-
1. Data: 2013-03-05 21:21:44
Temat: efekt "gaźnikowy"
Od: "identyfikator: 20040501" <N...@g...pl>
znalazłem kiedyś stronę na któej było to ładnie opisane, ale to było dawno i
nie pamiętam już nic... a trzeba sobie przypomnieć...
chodzi o efekt duszenia się silnika podczas gwałtownego wciśnięcia gazu,
występujący nagminnie w silnikach gaźnikowych... skąd on się bierze? jakoś
samochody z fabryki tego objawu nie mają, więc podejrzewam problem jest
ogólnie znany... na czym on polega? i jak go usunąć?
ostatnio znalazłem przypadek w którym efekt "gaźnikowy" pojawiał się w
silniku z wtryskiem... to mnie dopiero wybiło z torów rozumienia...
-
2. Data: 2013-03-05 22:39:45
Temat: Re: efekt "gaźnikowy"
Od: "Nex@pl" <"nex[wytnij_to]"@o2.pl>
W dniu 2013-03-05 21:21, identyfikator: 20040501 pisze:
> znalazłem kiedyś stronę na któej było to ładnie opisane, ale to było
> dawno i nie pamiętam już nic... a trzeba sobie przypomnieć...
> chodzi o efekt duszenia się silnika podczas gwałtownego wciśnięcia gazu,
> występujący nagminnie w silnikach gaźnikowych... skąd on się bierze?
> jakoś samochody z fabryki tego objawu nie mają, więc podejrzewam problem
> jest ogólnie znany... na czym on polega? i jak go usunąć?
>
> ostatnio znalazłem przypadek w którym efekt "gaźnikowy" pojawiał się w
> silniku z wtryskiem... to mnie dopiero wybiło z torów rozumienia...
>
Niewyregulowana mieszanka? Sprawdź CO.
-
3. Data: 2013-03-05 23:19:17
Temat: Re: efekt "gaźnikowy"
Od: "Jarek" <j@j>
>znalazłem kiedyś stronę na któej było to ładnie opisane, ale to było dawno
>i
>nie pamiętam już nic... a trzeba sobie przypomnieć...
>chodzi o efekt duszenia się silnika podczas gwałtownego wciśnięcia gazu,
>występujący nagminnie w silnikach gaźnikowych... skąd on się bierze? jakoś
>samochody z fabryki tego objawu nie mają, więc podejrzewam problem jest
>ogólnie znany... na czym on polega? i jak go usunąć?
Pompka przyspieszająca.
-
4. Data: 2013-03-05 23:32:45
Temat: Re: efekt "gaźnikowy"
Od: Lewis <"lewisa[tnij]"@poczta.onet.pl>
W dniu 2013-03-05 23:19, Jarek pisze:
>
>> znalazłem kiedyś stronę na któej było to ładnie opisane, ale to było
>> dawno i
>> nie pamiętam już nic... a trzeba sobie przypomnieć...
>> chodzi o efekt duszenia się silnika podczas gwałtownego wciśnięcia
>> gazu, występujący nagminnie w silnikach gaźnikowych... skąd on się
>> bierze? jakoś samochody z fabryki tego objawu nie mają, więc
>> podejrzewam problem jest ogólnie znany... na czym on polega? i jak go
>> usunąć?
>
> Pompka przyspieszająca.
W samochodzie z wtryskiem?
Obstawiam że lambda mu wariuje...
--
Pozdrawiam
Lewis
-
5. Data: 2013-03-06 00:13:46
Temat: Re: efekt "gaźnikowy"
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
Dnia Tue, 5 Mar 2013 21:21:44 +0100, identyfikator: 20040501 napisał(a):
> znalazłem kiedyś stronę na któej było to ładnie opisane, ale to było dawno i
> nie pamiętam już nic... a trzeba sobie przypomnieć...
> chodzi o efekt duszenia się silnika podczas gwałtownego wciśnięcia gazu,
> występujący nagminnie w silnikach gaźnikowych... skąd on się bierze? jakoś
> samochody z fabryki tego objawu nie mają, więc podejrzewam problem jest
> ogólnie znany... na czym on polega? i jak go usunąć?
>
> ostatnio znalazłem przypadek w którym efekt "gaźnikowy" pojawiał się w
> silniku z wtryskiem... to mnie dopiero wybiło z torów rozumienia...
Nie ma to zapewne nic wspólnego z gaźnikami.
Silniki z elektronicznym wtryskiem podczas pracy w stałych warunkach
działają w pętli zamkniętej, sterowane sygnałami z sondy lambda.
W chwili gwałtowego naciśnięcia gazu ECU na podstawie TPS zmienia tryb
pracy na pętlę otwartą gdzie ilość paliwa dawkowana jest w oparciu o
czujniki MAP/MAF i IAT.
I tu szukałbym przyczyn - w którymś z tych czujników, albo np. lewym
powietrzu.
Do tego do sprawdzenia ciśnienie na listwie wtryskowej - przyczyną może być
niewydolna pompa paliwa i spadek ciśnienia na listwie w sytuacji dużego
zapotrzebowania na paliwo.
-
6. Data: 2013-03-06 00:16:33
Temat: Re: efekt "gaźnikowy"
Od: Lewis <"lewisa[tnij]"@poczta.onet.pl>
W dniu 2013-03-06 00:13, Tomasz Pyra pisze:
> Dnia Tue, 5 Mar 2013 21:21:44 +0100, identyfikator: 20040501 napisał(a):
>
>> znalazłem kiedyś stronę na któej było to ładnie opisane, ale to było dawno i
>> nie pamiętam już nic... a trzeba sobie przypomnieć...
>> chodzi o efekt duszenia się silnika podczas gwałtownego wciśnięcia gazu,
>> występujący nagminnie w silnikach gaźnikowych... skąd on się bierze? jakoś
>> samochody z fabryki tego objawu nie mają, więc podejrzewam problem jest
>> ogólnie znany... na czym on polega? i jak go usunąć?
>>
>> ostatnio znalazłem przypadek w którym efekt "gaźnikowy" pojawiał się w
>> silniku z wtryskiem... to mnie dopiero wybiło z torów rozumienia...
>
> Nie ma to zapewne nic wspólnego z gaźnikami.
>
> Silniki z elektronicznym wtryskiem podczas pracy w stałych warunkach
> działają w pętli zamkniętej, sterowane sygnałami z sondy lambda.
>
> W chwili gwałtowego naciśnięcia gazu ECU na podstawie TPS zmienia tryb
> pracy na pętlę otwartą gdzie ilość paliwa dawkowana jest w oparciu o
> czujniki MAP/MAF i IAT.
>
> I tu szukałbym przyczyn - w którymś z tych czujników, albo np. lewym
> powietrzu.
>
> Do tego do sprawdzenia ciśnienie na listwie wtryskowej - przyczyną może być
> niewydolna pompa paliwa i spadek ciśnienia na listwie w sytuacji dużego
> zapotrzebowania na paliwo.
>
Jest jeszcze coś takiego jak czas przejścia w open loop i wartość
MAP/MAF która musi zostać przekroczona aby wejść w OL.
--
Pozdrawiam
Lewis
-
7. Data: 2013-03-06 00:42:09
Temat: Re: efekt "gaźnikowy"
Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
Dnia Wed, 06 Mar 2013 00:16:33 +0100, Lewis napisał(a):
> W dniu 2013-03-06 00:13, Tomasz Pyra pisze:
>> Dnia Tue, 5 Mar 2013 21:21:44 +0100, identyfikator: 20040501 napisał(a):
>>
>>> znalazłem kiedyś stronę na któej było to ładnie opisane, ale to było dawno i
>>> nie pamiętam już nic... a trzeba sobie przypomnieć...
>>> chodzi o efekt duszenia się silnika podczas gwałtownego wciśnięcia gazu,
>>> występujący nagminnie w silnikach gaźnikowych... skąd on się bierze? jakoś
>>> samochody z fabryki tego objawu nie mają, więc podejrzewam problem jest
>>> ogólnie znany... na czym on polega? i jak go usunąć?
>>>
>>> ostatnio znalazłem przypadek w którym efekt "gaźnikowy" pojawiał się w
>>> silniku z wtryskiem... to mnie dopiero wybiło z torów rozumienia...
>>
>> Nie ma to zapewne nic wspólnego z gaźnikami.
>>
>> Silniki z elektronicznym wtryskiem podczas pracy w stałych warunkach
>> działają w pętli zamkniętej, sterowane sygnałami z sondy lambda.
>>
>> W chwili gwałtowego naciśnięcia gazu ECU na podstawie TPS zmienia tryb
>> pracy na pętlę otwartą gdzie ilość paliwa dawkowana jest w oparciu o
>> czujniki MAP/MAF i IAT.
>>
>> I tu szukałbym przyczyn - w którymś z tych czujników, albo np. lewym
>> powietrzu.
>>
>> Do tego do sprawdzenia ciśnienie na listwie wtryskowej - przyczyną może być
>> niewydolna pompa paliwa i spadek ciśnienia na listwie w sytuacji dużego
>> zapotrzebowania na paliwo.
>>
> Jest jeszcze coś takiego jak czas przejścia w open loop
To powinno nastąpić od razu na podstawie sygnału z TPS - w sumie głównie po
to ten czujnik.
Natomiast być może problem jest taki że ECU trybu z jakiś przczyn nie
zmienia i stąd zamulanie silnika, po przepustnica otwarta, a dawka paliwa
idzie po staremu.
Ale trudno cokolwiek diagnozować na podstawie szklanej kuli.
Samochód trzeba podłączyć albo do komputera, albo do odpowiednich czujników
zewnętrznych (albo jedno i drugie) i kumaty diagnosta szybko znajdzie o co
chodzi.
-
8. Data: 2013-03-06 09:35:23
Temat: Re: efekt "gaźnikowy"
Od: BartekK <s...@d...org>
W dniu 2013-03-05 21:21, identyfikator: 20040501 pisze:
> chodzi o efekt duszenia się silnika podczas gwałtownego wciśnięcia gazu,
> występujący nagminnie w silnikach gaźnikowych... skąd on się bierze?
Bierze się z zasady pracy gaźnika. Przepływające powietrze przez gaźnik
"zabiera" ze sobą rozpylone paliwo. Ilość rozpylonego paliwa zależy
tylko i wyłącznie od ilości przepływającego powietrza. Gdy otworzysz
przepustnicę - nic się nie dzieje więcej, silnik ma nadal taką samą
pojemność i prędkość obrotową, więc "ciągnie" powietrza tyle samo.
Mieszanka paliwo/powietrze jest ustawiana na gaźniku "trochę za bogata"
tak by taką sytuację korygować. Więc silnik dostaje "trochę" więcej
mieszanki niż przed otwarciem przepustnicy, i zaczyna się rozpędzać,
zwiększając obroty i zwiększając przepływ powietrza przez gaźnik, a tym
samym też "zabierając" więcej paliwa. Ale gdy zbyt gwałtownie naciśniemy
gaz, przy zbyt niskich obrotach - możemy zrobić zbyt ubogą mieszankę
(naddatek paliwa nie skompensuje całkowicie otwartej przepustnicy) i
praktycznie zdusimy silnik. Aby silnik "lepiej reagował na gaz" dawało
się większą dyszę paliwową, tak by "naddatek" paliwa był większy, więc
mocniej można było wcisnąć gaz bez dławienia silnika...
To zjawisko występuje tylko w prostych gaźnikach (np maluch), bo
wszystkie sensowniejsze konstrukcje są wyposażone w tzw. pompkę
przyspieszacza - gdy gwałtownie naciska się gaz i otwiera przepustnicę,
jest wtryskiwana dodatkowa dawka paliwa przez coś działającego jak
strzykawka. Każde szybkie wciśnięcie gazu ("pompowanie" pedałem gazu)
powoduje wstrzyknięcie kolejnej dawki, i dlatego łatwo "zalać" taki
silnik, gdy ma problemy by odpalić a my pedałujemy bez opamiętania...
Jak już inni napisali - w aucie z wtryskiem, nawet monowtryskiem - nie
ma to żadnego związku, to zupełnie inna zasada działania, i podobny
efekt wywołują inne awarie.
--
| Bartłomiej Kuźniewski
| s...@d...org GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338
173
-
9. Data: 2013-03-06 10:12:37
Temat: Re: efekt "gaźnikowy"
Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>
W dniu 2013-03-06 09:35, BartekK pisze:
> Bierze się z zasady pracy gaźnika. Przepływające powietrze przez gaźnik "zabiera"
ze sobą rozpylone paliwo. Ilość rozpylonego paliwa zależy tylko i wyłącznie od ilości
przepływającego powietrza.
W przybliżeniu, zgoda
> Gdy otworzysz przepustnicę - nic się nie dzieje więcej, silnik ma nadal taką samą
pojemność i prędkość obrotową, więc "ciągnie" powietrza tyle samo.
A to już bzdura, drogi kolego :)
Przepustnica pełni rolę właśnie przesłony, czyli oporu regulującego
przepływ/podciśnienie/
w kolektorze i w efekcie stopień napełnienia cylindra.
Przy *tej samej prędkości obotowej*, przy w pełni otwartej przepustnicy cylinder
napełnia
się w każdym cyklu do powiedzmy do 90% ciśnienia atmosferycznego (niewielkie straty
tylko
na oporze dolotu, zaworów), a przy zamkniętej, do powiedzmy zaledwie 10%. W takim
smamym
stosunku zmienia się też oczywiście masa zasysanego powierza na każdy cykl, a to ma
oczywisty i bezpośredni wpływ na przepływ, czyli ilość paliwa w jednostce czasu.
> Mieszanka paliwo/powietrze jest ustawiana na gaźniku "trochę za bogata" tak by
taką sytuację korygować. Więc silnik dostaje "trochę" więcej mieszanki niż przed
otwarciem przepustnicy, i zaczyna się rozpędzać
całkowicie błędny opis, wynikający z niezrozumienia tego, co wyżej...
--
Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora.
-
10. Data: 2013-03-06 10:34:06
Temat: Re: efekt "gaźnikowy"
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Jakub Witkowski" napisał w wiadomości
W dniu 2013-03-06 09:35, BartekK pisze:
>> Mieszanka paliwo/powietrze jest ustawiana na gaźniku "trochę za
>> bogata" tak by taką sytuację korygować. Więc silnik dostaje
>> "trochę" więcej mieszanki niż przed otwarciem przepustnicy, i
>> zaczyna się rozpędzać
>całkowicie błędny opis, wynikający z niezrozumienia tego, co wyżej...
Tak jest.
Tym niemniej ... po wdepnieciu pedalu widac mieszanka jest zbyt uboga,
bo wiele gaznikow mialo "pompke przyspieszania", ktora podawala
dodatkowa porcje paliwa w czasie wciskania pedalu (tzn poki coraz
glebiej wciskalismy).
J.