  • 11. Data: 2011-05-03 10:35:13
    Temat: Re: głębia ostrości
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2011-05-03 12:02:19 +0200, Pawel Gancarz <y...@t...pl> said:

    > GO będzie inna dla 10x15, inna dla 20x30.

    Oraz odległości oglądania tych odbitek.
    --
    Nie odpowiadam na treści nad cytatem
    Pozdrawiam

  • 12. Data: 2011-05-03 10:54:18
    Od: Pawel Gancarz <y...@t...pl>

    W dniu 11-05-03 12:35, JA pisze:

    > Oraz odległości oglądania tych odbitek.

    Dla 10x15 będzie to znacznie więcej niż przekątna, realna GO
    będzie wyraźnie większa od tej wyliczonej w/g wzorów.
    --
    "We all go a little mad sometimes."
    Norman Bates

  • 13. Data: 2011-05-03 11:02:06
    Od: JA <marb67[beztego]@bb.home.pl>

    On 2011-05-03 12:54:18 +0200, Pawel Gancarz <y...@t...pl> said:

    > Dla 10x15 będzie to znacznie więcej niż przekątna, realna GO
    > będzie wyraźnie większa od tej wyliczonej w/g wzorów.

    Zgadza się. I jeszcze wzrośnie jeżeli odbitka będzie na papierze z fakturą.
    :)

  • 14. Data: 2011-05-03 11:09:52
    Od: "pbanasik" <pbanasik@(z)interia.pl>

    Użytkownik "Pawel Gancarz" <y...@t...pl> napisał w wiadomości

    > Od tego akurat nie zależy.
    > --

    Odsyłam zatem do rzeczowego artykułu w jednym z wydań dfv z 2010 - tam jest
    to ładnie opisane.
    Zresztą polecam ponownie zerknąć na http://www.dofmaster.com

    Pawik

  • 15. Data: 2011-05-03 11:36:13
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-05-03 11:30, Pawel Gancarz pisze:

    > Od tego akurat nie zależy.

    Zależy, zależy - tylko akurat nieco inaczej, niż ludzie to sobie wyobrażają.
    Przy stałej skali odwzorowania - zmniejszenie rozmiaru matrycy powoduje
    zmniejszenie głębi ostrości - bo trzeba wtedy przyjąć mniejszą
    proporcjonalnie do rozmiarów matrycy średnicę krążka rozproszenia.
    Przy stałych rozmiarach motywu wypełniającego kadr - zmniejszenie
    rozmiaru matrycy powoduje zwiększenie głębi ostrości - bo takim samym
    motywem wypełnimy kadr przy mniejszej skali odwzorowania. Wprawdzie
    zmniejszając rozmiar matrycy musimy też zmniejszyć średnicę krążka
    rozproszenia, ale głębia dużo silniej zależy od skali odwzorowania niż
    od średnicy krążka rozproszenia, więc mimo zmniejszenia krążka wzrośnie.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 16. Data: 2011-05-03 11:39:41
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-05-03 11:43, Dawid pisze:

    > No i znów mieszacie ludziom w głowach.
    > Dwie różne odpowiedzi, jedna do wyboru.To jakiś test?

    Poprawne odpowiedzi są dwie - jedna że zmaleje, druga ze wzrośnie.
    Pierwsza odpowiedź jest poprawna przy założeniu stałej skali
    odwzorowania, druga - przy założeniu stałej wielkości motywu
    wypełniającego kadr.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 17. Data: 2011-05-03 12:24:16
    Od: Pawel Gancarz <y...@t...pl>

    W dniu 11-05-03 13:36, Marek Wyszomirski pisze:

> [...]
    > zmniejszenie głębi ostrości - bo trzeba wtedy przyjąć mniejszą
    > proporcjonalnie do rozmiarów matrycy średnicę krążka rozproszenia.

    Zależność krążka rozproszenia od rozmiaru matrycy jest zależnością
    pośrednią, umowną, a nie ściśle fizyczną. Tak naprawdę krążek
    rozproszenia zależy wprost od powiększenia liniowego obrazu wynikowego
    i odległości, z jakiej ten obraz oglądamy. Sztywną zależność k.r.
    od wielkości matrycy wprowadzono dla uproszczenia, przy
    założeniu, że powiększony obraz pełnej matrycy oglądamy z odległości
    równej jego przekątnej. Założenie to dość często bywa niespełnione,
    realna GO najczęściej odbiega od wyliczonej, stąd trudno mówić
    o ścisłej zależności.

  • 18. Data: 2011-05-03 13:13:32
    Od: Pawel Gancarz <y...@t...pl>

    W dniu 11-05-03 13:09, pbanasik pisze:

> [...]
    > wiadomości news:ipohvq$33p$1@inews.gazeta.pl...

    > Odsyłam zatem do rzeczowego artykułu w jednym z wydań dfv z 2010 - tam

    Parę lat temu sam bawiłem się w takie różne wyliczanki, nie przeczę,
    że w praktyce mogą być przydatne, należy je jednak traktować jako
    orientacyjne wartości:
    http://tinyurl.com/3ztxjky
    http://tinyurl.com/3hrsjcg
    Może się komuś przyda (ważne dla FF)

  • 19. Data: 2011-05-03 15:06:28
    Od: Marek Wyszomirski <w...@t...net.pl>

    W dniu 2011-05-03 14:24, Pawel Gancarz pisze:

> [...]
    > równej jego przekątnej. Założenie to dość często bywa niespełnione,
    > realna GO najczęściej odbiega od wyliczonej, stąd trudno mówić

    Jeżeli przyjmiesz, ze końcowym efektem pracy nad zdjęciem jest odbitka,
    identycznej wielkości dla obu matryc i oglądana z tej samej odległości -
    zależnosć staje się całkiem ścisła - i zmnejszenie matrycy wymaga
    proporcjonalnego zmniejszenia średnicy krążka rozproszenia.

    --
    Pozdrawiam!
    Marek Wyszomirski (w...@t...net.pl)

  • 20. Data: 2011-05-03 16:09:45
    Od: Pawel Gancarz <y...@t...pl>

    W dniu 11-05-03 17:06, Marek Wyszomirski pisze:

> [...]
    > zależnosć staje się całkiem ścisła - i zmnejszenie matrycy wymaga
    > proporcjonalnego zmniejszenia średnicy krążka rozproszenia.

    Jeżeli przyjmę - o tę umowność mi chodzi. Ale OK, przyznaję, nie
    wyraziłem się ściśle. Jeśli przyjąć takie założenia do celów
    praktycznych, to oczywiście zależność istnieje. Dobrze tylko mieć
    na uwadze, że wyliczane tak wartości są mocno "orientacyjne".