  • Data: 2011-11-22 19:28:45
    Temat: Re: drożejąca ropa
    Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

    "PaweL" <l...@p...onet.pl> wrote in message
    news:jagmcs$5ni$1@news.onet.pl...
    > Niedawno czytałem wywiad z "ekspertem" który wyjaśnił że ropa drożeje bo
    > wprawdzie w związku z kryzysem zakupy ropy spadają, ale giełdowi
    > specjaliści przewidują że za kilka lat kryzys się skończy i wzrośnie
    > zapotrzebowanie świata na ropę...
    > Kilka(naście) lat temu ogłoszono że zasoby ropy starczą na 50 lat i ropa
    > zaczęła drożeć (z ~15$/baryłka). W międzyczasie odkryto tyle złóż ropy że
    > starczy jej przynajmniej na 300lat, a co chwila znajdowane są nowe złoża.

    Weź pod uwagę, że cena uzysku ropy z każdego złoża jest inna...
    Dla przykładu, piaski bitumiczne w Kanadzie też mogą dawać ropę,
    tylko koszty uzyskania baryłki są bardzo wysokie.
    Teoretycznie można też uzyskiwać ropę metodą syntezy chemicznej
    ale wtedy koszt uzyskania baryłki wyjdzie jakieś 300 dolarów...
    A więc tu nie chodzi o ilość złoży ropy lecz dostęp do zawartej w tych
    złożach ropy, koszt jej oczyszczenia (stan zabrudzenia początkowego).
    Wbrew pozorom jest to problem bardziej skomplikowany...