    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Subject: Re: detekcja przeplotu w stopklatkach
    Date: Sun, 25 May 2014 19:14:34 +0200

    "1634Racine" <1...@R...pl> writes:

    > film jest odnaleziony niedawno, 16mm niemieckich kronik z 1.wsw.
    > skopiowany z tasmy i jako zbior tiff-ow, i jako dv.
    >
    > http://i.imgur.com/vQwlEfm.png
    > http://i.imgur.com/AqbHwkG.png
    > http://i.imgur.com/xXmohGk.png

    Ale ten oryginalny film jest dostępny i np. można go jeszcze raz
    zeskanować?

    Moim zdaniem możliwości są takie:
    - film został prawidłowo zeskanowany, lub
    - film został źle zeskanowany.

    Prawidłowy skan = odpowiednia rozdzielczość (najlepiej oparta na
    kwadratowych pikselach, żadne tam DV ani nic z PAL/NTSC itp. w nazwie).
    Np. 1440 x 1080 czy ile tam ma sens (jakość filmu i dalsze plany).
    Wtedy nie ma także żadnych kwestii interlacingu. Skan musi być też
    dobrej jakości, np. szumy itd. To jest dokładnie tak samo jak przy
    skanowaniu zdjęć - jedna klatka, jeden TIFF (albo inny PNG itp).
    Ew. można użyć np. MJPEG albo H.264, ale jeśli tego jest tylko 13
    k-sztuk, to nie widzę potrzeby.

    Jeśli film został zeskanowany jako (tylko) DV, z przeplotem, albo
    w jeszcze bardziej pokręcony sposób, to nie ma sensu się z tym w ogóle
    bawić. Nawet jeśliby nie użyto "telecine" (tu zapewne użyto).
    Jeszcze raz: DV, przeplot, telecine to jest syf, kiła i mogiła
    (w kolejności rosnącej), która nie ma swojego miejsca w kontekście
    materiałów oryginalnych / master copy itp. Jeśli ktoś będzie
    potrzebował, to sobie to przekoduje przed wysłaniem w eter (jeśli to
    jest 24 kl/s, to w Europie sensowne jest, w razie potrzeby,
    "podkręcenie" tego na 25 kl/s, tu nawet pewnie nie trzeba korygować
    wysokości dźwięku, bo go nie ma).

    Jeśli liczba klatek filmu różni się od liczby skanów, to chyba jasne
    jest, że to jest do d*.

    Jeśli jakiekolwiek zdjęcia mają przeplot, to to jest do d* i nie ma
    sensu tego dotykać.

    Jedynie gdyby oryginalny film nie był dostępny, to można coś kombinować
    - wyniki będą jednak dużo gorsze.

    Samo stwierdzenie czy klatka ma przeplot jest proste, jest na to
    odpowiednia prosta transformacja, robi to też np. transcode. Może być
    gorzej jeśli przeplot jest "mieszany" (nie 50% + 50%), wtedy być może
    trzeba to napisać samemu.

    A tak w ogóle, to ciekawi mnie technika tego skanowania - ktoś to kamerą
    DV nakręcił podczas wyświetlania czy co?

    Ogólnie rzecz biorąc, proponuję potrenować najpierw na czymś
    nieistotnym, a dopiero po uzyskaniu korzystnych rezultatów brać się za
    prawdziwy materiał.
    --
    Krzysztof Hałasa