    From: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: ecoenergia w domowej sieci 230V
    Date: Thu, 12 Jan 2012 15:00:42 +0100

    Am 12.01.2012 12:38, schrieb 4CX250:
    > Jak to jest że na siłę instaluje się fotoogniwa i wiatraczki do
    > zasilania przydrożnych znaków nawet w miejscach gdzie dosłownie 2m dalej
    > znajduje się linia zasilająca np. oświetlenie uliczne czy też do
    > gospodarstw domowych? K
    > Koszt urządzenia oraz eksploatacji i dozoru wystarczył by z powodzeniem
    > na instalację urządzenia zasilającego tradycyjnie a kasy pozostałoby na
    > około 100lat na opłacanie rachunków elektrycznych. Przecież od czasu
    > kiedy w Polsce upadają molochy pracujące w trybie wielozmianowym
> [...]

    Niekiedy, jak już pisałeś, jest to szpanowanie. Jednak bardzo często
    jest tak (przynajmniej u nas, czyli w .de), że różne elementy
    wyposażenia drogi są eksploatowane przez różne firmy. Te mają je,
    zgodnie z umową z gminą, postawić i utrzymywać w ruchu. Kabel
    energetyczny jest kogo innego. Wtedy trzeba postawić szafkę (kosztuje
    czynsz), przyłącze z licznikiem (umowa z ZE) itd. A to tylko wtedy, gdy
    okablowanie w pobliżu jest i można się przyłączyć. W sumie koszty
    instalacji są porównywalne, a eksploatacji niższe. Kolega, który pracuje
    w takiej firmie (wiaty dla autobusów) twierdzi, że sprawa amortyzuje się
    po 2-3 latach.

    Waldek