  • Data: 2010-12-08 13:31:46
    Temat: Re: fizyka punktow z polaczeniami
    Od: bartekltg <b...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 7 Gru, 18:39, Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> wrote:
    > On 2010-12-07 10:49, fir wrote:
    >  > ruchy 'wolnych' czastek w polach sil/potencjalu ale jak zrobic ruchy
    >  > czastek ktore s zwiazane nie mam wiekszego pojecia
    >
    > Zacznij od po aczenia punkt w masy za pomoc "spr ynek" dzia aj cych
    > zgodnie z prawem Hooke'a i wywieraj e na punkty masy si y. Jak ich
    > b dzie du o (punkt w i spr ynek) to dostatecznie (dla zabawy) b da
    > symulowa ciala "prawie sztywne". Zak adaj c oczywi cieze to czysta
    > zabawa i nie interesuj Cie rozwi zania korzystaj ce np. z MES.

    To jest troszke neibezpieczne. Jeśli uzyje czegoś madrzejszego
    do symulowania tych rownan, to krok dopasuje mu się do skali
    czasowej powiązanej z drganiami. A to oznacza, że albo wszytko
    będzie mięciutkie, albo te drgania będą szybkie i zuzyje znaczaco
    zbyt duzo mocy procka:)

    Jeśli użyje czegoś mneij sprytnego, to
    mx"=kx
    rozwiazania to sin(sqrt(k/m)t)

    Schemat mniej sprytny:
    v_{n+1} = -k/m x *dt v_n
    x_n+1 = v*dt +x_n

    Ustaw to sobie w excellu chociazby. jezli dt male w porownaniu z m/k,
    wszytko jest w miare ok (roznie, ale w gierce dodasz tlumienie i
    bedize ok).
    Ale co sie dzieje, jak m/k jest podobnej wielkosci jak dt, albo dt
    jest duze?

    Tlumienie niewiele pomoze, (jak pisalem, maly krok albo miekki uklad).

    Jeśli to mają być punkty na sztywno polaczone (cialo sztuwne, a nie
    np koparka z przegubami) to mozesz opisac wszytkie punkty za pomoca
    kilku liczb (polozenie jednego z puunktow, katy..). Ale rownanka się
    wtedy niezle komplikują;/

    pozdrawiam
    bartekltg