  • Data: 2011-05-05 10:41:57
    Temat: Re: fantastyczne zdjęcia - jak je robić ?
    Od: "Ptas" <p...@p...onetCC.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Piotrne" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:iptssa$ttv$1@news.onet.pl...

    > Właśnie to napisałem: "pokłon" symuluje małą głębię ostrości
    > powodując, że ostra jest środkowa część kadru, zamiast
    > obiektów w określonej odległości od fotografującego.
    > Widać to też na zdjęciu 29 (??????-?????): góra wieżowca
    > jest nieostra, chociaż jest w odległości prawie takiej samej,
    > jak dół.

    To chyba nie tak do konca. Zalozmy, ze stane przed pionowa sciana, aparat
    poziomo. Jezeli teraz zdrobic poklon w plaszczysnie pionowej (morda szkla np
    w dol) i ustawic ostrosc na centralny punkt kadru wowczas zarowno gora jak i
    dol sciany beda nieostre. Wracajac do wiezowca przy obiektywie z poklonem
    jak najbardziej gora i dol moga byc nieostre z tym zastrzezeniem, ze jedna
    niostrosc wynika z "ostrzenia za blisko" a druga "za daleko".

    Inaczej mowiac zdjecie plaskiego przedmiotu wykonane z poklonem mozna latwo
    podrobic technika cyfrowa.

    > A znacznie odleglejsze obiekty w tle (ale w środkowej
    > części zdjęcia) są ostre.

    I tu wlasnie poznac, czy cyfrowo czy z poklonem. Dla techniki cyfrowej
    powstaje ostry "pas zdjecia", ktory przy rzeczywistym poklonie bedzie
    wykazywal elementy wynikajace z zronej ostrosci dla roznych planow.

    > Wygląda to interesująco tylko
    > na pierwszy rzut oka, ale po chwili widać oszustwo. Dawno
    > temu podobnie robiło się telewizję kolorową: zakładając
    > na czarno-biały kineskop barwioną szybę. U góry niebieską
    > (niebo), na dole zielono-brązową (trawa).
    > Przypuszczam, że tutaj efekt został uzyskany cyfrowo.

    Bardzo prawdopodobne, ze masz racje - male mam doswiadczenie. Moja pierwsza
    odpowiedz dotyczyla przykladu "z dzwigiem", ktory wydaje mi sie nie do konca
    trafiony.

    > Prawdziwe zdjęcie z taką głębią ostrości wymagałoby aparatu
    > wielkoformatowego. Ale naprawdę wielkoformatowego, z kliszą
    > o rozmiarach kilku metrów kwadratowych i obiektywem
    > wielkości samochodu...

    A tu juz nie rozumiem. Obiektyw z dosyc krotka ogniskowa i mocnym poklonem
    powinien moim zdaniem dac efekt bardziej zblizony do cyfrowego ....

    > P.

    Pozdrawiam,

    Ptas