  • 21. Data: 2012-04-07 15:16:29
    Temat: Re: "dodawanie" pradu do instalacji z "darmowych" zrodel
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Marcin,

    Saturday, April 7, 2012, 3:13:39 PM, you wrote:

    > Od pewnego czasu myślę o czymś takim ale dla własnej instalacji 12V -
    > 24V. Tzn.
    > położyć w domu instalację 12-24V (Napięcie tej instalacji to jeszcze otwarta
    > kwestia.

    Jesli już, to 48V jest rozsadnym kompromisem.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 22. Data: 2012-04-07 15:32:42
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    > Jesli już, to 48V jest rozsadnym kompromisem.
    > [...]

    Tak, tylko 48V nie jest uważane za napięcie bezpieczne i przy zasilaniu
    czegokolwiek trzeba by było w myśl przepisów zapewnić separację, a tego chcę
    uniknąć. Tzn. zasilacze końcowe to mają być tylko przetwornice napięcia bez
    transformatorów separujących. Ja wiem, że ciężko się przekręcić od 48V, ale
    różnie to bywa... przypadki chodzą po ludziach, a prokuratorzy raczej nie są
    wyrozumiali :). Poza tym wiele gotowych modułów przetwornic niewielkiej mocy
    nie potrafi pracować z tak wysokim napięciem wejściowym. 24V strawi
    natomiast zdecydowana większość.

  • 23. Data: 2012-04-07 15:37:15
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marcin Wasilewski napisał:

    > Od pewnego czasu myślę o czymś takim ale dla własnej instalacji 12V -
    > 24V. Tzn. położyć w domu instalację 12-24V (Napięcie tej instalacji to
    > jeszcze otwarta kwestia.

    Jeśli chodzi o oświetlenie, to po wycofaniu żarówek coraz trudniej kupić
    jakieś rozsądne świecidełko na 230V, a coraz więcej jest takich na 12V.
    Mnie się ten wybór wydaje oczywisty -- gdybym miał teraz coś budować
    (a nie jest to wykluczone), to bym kładł instalację 12V.

    > Wbrew pozorom w domu jest sporo urządzeń zasilanych ze wszekiego
    > rodzaju zasilaczy, które w ten sposób można by wyeliminować, w przypadku
    > konieczności uzyskania niższego napięcia, to moduły przetwornic
    > impulsowych o nat. 0,5 - 1A kosztują dosłownie kilka złotych, a do tego
    > mniej jest kłopotu z separacją od sieci energetycznej.

    Chyba nie do końca tak. Zauważyłem, że sporo małej elektroniki domowej
    ma teraz zasilanie prądem zmiennym niskiego napięcia. We wtyczce jest
    tylko transformator, a w środku reszta zasilacza. Ale to trafo pełni też
    rolę separacji galwanicznej -- one mogą nie lubić włączania do wspólnej
    linii zasilającej 12V AC.

    --
    Jarek

  • 24. Data: 2012-04-07 15:44:06
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

> [...]
    > wyrozumiali :). Poza tym wiele gotowych modułów przetwornic niewielkiej mocy
    > nie potrafi pracować z tak wysokim napięciem wejściowym. 24V strawi

    Ja widziałem nawet zasilacze pecetowe na 48V DC, ale ten standard, to już
    trzeba uznać za relikt przeszłości pochodzący z central telefonicznych
    i tamtejszych akumulatorowni. W domu najlepiej mieć sieć 12V AC tolerującą
    zasilanie z 12V DC (jak raz na dwa lata zajdzie potrzeba, moge się wpiąć
    do samochodu).

    --
    Jarek

  • 25. Data: 2012-04-07 15:46:40
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Użytkownik "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl> napisał w wiadomości

    > Tak, tylko 48V nie jest uważane za napięcie bezpieczne i przy

    [...]

    OK. poszperałem po sieci i wychodzi, że dla DC można i 60V przyjąć za
    napięcie bezpieczne. Tak więc pozostaje kwestia przetwornic niewielkiej mocy
    (poniżej 1A) mogących pracować z tak wysokim napięciem wejściowym.

  • 26. Data: 2012-04-07 15:55:25
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Marcin,

    Saturday, April 7, 2012, 3:32:42 PM, you wrote:

    > Tak, tylko 48V nie jest uważane za napięcie bezpieczne

    Zależy według jakich norm...

    > i przy zasilaniu czegokolwiek trzeba by było w myśl przepisów
    > zapewnić separację, a tego chcę uniknąć.

    Niekoniecznie. Uziemiasz jeden biegun (zazwyczaj uziemia się +) i
    stosuje proste przetwornice nieseparowane (odwrócony step-down) z
    zabezpieczeniem wyjscia typu crowbar i na wyjsciu masz bezpieczne
    napięcie pomimo braku separacji.

> [...]
    > wyrozumiali :). Poza tym wiele gotowych modułów przetwornic niewielkiej mocy
    > nie potrafi pracować z tak wysokim napięciem wejściowym.

    Nieprawda - to jest standard i jest mnóstwo przetwornic pracujących
    właśnie na takim napięciu.

    > 24V strawi natomiast zdecydowana większość.

    Nie stawialbym na to duzych pieniędzy.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 27. Data: 2012-04-07 16:00:17
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

> [...]
    > Mnie się ten wybór wydaje oczywisty -- gdybym miał teraz coś budować
    > (a nie jest to wykluczone), to bym kładł instalację 12V.

    12V to trochę jednak mało - aby uzyskać jakąć znośną moc to jednak dość
    grube przewody trzeba by było kłaść. Jedyna zaleta to możliwość rezygnacji z
    wielu zasilaczy (sporo urządzeń ma zasilacze 12V DC). A co do "świecidełek",
    zawsze może to być np. 24V i dwa 12V źródła światła połączone szeregowo.

> [...]
    > tylko transformator, a w środku reszta zasilacza. Ale to trafo pełni też
    > rolę separacji galwanicznej -- one mogą nie lubić włączania do wspólnej

    Tu bym polemizował, wielokrotnie zamiast zasilacza AC stosowałem DC i
    nigdy nic złego się nie stało, chociaż mogę sobie wyobrazić sytuację, że od
    tego może odparować mostek, w którym w takim układzie obciążona jest tylko
    połówka i to ze stałą mocą.

  • 28. Data: 2012-04-07 16:24:09
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > 12V to trochę jednak mało - aby uzyskać jakąć znośną moc to jednak
    > dość grube przewody trzeba by było kłaść. Jedyna zaleta to możliwość
    > rezygnacji z wielu zasilaczy (sporo urządzeń ma zasilacze 12V DC).

    Sporo, to znaczy ile? Ile prądu mogą potrzebować te wszystkie domowe
    routery, acces pointy czy co tam jeszcze? Skoro przewód do żelazka
    (2kW) tolerujemy i uznajemy, że jeszcze nie jest "dość gruby", to przy
    12V wydoli on 100W. W jednym punkcie więcej nie potrzeba (a właściwie
    we wszystkich do kupy wziętych przeważnie też nie).

    > A co do "świecidełek", zawsze może to być np. 24V i dwa 12V źródła
    > światła połączone szeregowo.

    No więc nie zawsze, a właściwie nigdy. Halogeny się zużywają, w czasie
    swego żywota zmieniają oporność. Jak się połączy dwa w szereg, to po
    wymianie pierwszego przepalonego, drugi będzie świecił jaśniej i zaraz
    też trzaśnie. Z LED-ami może być podobnie. A poza tym trzeba by kombinować
    i dobierać w pary, jak w przedszkolu. I jak tu zasilić LED-ową taśmę 12V
    pocziętą na kawałki?

    > Tu bym polemizował,

    Od tego jest Usenet.

> [...]
    > stało, chociaż mogę sobie wyobrazić sytuację, że od tego może odparować
    > mostek, w którym w takim układzie obciążona jest tylko połówka i to ze

    Ja też tak robiłem wielokrotnie. Nawet tutaj opisywałem, jak to zasilanie
    kilku okołokomputerowych diwjsów odbywa się z zasilacza w pececie. Ale
    *ostatnio* trafiły mi się takie klocki, co się przy tym zbiesiły. Odczytuję
    to jako nowy trend lub zapowiedź trendu. W każdym razie trzeba brać pod
    uwagę.

    --
    Jarek

  • 29. Data: 2012-04-07 16:26:53
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    Andrzej Lawa wrote:
    (ciap)

    > Bzdura.
    ja takim optymista jednak nie jestem:
    http://www.mala-elektrownia.ovh.org/prawo.php

    --
    Włodek

  • 30. Data: 2012-04-07 16:36:39
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

> [...]
    > 12V wydoli on 100W. W jednym punkcie więcej nie potrzeba (a właściwie
    > we wszystkich do kupy wziętych przeważnie też nie).

    Powiem tak - do zasilania elektroniki 100W (8A) to baaardzo dużo. Jednak
    do popędzania domowej instalacji oświetleniowej to już mizernie to wygląda.
    Kilka halogenów, czy nawet 12 punktów oświetlenia reflektorkami LED (mam np.
    8W z tórych jestem bardzo zadowolony) i po naszej mocy. Tak więc chyba
    trzeba by się było skusić na przewody 2-2,5 mm2.

> [...]
    > i dobierać w pary, jak w przedszkolu. I jak tu zasilić LED-ową taśmę 12V

    Może i racja. Tak jak piszesz od tego jest usenet aby poznać wszystkie
    za i przeciw i wypracować jakiś sensowny kompromis dla swojej instalacji. :)

    [...]

> [...]
    > *ostatnio* trafiły mi się takie klocki, co się przy tym zbiesiły.
    > Odczytuję to jako nowy trend lub zapowiedź trendu. W każdym razie trzeba

    Ach te "chińczyki" i walka o każdy ułamek centa. :(