    From: "Ivam" <filipz@WYTNIJ_TO_PROSZE_poczta.fm>
    Newsgroups: pl.rec.motocykle
    Subject: Re: fajny sprzęcik
    Date: Wed, 10 Nov 2010 22:40:22 +0100

    Użytkownik "Shreek" <p...@M...onet.pl> napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:ibf173$ifc$...@n...onet.pl...
    > Jedno ALE. Masz rację - jeśli chodzi o przyspieszenie chwilowe to zależy
    > ono faktycznie TYLKO od siły działającej pomiędzy oponą a asfaltem czyli
    > biorąc pod uwagę, że jest to ruch obrotowy od momentu siły.
    > Dobra.
    > Tyle, że w praktycznym zastosowaniu my to przyspieszenie chcemy mieć
    > dłużej niż chwilę więc musimy wykonywać ciągle pracę aby tą siłę (moment)
    > utrzymać na całej drodze, na której przyspieszamy.
    > Mało tego chcemy aby ta praca była wykonana w krótkim czasie - więc trzeba
    > MOCY!!! :-)

    Ale ciekawie sobie gadacie. Jeden mowi "maslo", a drugi mowi "tłuszcz
    jadalny w postaci zestalonej, otrzymywany z mleka krowiego" ;)

    > Teoretyzując - spore przyspieszenie uzyskasz przykręcając do koła kawał
    > wajchy o stosownej długości. Jak szarpniesz tą wajchą z wcale nie dużą
    > siłą to uzyskasz na kole (o możliwie małej średnicy duży moment) -
    > pytanie, czy da to przydatne w praktyce przyspieszenie? Nie.

    A ja powiem, ze tak:) Nagle przyspieszenie i duzy moment obrotowy, przy
    niekoniecznie dlugim utrzymywaniu tego przyspieszenia ma zastosowanie np. w
    pneumatycznych kluczach udarowych.

    > Teraz sobie pogdybam.
    > Co będzie lepszym rozwiązaniem?
    > 1. Silnik o bardzo dużej mocy ale małym momencie. Tutaj moment z wału
    > można zwielokrotnić za pomocą stosownych przekładni no i mamy
    > (teoretyczne) przyspieszenie. Byle tylko ta moc była cały czas oddawana.
    >
    > 2. Silnik o dużym momencie ale małej mocy. Tutaj, jak sam stwierdziłeś,
    > przyspieszenie mamy "od ręki" - byle tylko się nie skończyło po kilku
    > metrach.

    Lepszym rozwiazaniem bedzie wypracowanie odpowiedniego kompromisu miedzy
    jednym a drugim. Chodzi o uzyskanie dobrych (dla danej maszyny) krzywych
    momentu/mocy i dopasowanie do nich przelozen skrzyni biegow.

    --
    pzdr:
    Ivam