-
Data: 2014-05-25 19:14:34
Temat: Re: detekcja przeplotu w stopklatkach
Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]"1634Racine" <1...@R...pl> writes:
> film jest odnaleziony niedawno, 16mm niemieckich kronik z 1.wsw.
> skopiowany z tasmy i jako zbior tiff-ow, i jako dv.
>
> http://i.imgur.com/vQwlEfm.png
> http://i.imgur.com/AqbHwkG.png
> http://i.imgur.com/xXmohGk.png
Ale ten oryginalny film jest dostępny i np. można go jeszcze raz
zeskanować?
Moim zdaniem możliwości są takie:
- film został prawidłowo zeskanowany, lub
- film został źle zeskanowany.
Prawidłowy skan = odpowiednia rozdzielczość (najlepiej oparta na
kwadratowych pikselach, żadne tam DV ani nic z PAL/NTSC itp. w nazwie).
Np. 1440 x 1080 czy ile tam ma sens (jakość filmu i dalsze plany).
Wtedy nie ma także żadnych kwestii interlacingu. Skan musi być też
dobrej jakości, np. szumy itd. To jest dokładnie tak samo jak przy
skanowaniu zdjęć - jedna klatka, jeden TIFF (albo inny PNG itp).
Ew. można użyć np. MJPEG albo H.264, ale jeśli tego jest tylko 13
k-sztuk, to nie widzę potrzeby.
Jeśli film został zeskanowany jako (tylko) DV, z przeplotem, albo
w jeszcze bardziej pokręcony sposób, to nie ma sensu się z tym w ogóle
bawić. Nawet jeśliby nie użyto "telecine" (tu zapewne użyto).
Jeszcze raz: DV, przeplot, telecine to jest syf, kiła i mogiła
(w kolejności rosnącej), która nie ma swojego miejsca w kontekście
materiałów oryginalnych / master copy itp. Jeśli ktoś będzie
potrzebował, to sobie to przekoduje przed wysłaniem w eter (jeśli to
jest 24 kl/s, to w Europie sensowne jest, w razie potrzeby,
"podkręcenie" tego na 25 kl/s, tu nawet pewnie nie trzeba korygować
wysokości dźwięku, bo go nie ma).
Jeśli liczba klatek filmu różni się od liczby skanów, to chyba jasne
jest, że to jest do d*.
Jeśli jakiekolwiek zdjęcia mają przeplot, to to jest do d* i nie ma
sensu tego dotykać.
Jedynie gdyby oryginalny film nie był dostępny, to można coś kombinować
- wyniki będą jednak dużo gorsze.
Samo stwierdzenie czy klatka ma przeplot jest proste, jest na to
odpowiednia prosta transformacja, robi to też np. transcode. Może być
gorzej jeśli przeplot jest "mieszany" (nie 50% + 50%), wtedy być może
trzeba to napisać samemu.
A tak w ogóle, to ciekawi mnie technika tego skanowania - ktoś to kamerą
DV nakręcił podczas wyświetlania czy co?
Ogólnie rzecz biorąc, proponuję potrenować najpierw na czymś
nieistotnym, a dopiero po uzyskaniu korzystnych rezultatów brać się za
prawdziwy materiał.
--
Krzysztof Hałasa
Następne wpisy z tego wątku
- 27.05.14 00:36 Gotfryd Smolik news
- 27.05.14 21:19 Krzysztof Halasa
Najnowsze wątki z tej grupy
- Trochę NTG - Vegas Pro
- Nikon D5500 i wyzwalanie migawki
- Canon 550D
- EOS 600D i balans bieli w filmach
- EOS 90D i sentymenty
- Skanowanie: Canon MG2550S vs HP OfficeJet 6950
- czas exif a czas modyfikacji pliku
- karta SD po formacie odzyskiwanie zdjęć i filmów
- Chess
- Vitruvian Man - parts 7-11a
- Eltec nie zyje?
- Steve McCurry
- Light - lajkowe klasyki od Chinczykow
- Forum o Sony serii A (alfa)?
- obrobka RAW na konputerze
Najnowsze wątki
- 2025-03-16 Nowa ustawa o ochronie praw autorskich - opis problemu i szkic ustawy
- 2025-03-16 Nowa ustawa o ochronie praw autorskich - opis problemu i szkic ustawy
- 2025-03-16 Najlepszy akumulator 12V
- 2025-03-16 Co powinno spotkać "adwokatów dwóch" uczestniczących w przesłuchaniu świadka do którego nie dopuszczono adwokata świadka?
- 2025-03-16 Przednich p-mgielnych nie wolno bez mgły
- 2025-03-16 Co w KANADZIE wolno komercyjnie (na razie się nie czepili?)
- 2025-03-16 silnik-chwilówka
- 2025-03-16 Prokurator Wrzosek "Bezstronna" nie przyczynia się do śmierci (dowodnie) - oświadcza bodnatura [Dwie Kacze Wieże]
- 2025-03-15 kraje nieprzyjazne samochodom
- 2025-03-15 parking Auchan
- 2025-03-15 Art. 19.1 ustawy o ochronie praw autorskich
- 2025-03-15 przegląd za mną
- 2025-03-15 Na co komu okna
- 2025-03-15 Mój elektryk
- 2025-03-15 Fejk muzyczny czy nie fejk