  • 91. Data: 2017-03-10 23:19:22
    Temat: Re: dziwny problem
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 2017-03-09 o 09:24, Piotr Wyderski pisze:

    > Ostygnie i sam się włączy. Wymyśliłeś przerywacz do kierunkowskazów,
    > a nie zabezpieczenie. :-)

    A tak przy okazji - widzieliście przerywacz do kierunkowskazów z bimetalem?

    Bo ja nie. "We fiacie" był drucik, który rozgrzany się wydłużał i
    sprężynka go odciągała. Zwykła rozszerzalność termiczna, żaden bimetal.

    Z bimetalu za to były zawory w termach gazowych, żeby gaz nie leciał,
    gdy świeczka zgasła.

    MJ

  • 92. Data: 2017-03-11 10:18:09
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2017-03-10 01:02, HF5BS wrote:
    > Wszystko wygląda na to, że monterzy, jak to zestawiali, pochrzanili
    > umiejscowienie wyłaczników krańcowych.

    Myślę że ich tam nie było / nie działały :D

    > W jednej z poprzednich wersji windy, udało im się jednak i w takiej
    > sytuacji wyjeżdżała może 10 cm poza piętro i halt, stawała. Łapa w
    > szparę (bez skojarzeń), pociągnąć za kółko w stronę kabiny, otworzyc
    > drzwi. W nowszych wersjach rygiel był tak zrobiony, że można było drzwi
    > zamknąć z powrotem.

    Jeśli w tym momencie ruszy to obrażenia palcow gwarantowane. Wiele razy
    pociągalem za nie bo ten mechanizm psuł się w kółko, ale jesli to tak
    jest zaprojektowane to... bardzo zastanawiajace.

    > Cóż, skoro wszystko pozużywane, to nie dziwota, skoro krańcówki
    > przytwierdzone w złym miejscu, to nic na to nie poradzę, powiem tyle, że
    > połowy wind ja osobiście bym nie dopuścił do ruchu. Ale co ja mogę...?
    > Po prostu starsza technika wymaga innego podejścia.

    Serwisowane co jakies pare miesięcy od 40 lat. Konserwator coś regulował
    w szybie, wymieniał, naprawiał. Bezustannie. Ostatnio nawet steorwnik
    wymienili, na taki z wyswietlaczem 8seg. I dalej gubi znaczniki pięter.
    Klątwa albo żyła wodna.

    PS. Znajmoy pracuje w Holandii. W budynku mają windy z UPSami dzieki
    czemu jak szlag trafi zasilanie to pracują jeszcze przez kilka minut
    (aczkolwiek z predkością kilka razy niższą, tak jak gdyby był inny
    pomocniczy silnik). Zazwyczaj wyrzucają ludzi na najbliższym piętrze i
    przestaja reagowac na wezwania. U nas nie udalo się tego problemu
    rozwiązać przez co najmniej 40 lat. Winda zainstalowana w budynku
    biurowym wybudowanym 5 lat temu, zatrzymuje się nagle w wyniku zaniku
    pradu i nie pozwala na wyjęcie ludzi z kabiny w sposób bezpieczny,
    "trzeba czekać", nie wznawia również jazy po powrocie zasilania.
    Koserwator ponoć mieszka ponad 50km dalej bo był najtańszy.

    PS2. Do legendy przeszły windy w "szpitalu górniczym" w Sosnowcu. Psuły
    się kilka razy na tydzien, zazwyczaj tak samo (stop dokładnie między
    piętrami). Bywało że ktoś sikał do reklamówki w oczekiwaniu 5h na
    koserwatora. W tłoku. Znajmomy który tam pracował przez miesiąc robiąc
    instalacje elektryczne policzył nawet statystykę miesięczną. 10x. PRL
    byl fajny, ale niekoniecznie pod względem technicznym przodowalismy w
    windach. Windy te psuły się z taką częstotliwością jeszcze po koniec lat
    90 (np. rodzice zaliczyli 4h postoju), potem wymienili w nich *coś* i
    chyba jest lepiej, ale akurat *tam* używam schodów.

  • 93. Data: 2017-03-11 14:56:06
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Myślę że ich tam nie było / nie działały :D

    No, nie wiem... ale w sumie, nie zdziwiłbym się... jednak w końcu coś ten
    napęd odłączało, a nic mi nie wiadomo, aby to robił uniwibrator, który by
    śledził, że praca silnika jest zbyt długo załączona.
    A jak nie odłączyło... to mamy windę z tym facdetem w Chile, czy u mojej
    ciotki (ale nie z nią)...

    > Jeśli w tym momencie ruszy to obrażenia palcow gwarantowane. Wiele razy

    No, jest to ryzyko. Ale czasem to różnica sporo czasu, zanim się
    wydostaniesz z windy. Poza tym, jak się otwierało te drzwi z dołu, to można
    było spierdzielić się do szybu...

    > pociągalem za nie bo ten mechanizm psuł się w kółko, ale jesli to tak jest
    > zaprojektowane to... bardzo zastanawiajace.

    Pewnie kwestoa regulacji... Kółko - ramię w formie cybantu na wałku z
    właściwą dźwigienką odciągająca rygiel. Bywało, że zaciśnięcie to puszczało
    i jak ktoś miał wąskie palce, lub nie było tej dechy (a jak "fajnie" się
    gmera, gdy ta decha jest...), to ręcznie musiał kombinować, by rygiel
    otworzyć, nawet, gdy winda się prawidłowo zatrzymała.

    No i porządnych materiałów, a nie chujowizny od Pana Zdziśka (przepraszam
    Zdzisławów, musiałem jakiegoś imienia użyć).

> [...]
    > szybie, wymieniał, naprawiał. Bezustannie. Ostatnio nawet steorwnik
    > wymienili, na taki z wyswietlaczem 8seg. I dalej gubi znaczniki pięter.

    Albo dupiaste okablowanie, które już nie spełniało swej roli.

> [...]
    > z predkością kilka razy niższą, tak jak gdyby był inny pomocniczy silnik).
    > Zazwyczaj wyrzucają ludzi na najbliższym piętrze i

    Albo falownik wolniej wachluje, albo jedzie na uzwojeniu "dobiegania", które
    kręci, zależnie od rozwiązania, 3-4 razy wolniej.

> [...]
    > pozwala na wyjęcie ludzi z kabiny w sposób bezpieczny, "trzeba czekać",
    > nie wznawia również jazy po powrocie zasilania.

    Absolutnie nie powinna sama!!! IMVAO!!! Zasilanie wraca i dopiero
    naciśnięcie guzika powinno ją ponownie uruchomić.
    Windy na kładkach dla pieszych mają zrobione powolne spuszczanie się na sam
    dół.

    > Koserwator ponoć mieszka ponad 50km dalej bo był najtańszy.

    Byle był dobry.

> [...]
    > rodzice zaliczyli 4h postoju), potem wymienili w nich *coś* i chyba jest
    > lepiej, ale akurat *tam* używam schodów.

    Pewnie podobny problem, jak z zapadkami w wybierakach, zamiast być porządnie
    zahartowane, to technik mi się skarżył, że jest w stanie wygiąć je palcami.
    Taki wybierak nie ma prawa dobrze działać.
    Bajdełej apropos czekania... https://www.youtube.com/watch?v=rxconvkLz2I a
    zwłaszcza, jak się ma pewien problem...
    https://www.youtube.com/watch?v=GLWyPiFYRdA (nie przy jedzeniu!).

    Ja natomiast do konkursu zgłaszam windę w Pogotowiu na Hożej - niemal
    dosłowna kopia windy z serialu "Daleko od noszy"... Chyba, że ją
    wyremontowali...

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 94. Data: 2017-03-11 15:06:38
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2017-03-11 14:56, HF5BS wrote:
    > Absolutnie nie powinna sama!!! IMVAO!!! Zasilanie wraca i dopiero
    > naciśnięcie guzika powinno ją ponownie uruchomić.

    Ta winda wymaga czegoś co może zrobić tylko konserwator po wejsciu do
    pomieszczenia sterującego. Nie da sie jej odpalić z przycisku mimo ze
    zasilanie wraca, swiatło swieci i przyciski zachęcają. A wydaje się że
    zwykły UPS komputerowy i mały silniczek pomocniczy załatwił by temat
    bardzo skutecznie, wręcz perfekcyjnie.

    > Windy na kładkach dla pieszych mają zrobione powolne spuszczanie się na
    > sam dół.

    Zbędny bajer. One przeciez sa projektowane pod permamentne niedziałanie
    i ładne wyglądanie. Lepsze bylo by zaspawanie kabina na stale na parterze.

    > Byle był dobry.

    Nie. Najtańszy wystarczy. Nie chodzi o nic innego jak pieczatki w
    książeczce.

  • 95. Data: 2017-03-11 22:43:39
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Jest *coś*, ale nieskuteczne jak widać.

    A mierzyłeś opornik?
    Bo ja takich sterowników ze sklejonymi stykami
    naprawiałem kilka i zawsze spalony był opornik
    tzn miał przerwę bo śladu na nim nie było.
    Skuteczny w sterowaniu silnika ślimaka jest optotraiak włączany w zerze
    z triakiem i snuberem. Przerobiłem tak dwa i działają
    bezbłędnie. Sterowanie traka musi być w ocji obciążenia indukcyjnego.

    Pozdr
    Janusz

  • 96. Data: 2017-03-12 00:55:51
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

> [...]
    > ładne wyglądanie. Lepsze bylo by zaspawanie kabina na stale na parterze.

    > Nie. Najtańszy wystarczy. Nie chodzi o nic innego jak pieczatki w

    No cóż, czasem chyba tak...
    A potem... płacz - winda zabiła, winda się urwała... Bo np. luzownik puścił,
    w windzie ładunek (przypominam, że przeciwwaga równoważy kabinę obciążoną w
    połowie) i wio, na dół bo silnik za wirtualną prądnicę robi, a mechanizm
    zjebany i nie łapie, albo się łamie niedopilnowany, a winda popyla dalej...
    Niechby tylko tak się spierdzielił syn prokuratora, czy ważnego sędziego...
    Zaraz by się okazało, że pieczątki to za mało.

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 97. Data: 2017-03-12 11:41:32
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2017-03-11 22:43, Janusz wrote:
    > A mierzyłeś opornik?

    Sprawdze przy najbliższej okazji, ale to nie ma znaczenia: co z tego czy
    awaria jest skutkiem przekaźnika czy rezystora skoro na koniec zostaje
    ze sklejonym przekaźnikiem?

  • 98. Data: 2017-03-12 19:47:23
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Sprawdze przy najbliższej okazji, ale to nie ma znaczenia: co z tego czy
    > awaria jest skutkiem przekaźnika czy rezystora skoro na koniec zostaje
    > ze sklejonym przekaźnikiem?

    Ma znaczenie, opornik pada od udarów prądowych, jak on padnie to styki
    się sklejają. danie mocniejszego opornika (0,5 czy 1W) i wymiana
    przekaznika załatwia problem.

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 99. Data: 2017-03-12 19:49:31
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2017-03-12 19:47, Janusz wrote:
    > Ma znaczenie, opornik pada od udarów prądowych, jak on padnie to styki
    > się sklejają. danie mocniejszego opornika (0,5 czy 1W) i wymiana
    > przekaznika załatwia problem.

    Nie załatwia to jednak buga w software (sterowanie ręczne nie ma
    zabezpieczeń). Więc mój modulik bezpieczeństwa zostaje.

  • 100. Data: 2017-03-12 22:51:50
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Nie załatwia to jednak buga w software (sterowanie ręczne nie ma
    > zabezpieczeń). Więc mój modulik bezpieczeństwa zostaje.
    Ale nie wszystkie tak mają, producentów tych sterowników będzie pewnie z
    dziesięciu jak nie więcej, akurat ja się nie spotkałem z takim bugiem.

    --
    Pozdr
    Janusz