  • Data: 2009-01-26 18:16:25
    Temat: Re: hala katowice
    Od: Michał Grodecki <m...@u...pk.edu.pl.wytnij.to> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia 2009-01-26 11:47, Użytkownik Konrad Anikiel napisał:

    > Jak juz wchodzimy w gdybanie, to mam wrażenie że Profesor puścił
    > liniową analisę MES i wyszło mu że gdzieś naprężenie osiągnęło wartość
    > 8 razy coś tam przekraczającą.

    Nie tak. To nie metoda naprężeń dopuszczalnych. W metodzie stanów
    granicznych "8 razy przekroczenie nośności" oznacza że jakaś siła
    przekrojowa 8 razy przekracza nośność elementu. Co może oznaczać ze
    naprężenia 8 razy przekraczają wytrzymałość materiału (tak będzie przy
    czystym zginaniu bez zwichrzenia lub czystym rozciąganiu) ale
    niekoniecznie (np. przy ściskaniu jest inaczej - 8 krotne przekroczenie
    nośności pręta nastąpi dużo wcześniej niż naprężenia osiągną 8 razy
    wytrzymałość obliczeniową z uwagi na wyboczenie).

    > Odnoszę wrażenie że jakakolwiek to
    > liczba była, dużo przekraczała granicę plastyczności i po prostu
    > oznaczała tyle, że jego analiza nie jest warta funta kłaków.

    A niekoniecznie. W budownictwie raczej zakłada się że w konstrukcji
    stalowej naprężenia nie powinny w żadnym punkcie przekroczyć
    obliczeniowej wytrzymałości materiału (z uwzględnieniem że to nie zawsze
    wystarcza, patrz opisany wyżej problem ściskania). Co prawda norma
    stalowa (03200) pozwala w pewnych warunkach projektować na tzw.
    "plastyczną rezerwę nośności" ale z tego raczej rzadko się korzysta.

    > Czy można
    > poprosić (Marcin?) o jakiś namiar na raport z tej analizy?

    Też bym chętnie przeczytał...

    --
    Michał Grodecki
    Uwaga - w nagłówku adres antyspamowy