    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Date: Wed, 26 Feb 2014 07:25:23 -0800 (PST)
    Subject: Re: duże pojemności
    From: k...@g...com

    W dniu środa, 26 lutego 2014 15:58:33 UTC+1 użytkownik Adam napisał:

    > Skąd wziąłeś te 300 cykli?
    >

    > Pytam, gdyż dziwi mnie, dlaczego stare akumulatory żyły po wiele lat.
    >
    > Czasami, zamiast droższych "nieśmiertelnych" zasadowych były używane
    >
    > kwasowe w instalacjach oświetlenia awaryjnego - np. w kinach. Żyły (te
    >
    > kwasówki) co najmniej po kilkanaście lat. Sam grałem w kinie, które
    >
    > miało akumulatory już ponad 20 lat i jeszcze trzymały.
    >

    > Stare przepisy (nie pamiętam, międzywojenne lub powojenne) nakazywały
    >
    > zostawianie samochodów oświetlonych na całą noc. Tak samochody stały,
    >
    > zaś w ówczesnych katalogach i informatorach pisali, że akumulator żyje

> [...]

    nazywa się akumulator ołowiowy kwasowy a jest tego kilka rodzajów. Jedne są odporne
    na przeładowanie, inne na głębokie rozładowanie, jeszcze inne przeznaczone do poboru
    w krótkim czasie bardzo dużych prądów w jeszcze innych kosztem ograniczenia w poborze
    prądu daje się uzyskać dużą żywotność. Jak moja pamięć sięga akumulatory samochodowe
    sprzed czterdziestu lat były bardzo kiepskiej jakości. Trzy lata rzadko który
    wytrzymywał. Widziałeś w przeciągu ostatnich dwudziestu lat zakład regenerujący i
    naprawiający akumulatory samochodowe. Ja nie. A trzydzieści lat temu było takich
    zakładów w Łodzi kilka jeśli nie kilkanaście. Obowiązek pozostawiania oświetlenia
    pozycyjnego jest tak jak kiedyś i dziś. Odnosi się do miejsc nie oświetlonych w żaden
    inny sposób. W celu oszczędzenia akumulatora w wielu samochodach były montowane
    fabrycznie włączniki świateł pozycyjnych pozwalające włączyć światła pozycyjne po
    konkretnej stronie samochodu.