    From: "J." <j...@i...pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: gorillapod - glowica
    Date: Thu, 04 Mar 2010 10:31:02 +0100
    Sender: n...@n...onet.pl

    > Czy ktokolwiek uzywa glowicy do gorillapoda? Jak tam jest z jakoscia
    > wykonania? Na zdjeciach wyglada delikatnie.
    > I czy sprzedaje ktos to w Polsce?

    To zależy, o której wersji gorillapoda myślisz. W handlu widziałem 2 wersje
    [jest jeszcze 3-cia, całkiem mikroskopijna i tę pomijam]:
    -"duża" z wieskzymi przekrojami przegubów, bez przegubu pod stopką-głowicą, za
    to ejst śrubka-adapter z gwintu 1/4" na ten większy [3/8" -???]
    -"mała" na szczycie trójnogu ma pojedynczy przegub i stopkę z szybkowymienna
    płytką. przekroje przegubów sa nieco, ale wyraźnie mniejsze. Ta wersja
    dominuje u nas w sklepach -niestety. Dlaczego niestety -niżej.
    Ja mam tę dużą, używana z kompaktem + czasem nasadka tele. Odżałowałem z
    bólem szybkozłączkę z tej mniejszej, bo duża jest po prostu solidniejsza. Na
    próbę stawialismy na tym lustro Nikona [D70?] koleżanki. Niestety, tendencja
    do rozjeżdżania się trójnogu po potrąceniu była wyraźna. Stał więc dość
    niepewnie. Podpięte było dosyć jasne,ciężkie szkło [zabij, nie pomnę jakie], z
    kitowym obiektywem ten Nikon byłby już pewnie stabilny.
    No i teraz ta mała wersja. Sam fakt pojedynczego przegubu pod głowica MUSI
    działać destabilizujaco, bo jego przekrój jest taki jak tych kulek w nogach, a
    obciążony jest potrójnie. No i jednak mniejsze przekroje całości [w porównaniu
    z duza wersją] -to nie ma prawa działać z czymś większym od kompaktu.
    Oczywiście trzeba wziąść poprawkę,że ten mój egzemplarz [kupiony w kraju
    pochodzenia ;-)) ] podobnie jak ta druga wersja to sa jakies klony
    oryginalnych gorillapodów. Lepsze materiały moga zapewnić większe tarcie w
    przegubach itp. Ale jesli wymiarówka jest ta sama mniej wiecej, cudu nie
    będzie, fizikie nie na... mawiają Rosjanie. Ten większy goryl bez przegubu pod
    głowica już jest nieco za słaby pod lustrzankę,a jakby wyposażać go w dodatki
    typu ekstra głowica -zero szans, wzrosną momenty skręcające statyw [bo
    wzrosnie ramię siły] i będzie tylko gorzej.
    Pozdrawiam
    -J.