  • 31. Data: 2011-04-09 05:30:56
    Temat: Re: if Uwe > Ux { Uwy = 5V } else {Uwy = 0V} - jaki uklad scalony?
    Od: gomader <g...@g...com>

    On 04/08/2011 11:59 PM, Desoft wrote:

    > Akumulator ma (powinien mieć) 13,8V, więc pozostaje do zbicia 1V.
    > Obciążony akumulator powinien mieć 12,7V (naładowany)

    napiecie na akumulatorze 12V:
    13.8 w przypadku gdy jest podlaczony do ladowarki
    do 12.9 w przypadku odlaczonej ladowarki, nowego aku w pelni
    naladowanego, oczywiscie bez obciazenia

    powysze zostale zmierzone przez kilka sklepow, w tym dzwonilem do satela

    > Daj jeden MOSFET na wyjściu, wywal trzy zespoły pozostaw zasilacz i
    > akumulator (tak jak w centralkach alarmowych - czyli trafo, mostek i
    > akumulator)
    > Przy zasilaniu z sieci będzie zbijany 1V przy 7A da to 7W.

    ale ja chcialbym urzadzenia maks. energooszczedne ...

    PS
    na jakim podzespole bedzie zbijany ten 1V?

    > Na akumulatorze spadek będzie wynosił tylko 7A*0,05R (oporność drenu)
    > czyli około 0,5V.

    0.5V * 7A = 3.5W jak dla mnie za duzo, myslalem o MOSFET, ktory jest
    bardzo energooszczedny, tzn ma mniejsza rezystancje SD przy
    przewodzeniu, a jednoczesnie moze obsluzycz prady do 10A przy 12V

    > Można powalczyć dając dwa tranzystory. Ale i tak to lepiej niż to co
    > opisałeś w wersji z trzema.

    mysle ze na jednym mosfecie sie nie da tego zrealizowac, na dwoch tak

    tak jak tu np:

    http://resources.mini-box.com/online/PWR-PicoUPS-120
    -ATV/PWR-PicoUPS-120-ATV-manual.pdf

    ale sie zastanawiam, co bedzie z napieciem z ladowarki? jesli wezmiemy
    pod uwage ze przelaczanie na aku bedzie nastepowac gdy napiecie z
    zasilacza spadnie do 11V, to moze sie okazac ze to zasilacz sie popsul
    (a napiecie 230V jest w pelni) i napiecie z ladowarki bedzie przenikac
    do obciazenia, co moze uszkodzic ladowarke (wiekszy prad obciazenia
    10A), druga sprawa z ladowarki moze byc maks 15V wiec moze uszkodzic
    odbiornik.

    dlatego pomyslalem o trzecim tranzystorze

  • 32. Data: 2011-04-09 07:18:17
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > ale ja chcialbym urzadzenia maks. energooszczedne ...

    I jak dasz trzy MOSFETy to będzie trzy razy oszczędniejsze??????

    > PS
    > na jakim podzespole bedzie zbijany ten 1V?

    Proponowany mosfet pracuje jako stabilizator LDO. Nic nie przełącza.

    > 0.5V * 7A = 3.5W jak dla mnie za duzo, myslalem o MOSFET, ktory jest
    > bardzo energooszczedny, tzn ma mniejsza rezystancje SD przy przewodzeniu,
    > a jednoczesnie moze obsluzycz prady do 10A przy 12V

    Podobnie jak zastosowanie dwóch tranzystorów.

    > mysle ze na jednym mosfecie sie nie da tego zrealizowac, na dwoch tak

    To wolny kraj - myśleć można wszystko :-)

> [...]
    > ladowarki moze byc maks 15V wiec moze uszkodzic odbiornik.
    >
    > dlatego pomyslalem o trzecim tranzystorze

    I układ zabezpieczenia do tego mosa i układ kontroli przeładowania
    akumulatora.
    i układ sprawdzający poprawność działania układu kontroli.

    --
    Desoft

  • 33. Data: 2011-04-09 08:23:20
    Od: gomader <g...@g...com>

    On 04/09/2011 09:18 AM, Desoft wrote:

    > I jak dasz trzy MOSFETy to będzie trzy razy oszczędniejsze??????

    > Proponowany mosfet pracuje jako stabilizator LDO. Nic nie przełącza.

    a co powiesz na zastosowanie zarowno mosfeta jak i przekaznika?
    mosfet tracilby energie tylko na czas 15ms (czas przelaczania
    przekaznika) jedyna wada to cewka przekaznika pobierajaca prad, ale
    mysle ze nie bylo by problemu ze znalezieniem jakiegos wolniejszego
    przekaznika ale za to z malym pradem i napieciem ...

    takie rozwiazanie mogloby sie cechowac nawet 99% sprawnoscia ...
    (nieliczac zasilacza i ladowarki)

    nie przesadzajmy

  • 34. Data: 2011-04-09 10:18:18
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > a co powiesz na zastosowanie zarowno mosfeta jak i przekaznika?
    > mosfet tracilby energie tylko na czas 15ms (czas przelaczania przekaznika)

    Widziałbym raczej mosfeta pracującego podczas zasilania sieciowego (zbijanie
    napięcia)
    Natomiast przekaźnik _puszczałby_ z opóźnieniem (pewnie długim) gdyby
    zanikło napięcie sieci

    > jedyna wada to cewka przekaznika pobierajaca prad, ale mysle ze nie bylo
    > by problemu ze znalezieniem jakiegos wolniejszego przekaznika ale za to z
    > malym pradem i napieciem ...

    Odwróć: przekaźnik trzyma jak jest zasilanie sieciowe, wtedy jego pobór
    prądu nie boli.

    > takie rozwiazanie mogloby sie cechowac nawet 99% sprawnoscia ...
    > (nieliczac zasilacza i ladowarki)

    Zaraz po przełączeniu akumulator będzie dawał 13,6V przez kilka minut
    (zależy od poboru prądu)
    Jak napisałeś odbiornik tego nie "stoleruje"

    > nie przesadzajmy

    To po co trzeci tranzystor? pogarsza sprawność dwukrotnie.

    --
    Desoft

  • 35. Data: 2011-04-09 11:35:57
    Od: gomader <g...@g...com>

    On 04/09/2011 12:18 PM, Desoft wrote:

    > Widziałbym raczej mosfeta pracującego podczas zasilania sieciowego
    > (zbijanie napięcia)

    tylko to rozwiazanie bedzie pogarszalo sprawnosc ...

    > Natomiast przekaźnik _puszczałby_ z opóźnieniem (pewnie długim) gdyby
    > zanikło napięcie sieci

    oczywiscie dlugim normalnie 15ms, a niech bedzie jakis wolny 100ms a
    nawet 1s, przeciez sa MOSFETY, to one beda przepuszczac napiecie, wiec
    sie nic nie stanie ...

    99% czasu pracy to zasilanie sieciowe, i to powinno cechowac sie wysoka
    energooszczednoscia

    ja bym dal zasilacz 12V, a mosfeta pracujacego jako LDO dal przy pracy
    bateryjnej do zbijania 13.6V, ale tylko do czasu jak napiecie nie
    spadnie do 12.8V wtedy powinnien zalaczyc sie przekaznik i wylaczyc
    MOSFETA jako LDO ...

    > Odwróć: przekaźnik trzyma jak jest zasilanie sieciowe, wtedy jego pobór
    > prądu nie boli.

    dokladnie

    > To po co trzeci tranzystor? pogarsza sprawność dwukrotnie.

    do kazdego z trzech tranzystorow bylby oczywiscie przekaznik ktorego
    styki bylyby podlaczone do Dren / Zrodlo, gdy przekaznik bedzie zwarty
    prad Ids = 0

    sprawnosc bylaby gorsza, ale tylko przez okolo 15ms (czas przelaczania
    przekaznika)

  • 36. Data: 2011-04-09 12:26:17
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 09.04.2011 13:35, gomader pisze:
> [...]
    > bateryjnej do zbijania 13.6V, ale tylko do czasu jak napiecie nie
    > spadnie do 12.8V wtedy powinnien zalaczyc sie przekaznik i wylaczyc
    Po co? Komplikujesz układ, powodujesz ryzyko, że iskrzenie na stykach
    przekaźnika zawiesi Ci sprzęt (albo musisz wziąć to pod uwagę i
    wyeliminować) a dobre MOSFETy mocy mają R_{on} w okolicy 0.05 oma.

    Michoo

  • 37. Data: 2011-04-09 18:55:24
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    > tylko to rozwiazanie bedzie pogarszalo sprawnosc ...

    Teraz przestałem rozumieć.
    Że na akumulatorze walczy się o sprawność to rozumiem.
    Przy zasilaniu sieciowym to sprawa niekrytyczna.
    Dajesz zasilacz 12V - nie ma 100% sprawności. Załóżmy 85%.
    Dajesz ładowarkę do akumulatora - podobnie (teoretycznie gorzej) ale załóżmy
    85%
    Zasilacz 100W co daje nam 15W w gwizdek.
    Ładowarka niech ma 50W co daje nam 7W w grzanie.
    Przełączanie tego Typowo 3W (licząc że nie zastosujesz konstrukcji
    trzytranzystorowej, co podniesie straty do 7W)
    W sumie tracisz na grzanie 25W - 28W dla 100W obciążenia.

    Przy pojedyńczym zasilaczu buforowym masz 85% sprawość zasilacza Czyli 15W
    strat
    i 7W (przy AC) na LDO, czyli 22W.

    > oczywiscie dlugim normalnie 15ms, a niech bedzie jakis wolny 100ms a nawet
    > 1s, przeciez sa MOSFETY, to one beda przepuszczac napiecie, wiec sie nic
    > nie stanie ...

    Wolniejszy przekaźnik to przekaźnik o niskim prądzie styków nie cewki.

    Nie dotarło do Ciebie jeszcze jedno:
    Naładowany akumulator ma 13,8V a napisałeś, że takie napięcie jest
    niedopuszczalne dla odbiornika. Niezależnie czy przełączysz go mosfetami czy
    przekaźnikiem.

    > 99% czasu pracy to zasilanie sieciowe, i to powinno cechowac sie wysoka
    > energooszczednoscia

    Dlatego zasilacz i ładowarka... hmmmm

> [...]
    > = 0
    >
    > sprawnosc bylaby gorsza, ale tylko przez okolo 15ms (czas przelaczania

    Trzy przekaźniki wezmą z 250mA czyli 3W. Generalnie nie znajdziesz
    przekaźnika o mocy mniejszej niż 0,5W.

    --
    Desoft

  • 38. Data: 2011-04-10 13:03:22
    Od: gomader <g...@g...com>

    On 04/09/2011 02:26 PM, Michoo wrote:
    > Po co? Komplikujesz układ, powodujesz ryzyko, że iskrzenie na stykach
    > przekaźnika zawiesi Ci sprzęt (albo musisz wziąć to pod uwagę i
    > wyeliminować) a dobre MOSFETy mocy mają R_{on} w okolicy 0.05 oma.

    moze faktycznie za bardzo pokomplikowane ...

  • 39. Data: 2011-04-10 13:07:15
    Od: gomader <g...@g...com>

    On 04/09/2011 08:55 PM, Desoft wrote:

> [...]
    > czy przekaźnikiem.

    > Dlatego zasilacz i ładowarka... hmmmm

    > Trzy przekaźniki wezmą z 250mA czyli 3W. Generalnie nie znajdziesz

    tamat z przekaznikami zamykam, bo faktycznie 5% strat to przy 10W
    wyjdzie 0.5W wiec jest to bardzo malo, wiec nie ma sensu komplikowac
    ukladu zwlaszcza ze przekaznik to urzadzenie mechaniczne/ruchome, wiec
    bardziej zawodne...

  • 40. Data: 2011-04-10 14:03:04
    Od: gomader <g...@g...com>

    > Po co? Komplikujesz układ, powodujesz ryzyko, że iskrzenie na stykach
    > przekaźnika zawiesi Ci sprzęt (albo musisz wziąć to pod uwagę i
    > wyeliminować) a dobre MOSFETy mocy mają R_{on} w okolicy 0.05 oma.

    a tak przy okazji, znalazlem tranzystor P-MOSFET, ktory ma tylko 0.008
    oma rezystacji, co prawda w tme kosztuje 25zl, ale jest :)

    SUP90P06-09L-E3

    PS
    ciekawe czy taka rezystancja jest rowniez przy malych pradach rzedu 0.5A ...