    From: Czarek <c...@w...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: generator kwarcowy
    Date: Tue, 7 Nov 2023 21:39:44 +0100

    W dniu 2.10.2023 o 17:03, J.F pisze:
    > W sumie, to najprosciej byłoby zmierzyc czestotliwosc kwarcu w moich
    > zegarkach. Mowisz, ze elektroda, wzmacniacz i dobry ekran?

    Najlepiej było by podłączyć do jakiegoś punktu, gdzie się nie obciąży
    generatora kwarcowego. Może być po dzielniku, bo przecież można mierzyć
    okres. Nawet lepiej, bo pomiar tak niskiej częstotliwości trzeba robić z
    czasem bramkowania 10 albo nawet 100s.
    W mojej 1 robocie szef bawił się w to. Ale w trochę inny sposób.
    Określał odchyłkę w ciągu miesiąca powiedzmy, potem podłączał sondę i po
    prostu starał się podwyższyć lub obniżyć częstotliwość procentowo, nie
    patrząc czy to jest dokładnie 2^15. Pamiętam, że z braku trymerka
    szlifowaliśmy pilnikiem (albo papierem ściernym?) kondensatorek
    ceramiczny, żeby mu zmniejszyć pojemność ;)
    I tak nawet się dość dokładnie udawało wyregulować.
    Ja w swoim zrobiłem trymerek nawijając na grubszym drucie w emalii parę
    zwojów cieńszego drutu. Odwijając można było pojemność zmniejszać.

    --
    Cezary Grądys<c...@w...onet.pl