    From: AlexY <a...@i...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: drukarka 3d
    Date: Sun, 11 May 2014 10:59:48 +0100
    <lkmegv$j6n$1@node1.news.atman.pl>

    Użytkownik Piotrne napisał:

    > Kupiłem ok. 2 lata temu zestaw do składania - drukarkę RepRap,
    > za prawie 2000 zł. Poskładałem i niczego sensownego nie udało się
    > do dzisiaj wydrukować.
    >
    > Po pierwsze, w zestawie (do którego według opisu niczego nie trzeba
    > było dodatkowo kupować) był jako element grzejny zwykły rezystor.

    A jak myślisz czym jest grzałka?

    > Nie miał oczywiście kształtu walca, więc musiałem "uszczelniać"
    > pastą silikonową. Grzał oczywiście, ale po osiągnięciu ok. 180 stopni
    > zaczynał tak śmierdzieć, jakbym podpalił plastik. Okazało się to

    Może ta pasta? Rezystory są zwykle zalewane cementem lub ceramiką, nie
    ma prawa śmierdzieć.

    > dopiero później - wydawało mi się wtedy, że to "żyłka" do topienia
    > tak śmierdzi. Dodatkowo po dalszym nagrzaniu miał jakieś zwarcie
    > i po prostu zwierał zasilacz. To powodowało oczywiście przerwanie
    > drukowania i konieczność restartu całości.

    Po mojemu zasilacz nie wyrabiał, kupiony w zestawie czy osobno?

    > Po drugie, nie było w głowicy metalowej otworu na termistor. Zresztą
    > termistora też nie było. Kupiłem termistor i prawdziwą grzałkę,
    > zainstalowałem. Zaczęło grzać poprawnie bez śmierdzenia.

    Reklamowałeś niekompletny zestaw?

    > Po trzecie - głowica z dyszą była mocowana do izolującej tulejki
    > (teflonowej) bezpośrednio, bez dodatkowego wzmocnienia. A działa na nią
    > podczas drukowania "rozsadzające" ciśnienie stopionego materiału. Albo
    > po prostu rozrywająca siła wciskająca "żyłkę" do głowicy. Po niezbyt
    > długim czasie tulejka rozpadła się - stopione tworzywo wyciekało
    > bokiem. Kupiłem nową tulejkę. Oczywiście nie zgadzał się rozmiar,
    > musiałem przycinać i gwintować. Dodatkowo zainstalowałem wzmocnienie,
    > niestety metalowe - przewodzi trochę ciepła.

    To może ale nie musi wskazywać również na źle skalibrowaną głowicę i
    temperaturę.

    > Po czwarte - podczas drukowania nowe tworzywo często zahacza o już
    > wydrukowany fragment obiektu. Zahacza, odrywa od podłoża i niszczy
    > cały wydruk. Szczególnie przy obiektach, które z podłożem łączą się
    > w wielu miejscach o niewielkiej powierzchni, jest duża szansa
    > na "odlepienie się" takiego małego fragmentu.

    Źle skalibrowana drukarka.

    > Po piąte - trudno dobrać parametry wpływające na grubość "nitki"
    > tak, aby uzyskać 100% wypełnienie objętości. Nie ma tu właściwie
    > żadnego miejsca na niedokładności. Zbyt cienkie nitki powodują
    > rozwarstwianie drukowanego obiektu, zbyt grube - rozlewanie się
    > materiału albo wręcz tworzenie pętelek.

    Brak cierpliwości operatora.

    > Itd... Ogólnie - wygląda to zniechęcająco i zniechęciło mnie.
    > Szczególnie po obejrzeniu relacji ze spotkania użytkowników
    > drukarek 3D, na których prezentowane były "wydruki" z takimi
    > problemami, o których napisałem: rozwarstwione, krzywe itp.

    Technologia nadal raczkuje, ale są fora tematyczne. W końcu jakoś
    ludziom udaje się robić przyzwoite wydruki.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html