  • Data: 2007-07-03 18:18:58
    Temat: Re: home.pl ...
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Sławomir Bem <s...@d...piachu> writes:

    > Wystarczajaco duzo zeby stwierdzic ze nie warto wpuszczac.
    > Jesli wezmiesz wolumen np 1mln spamow po 100k kazdy to wychodzi ok 10G
    > danych,

    Nie, wychodzi ok. 100 GB, na 100 Mbps linku nieco powyzej 2 godzin.
    Tyle ze jesli dostajesz milion sztuk spamu po 100 KB, to dostajesz
    takze np. 100 milionow sztuk spamu "krotkiego", i na Twoim linku
    1 Gb/s (niekoniecznie pojedynczym) nie ma to znaczenia (w sensie
    pasma).

    > Ale co jak?
    > oprocz wymienionych przez Ciebie mam jeszcze IP nadawcy i ew. domene odwrotna
    > a te wszystkie parametry w odpowiedniej kombinacji popartej cwana baza
    > gwarantuja calkiem skuteczne filtrowanie spamu (bez wpuszczania)

    Tzn. w ogole nie filtrujesz spamu. Tylko odrzucasz na podstawie
    danych z sesji SMTP. Oczywiscie, na tej podstawie mozna troche odrzucic,
    ale oczywiscie duzo mniej niz filtrujac tresc.
    Rozumiem ze takze greylistujesz - szkoda ze spamerzy nauczyli sie
    i przestalo to dzialac wystarczajaco skutecznie.

    > Nie duzo, mialem klienta, ktory dostawal 37 tys na dobe
    > (fakt ze mial CatchAll wlaczone). Jesli tysiac spamow uwazasz za
    > podejrzanie duzo to jestem zdziwiony, albo mam wyjatkowe ofiary spamu
    > w systemie ;)

    Tysiac to jest dosc duzo. 10 tysiecy to jest podejrzanie duzo.
    Aczkolwiek mozliwe z tymi ofiarami, jestem w stanie wyobrazic sobie
    ze ktos, kto oglasza swoj adres wszystkim spamerom (aktywnie, nie
    tylko umieszczajac go np. w usenecie albo na innych WWW) tyle moze
    dostac.

    > Chyba jednak ma znaczenie bo im wiekszy, tym mniejszy blad statystyczny.

    Przy pojedynczym adresie email i 100 spamach dziennie blad statystyczny
    jest juz pomijalny. Chyba ze chcialbys badac korelacje miedzy spamem
    i aktywnoscia (adresu) np. w usenecie itp. - wtedy pewnie potrzeba
    z 10 roznych userow.
    --
    Krzysztof Halasa