    From: kamil <k...@s...com>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: drożejąca ropa
    Date: Wed, 23 Nov 2011 14:35:19 +0000

    On 23/11/2011 14:20, J.F wrote:

    > No wiesz, zlecili, poczekali, podsumowali ... w koncu producentowi
    > raczej nie zalezy na zawyzaniu zasobow.

    Właśnie w tym rzecz, że zależy. Kraje OPEC (czyli w zasadzie wszyscy
    liczący się producenci) mogą wydobywać ilość proporcjonalną do
    posiadanych rezerw.

    Sztuczek jest sporo, choćby zaliczanie do rezerw ropy zasobów. Różnica
    jest taka, że rezerwy leżą i czekają na wydobycie, a zasoby to różne
    skały, piaski i inne cuda na kiju, z których ekstrakcja ropy być może
    kiedyś będzie opłacalna, a w przypadku choćby Wenezueli stanowią ponad
    25% ich deklarowanych zasobów.

    > Nie wiem jak w USA, ale u nas po pobieznym przejrzeniu ustawy to jest tak:
    > a) firma wystepuje o koncesje poszukiwawcza ... i raczej ja dostanie,
    > b) jak dostala i cos znajdzie, to ma pierwszenstwo w koncesji wydobywczej.
    >
    > I niespecjalnie jest miejsce na sprzeciwy kraju. No chyba ze
    > negocjacjach o wysokosci oplaty.
    > Co by bylo jak najbardziej uzasadnione, zeby kraj nie sprzedawal swoich
    > surowcow zbyt tanio, nawet jak sa trudno dostepne ... ale zycie zyciem :-)

    I tak jest na zachodzie, OPEC to głównie nacjonalizacja i koncerny
    siedzące w kieszeni lokalnych tyranów. :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Kamil

    http://bynajmniej.net