  • 31. Data: 2010-02-01 07:50:07
    Temat: Re: do telefonistów
    Od: "mm" <t...@p...fm>

    > No to trzeba przyjąć w praktyce dla każdego urządzenia połowę tego limitu.
    > Chyba nikt nie podłącza więcej niż 2 telefonów do jednej linii.
    >
    > --

    Nigdy nie można było podłączać więcej niż jednego urządzenia stacyjnego (
    telefonu, faxu ) do linii miejskiej tylko kto to przestrzegał .Dopiero jak
    linia zaczęła się podwieszać to kombinerkami odcinało się wszytko co było
    powyżej jednego aparatu i zero reklamacji na biling.

  • 32. Data: 2010-02-01 09:21:02
    Od: "kk" <...@...pl>

    > wynalazków ale całkiem prawdopodobne, że zwykły telefon by nie zadziałał
    > w takim systemie. Tak z ciekawości - chętnie bym zobaczył dokumentację do
    > tego typu aparatów.
    > Maciek

    Był taki aparat.
    Na zwykłej linii 2-przewodowej równolegle pracował aparat z przesuniętym
    pasmem.
    Elektronika zasilana była z akumulatorków, a te doładowywane były z linii w
    stanie czuwania.

    Ale jak można się domyśleć aby coś takiego pracowało, to po stronie
    stacyjnej musiało być też odpowiednie urządzenie.

  • 33. Data: 2010-02-01 20:29:10
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik J.F. napisał:
    > Faxa nie bylbym pewien, bo bydle rozmawiac nie chcialo bez zasilania z
    > linii, co modemom starszej daty z reguly nie sprawialo klopotu.
    >
    > Ale ja o zasadzie - telefonow sie daje tyle ile komu wygodnie.

    A juści - tylko sprawdź jaka jest różnica w brzmieniu dźwięku, jeżeli
    jednocześnie masz wpięte kilka aparatów z ich pojemnościami obwodów
    dzwonienia. Mi to nie odpowiadało.
    Maciek

  • 34. Data: 2010-02-01 20:52:43
    Od: "Araneus Diadematus" <w...@c...pl>

    Witam czytających. Wpadłem na chwilę, na czyjąś prośbę, jako, że to jest
    mój zawodowy temat niejako z pierwszej ręki, to spróbuję odpowiedzieć.

    Użytkownik "rrrrrrrrrrr" <...@...com> napisał w wiadomości
    > Witam.
    > usiłuję znaleźć przyczynę problemów z moim telefonem.

    Już przeczytałem Twoje problemy... Chyba wiem, co masz sprawdzić.

    > Mam pytanie, jak centrala wykrywa fakt podniesienia słuchawki w
    > aparacie ?

    Zasadniczo - jak podniesiesz, zaczyna płynąć prąd. Wtedy łapie
    przekaźnik, lub inny analogiczny element i pcha "maszynerię" do przodu.

    > Przez wykrycie spadku napięcia po podniesieniu słuchawki czy przez
    > pomiar prądu w linii telefonicznej ?

    Prąd.

    > Pozdrawiam
    > gary

    Tak więc, zacznijmy od tego, jakie ja miałem oficjalne parametry linii,
    jak jeszcze dane mi było pracować w TPSA (dla znajomych sprzed lat -
    ACMM-Warszawa, mój numer 033).
    Oporność wewnętrzna, zasadniczo, 600 omów, ale dla audio. Fizycznie, dla
    prądu stałego, bywało różnie, zależnie od organu centrali, typu, etc,
    1-1.5 kOhm, dochodziła do tego oporność linii.
    Wartości graniczne, jeśli chodzi o upływność między żyłami, czy
    żyła-ziemia... tu nie mam za dokładnych namiarów, 20 kOhm do ziemi, 100
    kOhm między żyłami.
    (istotne dla zdalnego stwierdzania dostępności organu, na liniach
    międzycentralowych)
    Przekaźnik kontrolny był w obwodzie o oporności 15-23-25 kOhm i nie
    powodowało to wzbudzenia organu. Ze spadku napięcia, który występował po
    dołączeniu układu kontroli wynikało, że płynął prąd ok. 2 mA - napięcie
    spadało do 48V. U Ciebie spadło do 40V. to by dawało prąd ok. 8-10 mA,
    różnie, a to już zdecydowanie jest wykrywalne jako podniesienie.

    Przyczyną aż tak dużego upływu może być... najprawdopodobniej
    kondensator w obwodzie dzwonka, wystarczy go wymienić i temat zniknie.
    Może też dostać strzała jedna z diodek prostowniczych, warto sprawdzić,
    ile dają "pod włos", powinny jak najwięcej. Upływać też może warystor na
    zaciskach (jeśli jest), zwłaszcza, jeśli dostał paru kopów od przepięć,
    zdarzyło mi się takie wymieniać. Jeśli linia jest w dobrym stanie, nie
    leci napowietrznie, jest blisko centrali, to można zaryzykować
    wyrzucenie warystora. Zobacz też, czy nie "zasyfiał" przełącznik (ten
    uruchamiany "widełkami"), jeśli ma kurz i złapie wilgoć, mogą się (mało)
    śmieszne rzeczy dziać, z elektrolizą brudów włącznie, a to by było mało
    miłe. Miałem już aparaty z przeżartymi na wylot sprężynami stykowymi.
    Upływ raz jest, raz nie ma? Bywa i tak, takie "niepełne" uszkodzenia są
    najwredniejsze, dlatego też czasem mniej zachodu jest, gdy hurtem
    wymieni się wszystkie podejrzane elementy, czyli tutaj
    najprawdopodobniej diody, kondzioł dla dzwonka, być może pomniejsze
    kondziołki przy zaciskach i/lub diodach. Przełącznik powinno wystarczyć,
    że się "odsyfi".

    Napięcia jakie musisz uwzględnić - tradycyjnie było 50V Strowger, 48
    Pentaconta, 60 K66, na EWSD mam 63V. Prąd dzwonienia to 75+- 15V (nie
    120 - poprzebija kondzioły).
    Upływność linii 150 uA to może każda nieodkurzona (która takową się
    staje zaraz po oczyszczeniu przez monterów) linia po byle deszczu
    uzyskać, 2 mA nie powinno wyzwolić stanu "on-line". Ja nie wykluczam, że
    od mojego odejścia z TPSA normy nie uległy zmianie. Nie jest mi o tym
    wiadomo. Spróbuję kumpla złapać, który bezpośrednio pracuje (mam
    nadzieję, że jeszcze) na centrali, aby mi podpowiedział, jak dziś
    wygląda temat w dziedzinie wartości granicznych. Tylko nie odpowiada na
    kontakt...

    Pająk chwat,
    wszystkich brat!

  • 35. Data: 2010-02-02 23:40:10
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Araneus Diadematus napisał:

    > Napięcia jakie musisz uwzględnić - tradycyjnie było 50V Strowger, 48
    > Pentaconta, 60 K66, na EWSD mam 63V. Prąd dzwonienia to 75+- 15V (nie
    > 120 - poprzebija kondzioły).

    Dzwonienie to 75V zmiennego nałożone na składową stałą 50V. W szczycie,
    w trakcie dzwonienia 120V przekracza bez problemu. Sprawdzane
    oscyloskopem na E10A i na S12J. Dla postronnych czytelników to są typy
    central elektronicznych. Ta druga nawet jest najbardziej popularna w
    sieci TP i nadal używana.
    Maciek

  • 36. Data: 2010-02-03 11:45:46
    Od: "Araneus Diadematus" <w...@c...pl>

    Użytkownik "Maciek" <m...@p...com> napisał w wiadomości

    > Dzwonienie to 75V zmiennego nałożone na składową stałą 50V. W
    > szczycie, w trakcie dzwonienia 120V przekracza bez problemu.
    > Sprawdzane

    Przyznam, że zainspirowaleś mnie do dokładniejszego przewiercenia
    tematu... spróbuję podorywać troche schematów i porównać, czy gdzieś
    jakieś niuanse "nie skaczą"... akurat prądu dzwonienia miałem w swej
    pracy raczej nie za dużo, głównie łącza stałoprądowe i linie
    pupinizowane z sygnalizacją 50 Hz, pod koniec też kilka łączy po
    traktach TCK-30. (łącza międzymiastowe to odrębna sprawa)
    Mnie chodzi o to, aby wyczaić i poprzypominać sobie (no, lat trochę i
    trochę minęło), czy to się w zwykły sposób nakłada, czy jeszcze jakoś
    oddziałuje.
    Co do zwykłej nakładki... jako, że u mnie jest np. 63V (EWSD), do tego
    dodajmy górę z dzwonienia (90V), wyjdzie nawet 153V, kondensator w
    dzwonku powinien mieć przynajmniej 216 V aby go nie przebiło, czyli 250
    będzie akurat, z kawalkiem zapasu.

    > oscyloskopem na E10A i na S12J. Dla postronnych czytelników to są typy

    E10A... hehe, to jeszcze gdzieś te starowinki chodzą? :)

    > central elektronicznych. Ta druga nawet jest najbardziej popularna w
    > sieci TP i nadal używana.

    W końcu (różnie różne głosy mówią, czasem sprzecznie) zakup licencji
    podobno uratował hiszpański oddzial Alcatela od upadku... Z początku to
    nie była "jotka", ale zrobiono upgrade oprogramowania, a co ze sprzętem,
    czy i co zmieniano, to nie mam danych. Zamianę można było bardzo łatwo
    poznać - po marszrucie. W wersji "J" była ona wyraźnie szybsza, niż
    pierwotnie. Bywało nawet, że po kolei szły dwie marszruty, jedna z
    upgrade'owanej centrali, druga z "pierwotnej", albo odwrotnie...
    Niebawem będziemy obchodzić jej pelnoletniość w Polsce :)
    Ja tam jednak lepiej się znajduję wśród wybieraków, przekaźników,
    żarówek sygnalizacyjnych :)))

    --
    Pająk chwat,
    wszystkich brat!

  • 37. Data: 2010-02-03 19:23:45
    Od: Maciek <m...@p...com>

> [...]
    > pupinizowane z sygnalizacją 50 Hz, pod koniec też kilka łączy po
    > traktach TCK-30. (łącza międzymiastowe to odrębna sprawa)

    Ooooo TCK-30 to ja pamiętam i nawet używałem :-) Pierwsze łącza
    międzycentralowe mieliśmy na miedzianych traktach PCM ze studniami
    regenratorowymi. To była E10A. Potem już tylko światłowody.

> [...]
    > dodajmy górę z dzwonienia (90V), wyjdzie nawet 153V, kondensator w
    > dzwonku powinien mieć przynajmniej 216 V aby go nie przebiło, czyli 250

    Naprawdę zwykłe nakładanie, wręcz sumowanie, jak na papierze
    milimetrowym w szkole. W tym wątku podawałem link do Wymagań
    Technicznych Operatora, gdzie wszystko jest czarno na białym opisane:
    http://www.tp.pl/prt/pl/operatorzy/oferta_krajowa/wy
    m_tech/
    czyli:
    http://www.tp.pl/b/binaries/PL/356568/WTO_dostep_PST
    N_365126221.pdf
    http://www.tp.pl/b/binaries/PL/356568/WTO_dostep_ISD
    N_365126343.pdf
    Składowa stała służyła do wykrycia podniesienia słuchawki a zmienna do
    dzwonienia dzwonkiem. Sama zmienna powodowałaby dzwonienie w ucho, co
    jest nieprzyjemne. Dopiero po zakończeniu wysyłania dzwonienia
    nastąpiłby przepływ prądu stałego i wykrycie podniesienia.
    Nie wiem jak wykrywa się dzwonienie w Wielkiej Brytanii ale ich telefon
    podłączony do naszej sieci od razu i bez przerwy dzwoni. Wystarczy
    odnaleźć obwód dzwonienia w aparacie, przeciąć połączenie i wstawić w to
    miejsce szeregowy kondensator. Telefon zaczyna działać.

    > E10A... hehe, to jeszcze gdzieś te starowinki chodzą? :)
    Już nie. Wszystkie poszły na szmelc w jednym czasie. Nie spełniały
    nowych wymogów i musiały być zastąpione :-( Dobrze, że już tego nie
    widziałem, bo chyba by mnie ruszyło. Tyle lat pracy a centrala jeszcze
    mogła działać - dbaliśmy o nią a że nie miała ISDN - komu to potrzebne?

    > W końcu (różnie różne głosy mówią, czasem sprzecznie) zakup licencji
    > podobno uratował hiszpański oddzial Alcatela od upadku...
    No tego nie potrafię ani potwierdzić, ani zaprzeczyć. Alcatel kupił
    poznańską Teletrę i robił tam blacharkę oraz płyty abonenckie. Inne typy
    płyt przychodziły z innych zakładów Alcatela. To nie była licencja,
    tylko sprzedaż zakładu, w zamian zakup gotowych central na potrzeby TP -
    grubo ponad 400 sztuk. CIT Alcatel to jest taki gigant, że zakup tych
    central był znacznym elementem dochodu ale uratować by nie uratował. Za
    to Chiny - największa centrala telefoniczna S12 na 250 000 numerów i
    kilka pięter. I takich więcej. To była komórkowa, czyli wchodziły łącza
    a nie ćwierć miliona par przewodów.

> [...]
    > upgrade'owanej centrali, druga z "pierwotnej", albo odwrotnie...
    > Niebawem będziemy obchodzić jej pelnoletniość w Polsce :)
    Z tego co ja wiem, to S12 od S12J znacznie się różniły technologicznie -
    "J" znacznie mniej się grzała, inny system obsługi. To raczej nie był
    tylko upgrade oprogramowania ale inny hardware. Nie pracowałem przy S12
    tylko przy S12J, więc nie potrafię precyzyjnie podać różnic.

    > Ja tam jednak lepiej się znajduję wśród wybieraków, przekaźników,
    > żarówek sygnalizacyjnych :)))

    Uuuu, Strowgera i Siemensy widziałem tylko wyłączone i złomowane. Ja już
    jestem dzieckiem elektroniki.
    Maciek

  • 38. Data: 2010-02-03 21:02:11
    Od: "Araneus Diadematus" <w...@c...pl>

    > Ooooo TCK-30 to ja pamiętam i nawet używałem :-) Pierwsze łącza

    Na mojej ACMM, zanim wystartowała ACMM-E10A (jakieś 5 minut korytarzami
    w budynku) było trochę traktów do różnych podmiejskich, także do
    tranzytówek (jeszcze tych E10), w sumie miałem chyba Piaseczno, CT1 hmm,
    nie potrafię powiedzieć, na pewno były CT3 (mogłem zapomnieć, 20 lat
    minęło, OIDP Sejm), oraz CT4 Kazimierzowska. Coś jeszcze, ale nie
    pamiętam. Przez kilka lat Łódź była u nas ewenementem - komutacyjnie
    była traktowana jako centrala miejska, bo przesyłało się jej numer bez
    wyróżnika, później zmieniono centralę (na też E10A). Ale to już po
    nośnych szło.

    > międzycentralowe mieliśmy na miedzianych traktach PCM ze studniami
    > regenratorowymi. To była E10A. Potem już tylko światłowody.

    I te regeneratory OIDP, miały 120V zasilania, nie pamiętam, czy sygnał
    szedł po tej samej parze, czy po innej. Skrzynka wielkości OIDP małęgo
    TRX-a.
    Wydmuch z tranzytówek do central docelowych pierońsko szumiał...

> [...]
    > milimetrowym w szkole. W tym wątku podawałem link do Wymagań
    > Technicznych Operatora, gdzie wszystko jest czarno na białym opisane:

    O, fajno, dzięki, przejrzę przy okazji... Nabieram właśnie weny do
    skonstruowania całkowicie od nowa swojej własnej, małej centralki
    telefonicznej, z pewnością parametry przydadza się przy określaniu
    parametrów.

    > Składowa stała służyła do wykrycia podniesienia słuchawki a zmienna do
    > dzwonienia dzwonkiem. Sama zmienna powodowałaby dzwonienie w ucho, co

    I z czymś takim na pomniejszych centralach spotykałem się, że podnoszę,
    a tu pierd prosto w ucho, dobrze, jeśli zrobiony czystą sinusoidą, wtedy
    nawet tak nie bolał :) Pierdnęło i dopiero spięło połączenie.

    > jest nieprzyjemne. Dopiero po zakończeniu wysyłania dzwonienia
    > nastąpiłby przepływ prądu stałego i wykrycie podniesienia.

    Ano... ciekaw jestem, czy dałbym radę to zmodyfikować, w końcu jak by
    schemat był to można podziałąć.

    > Nie wiem jak wykrywa się dzwonienie w Wielkiej Brytanii ale ich
    > telefon podłączony do naszej sieci od razu i bez przerwy dzwoni.
    > Wystarczy

    Ja myślę, że tak samo jak u nas, a rozwidlenie masz w gniazdku zrobione,
    tak, że nie musisz już nic robić. IMO, to by było zbyt kosztowne,
    prowadzić na dwa kable rozmówne, dodatkowy jeden dzwonkowy (zakładając
    taką samą ilość par w każdym). Co w sytuacji, gdy ten dodatek
    "gwizdnie"? Wiadomo. Zamiast np. 300 ludzi mieć telefon gdzieś w
    odległym miejscu, trudnym terenie, będzie go mieć tylko dwustu. a setka
    może sobie lody polizać, jak kupi.

    > odnaleźć obwód dzwonienia w aparacie, przeciąć połączenie i wstawić w
    > to miejsce szeregowy kondensator. Telefon zaczyna działać.

    Może to rozwiązanie nieco mneij wygodne, ale w razie, ktyby przebiło
    kondenator, to wymiana jest raz-dwa i wszystko działą jak dawniej.

    > Już nie. Wszystkie poszły na szmelc w jednym czasie. Nie spełniały
    > nowych wymogów i musiały być zastąpione :-( Dobrze, że już tego nie

    Cóż, toporna, pierońsko powolna, ale nie miałem podstaw narzekać na nią.
    Może mi się nie trafiło... ale była po prostu PEWNA (natomiast nie jeden
    raz zdarzał się pad traktu TCK, nie dziwię się, jak zasilacz pracował na
    granicy wytrzymałości chyba...). Tylko nie lubiła gorąca, znajomy
    technik z tej centrali (jak się z jakąś wycieczką chodzącą po mojej
    bylej pracy załapałem na krzywy ryj :), oczywiście, powiedziałem gdzie
    idę, więc wiedzieli moi, gdzie mnie w razie czego szukać) powiedział, że
    jakby temperatura wzrosła powyżej 32 stopni, to centrala wyłączyłą by
    sie. Miała na 3 wysokościach czujniki temperatury... i rzeczywiście,
    klimę, jak widziałem, miała 3 razy większą, niż sama centrala.

    > widziałem, bo chyba by mnie ruszyło. Tyle lat pracy a centrala jeszcze
    > mogła działać - dbaliśmy o nią a że nie miała ISDN - komu to
    > potrzebne?

    Podobno były przeróbki z obsługą ISDN... Słyszałem też... i chyba nawet
    zetknąłem się, że był też jakiś upgrade oprogramowania, tak, że centrala
    ta chodziła wyraźnie żwawiej. Choć nie był to nadal demon szybkości,
    skoro zegar taktujący był 1/8 tego, co popularny Commodore 64, czyli 125
    kHz, ale poprawę dało się odczuć.

    > to Chiny - największa centrala telefoniczna S12 na 250 000 numerów i
    > kilka pięter. I takich więcej. To była komórkowa, czyli wchodziły
    > łącza a nie ćwierć miliona par przewodów.

    Aż muszę poszukać, jaka i gdzie była rekordowa pojemnościowo centrala
    dla zwykłych abonentów.

    > Z tego co ja wiem, to S12 od S12J znacznie się różniły
    > technologicznie - "J" znacznie mniej się grzała, inny system obsługi.
    > To raczej nie był

    No tak... w każdym razie zmiana bylą dość dużego kalibru, skoro
    wyłączała centralę na kilka godzin z ruchu. Makabrą było to, że
    oczywiście, w tamtych czasach nikt nie pomyślał o zapewnieniu choćby
    namiastki łączności awaryjnej... jaoś niedługo po uruchomieniu Grochowa
    EWSD, robiono zmianę na CT Szembeka i dokumentnie położono łączność z
    3/4 Warszawy, oraz międzymiastowe ACMM i międzynarodowe. Nawet numery
    alarmowe nie chodziły, co dla mnie było skandalem.

    > tylko upgrade oprogramowania ale inny hardware. Nie pracowałem przy
    > S12 tylko przy S12J, więc nie potrafię precyzyjnie podać różnic.

    Muszę kumpla dorwać, co pracował i przed, i po, aby mnie trochę
    douczył... :)

    > Uuuu, Strowgera i Siemensy widziałem tylko wyłączone i złomowane. Ja
    > już

    Ale o Siemensach których piszesz, bo nie EWSD chyba? :)
    A Strowgera miałem przez rok, jak się moja (ACMM-GCI) skończyła. Powiem
    tak - gdyby ktoś mi powiedział, że jest praca na takowej - to nie kończę
    posta, wstaję i ide pracować :) Tu i teraz :) (nawet mam pomysł na
    elektroniczny zastępnik wybieraka, znacznie bardziej niezawodny - brak
    części mocno ruchomych i silnoprądowych). No, jeszcze na mojej ACMM - a
    tak w ogóle, podobno był jeden egzemplarz o pelnej pojemności, w
    Toronto.
    Masz może czasem sny, że śni ci się centrala na której kiedyś
    pracowałeś, albo inna, o typie, jaki znasz... i to na tyle dokładnie, że
    dźwięki, które Ci się śnią, sygnały wybiercze, nawet motorowanie
    maszynek sygnałowych, rumor wybieraków, klapanie przekaźników, błyskanie
    lampek... ITD... Że rozpoznajesz po dźwięku, w jakim dokładnie stanie
    jest urządzenie, połączenie, czy nawet trakt transmisyjny? :)) Że dobrze
    widzisz, z powodu jakiego uszkodzenia został zablokowany jakiś organ?
    :)) Albo, że dzwonisz sobie po różnych relacjach, jeszcze
    "miasto-miasto", dla samego podzwonienia sobie? :)

    > jestem dzieckiem elektroniki.

    Technika się rozwija - i bardzo dobrze. Strowger byłby świetny, gdyby
    miał porządne cześci zamienne, a stan rzeczywisty był... nie będę się
    wyrażać. Poza tym, aby łącznica tej centrali prawidłowo działała,
    musiała mieć klimę, o temperaturze i wilgotności konkretnie
    utrzymywanej. A na centralach elektromechanicznych w zasadzie jedyną
    klimą był system "Open The Window(s)" z wariantem, rzadko stosowanym
    "Open The Door(s)" :P W elektronice klima jest niejako wymuszona (swego
    czasu awaria klimy na jednej z CT (S12) w Warszawie, malo nie wysłała
    centrali w niebyt, podobno na sali było 70 stopni i to przez 3 dni
    (weekend), jak technicy przyszli do pracy, to natychmiast pootwierali
    okna... (no i naprawiona zostala klima). Centrala ZTCW dość długo nie
    odzyskała pełnej sprawności (popadało trochę pole komutacyjne)), stąd i
    łatwiej utrzymać konkretny stan (czystość, parametry otoczenia, itd).

    --
    Pająk chwat,
    wszystkich brat!

  • 39. Data: 2010-02-03 22:30:52
    Od: " Wmak" <w...@N...gazeta.pl>

    Maciek <m...@p...com> napisa&#65533;(a):

> [...]
    > odnaleźć obwód dzwonienia w aparacie, przeciąć połączenie i wstawić w t
    > miejsce szeregowy kondensator. Telefon zaczyna działać.

    Angielski telefon trzeba do Polski przywozić razem z angielską puszką
    przyłączeniową!!
    (tylko, że niektórym łatwiej bywało znaleźć aparat na śmietniku albo ukraść
    z biurka, niż odkręcić puszkę ze ściany...na Wolumenie telefony angielskie
    widywałem - puszki nigdy)

    Aparaty mają wewnątrz całkowicie odseparowane układ rozmówny od układu
    dzwonienia.
    Przewód między telefonem a puszką przyłączeniową ma conajmniej 4 żyły
    (gniazdo i wtyczka mogą mieć do 6 styków), jedna para do rozmowy, druga do
    dzwonka.

    W GNIAZDKU jesr kondensator szeregowy do dzwonka, dodatkowo bywa odgromnik
    albo varystor i rezystor rzędu 1 Moma do rozładowywania kondensatora.
    Łacznie: aparat + gniazdko tworzą dokładnie taki sam funkcjonalny układ, jak
    nasze (i inne europejskie i amerykańskie) telefony.

    Wmak

  • 40. Data: 2010-02-04 08:47:54
    Od: "William Bonawentura" <n...@i...pl>

> [...]
    > odnaleźć obwód dzwonienia w aparacie, przeciąć połączenie i wstawić w to
    > miejsce szeregowy kondensator. Telefon zaczyna działać.

    W WB kondensator, jako najdroższy (w początkach XX wieku) element był
    montowany w pierwszym gniazdku abonenckim. Dzięki temu telefony były tańsze,
    rozwiązywał się również problem przeciążenia linii dzwonkami - napięcie
    dzwonienia było podawane tylko na jeden lub dwa aparaty.