  • 121. Data: 2011-04-28 10:14:14
    Temat: Re: debata o jako ci - UKE - zapraszamy
    Od: "Zboj" <z...@m...dot.pl>

    Użytkownik "wm" <...@w...pn> napisał w wiadomości
    news:ip8s81$1po$1@opal.futuro.pl...
    > Teoretycznie ale taki parametr tak naprawdę nic nie mówi. Jak ma go podać
    > sieć komórkowa która ma np. 5 mln użytkowników i całą masę łącz i
    > nadajników, które stoją czasami w centrum miast a czasami na pustkowiach?

    <cut>

    Spójrz na to z kompletnie drugiej strony. Stawiając sprawę tak, jak to
    opisujesz, należy uczciwie napisać:

    "Oferujemy Internet o prędkości maksymalnej 7,2 Mb, jednak nie gwarantujemy
    żadnych realnych parametrów transmisji. W szczególnych przypadkach
    przepustowość może wynosić ZERO".

    Brutalne? Ależ TAK! Ale prawdziwe. Nie ma znaczenia przy tym, czy CIR
    określa się na 0 kbps lub brak CIR. Czy też zagwarantuje się 16 kbps.

    W końcu do choroby - klienta interesuje to, co kupuje. Jak chcesz kupić auto
    i za nie płacisz, to masz prawo nie zaakceptować otrzymania w zamian za cenę
    jedynie folderu lub siedzenia pasażera.

    Ty wprost mówisz - każdy niech płaci pełną cenę, a dostanie to, co mu BTS
    wylosuje.

    Nie zgadzam się z takim podejściem do sprawy i świadczenia usług. I nie ma
    znaczenia, czy rozmawiamy o necie, obiadach, samochodach, czy wycieczkach
    zagranicznych pt. kupiłem 5 gwiazdek, wylądowałem w motelu bo... przecież
    nie wszędzie są przyzwoite hotele. No to do choroby tam gdzie ich nie ma -
    należy sprzedawać motele.

    Reasumując - albo robisz sieć z jakimś sensownym parametrem globalnym na
    obszarze jej działania. Albo też kontraktujesz jakieś wartości minimalne i
    jak klient dostanie szybciej w dobrym węźle, to jego zysk. I ja nie
    twierdzę, że trzeba sprzedawać magię wielkich liczb. Piszę wyłącznie o
    uczciwej reklamie i akwizycji. Uczciwie jest nawet załaczyć do umowy mapkę
    (link do mapki) prędkości na różnych obszarach, na których CIR będzie różny.
    I klient ma wtedy świadomość - ok - duże miasta to 1 Mb, miasteczka 256
    kbps, a wieś to 128 kbps. Może szybciej, ale nie wolniej niż. I tyle.

    Dyskusje pt. "NIEDASIĘ" są już nudne. Jak się nie da - to należy
    przebranżowić się na sprzedaż pietruszki. Albo pisać wprost - ile się drodzy
    klienci da - zobaczycie. Niczego nie gwarantujemy. I też jest jasne i
    uczciwe.

    Pozdrawiam,

    Piotr Marciniak (ISP/KIKE)

  • 122. Data: 2011-04-28 10:19:48
    Temat: Re: debata o jakości - UKE - zapraszamy
    Od: Ziolko <z...@i...pl>

    W dniu 2011-04-28 11:53, Maciej Bebenek (news.onet.pl) pisze:

    > Albo robisz ze mnie, albo z siebie idiotę. To są koszty stałe,
    > niezalezne od tego, czy transmitujesz SMTP, video czy VoIP. Natomiast i

    Na pewno??

    Aby przesyłąć video, p2p potrzebne jest DUŻE pasmo i PRZEZ CAŁY CZAS.

    Czyli rezygnujemy z overbookingu i sprzedajemy łącze takie jakie chcesz??

    Uważasz, że firmy biorące 10M płacą tyle za łącze co ty??

    Kto Ci broni iść do ISP i poprosić o ofertę na Twoje 10M ??

    Masz prawo wyboru, korzystaj z niego.

    > u dużych, i powoli u małych widac tendencję do płacenia za usługi,
    > szczegónie za te, które dany operator sam obsługuje z niemałą marżą.
    > Przykładowo, jeden z tzw. dużych zaczął mieć problemy z moim VoIPem.
    > Nagle, pewnego pięknego dnia się VoIP popsuł i już. Szybkie sprawdzenie,
    > czy ta sama konfiguracja działa na innym łączu, i po krótkiej awanturce
    > (nie z hotlinem, tylko wyżej) sytuacja automagicznie wróciła do normy.

    I bardzo dobrze. Działania nieuczciwe jak będą piętnowane to ktoś straci
    klientów i klient który przejdzie do dobrego ISP tez będzie zadowolony.

    Ile ci kazali zapłacić , za korzystanie z Twojego voipa??

    > A prędkość jest dla mnie rzeczą wtórną, chociaż wskazuje, co się dzieje
    > w sieci

    Dzięki temu masz 4 M za 50 PLN.
    Zdajesz sobie sprawę, ze cena 12,5 PLN za 1 M jest mało realna??

    Wiesz, ze potrzebna utrzymywać serwis/hotline/płacic
    prąd/wodę/ogrzewanie/ księgowość etc ....

    >i czy overbooking aktualnie wynosi 1:50 czy 1:500.

    noooo 1:500 - takiego to nigdy nie widziałem.

  • 123. Data: 2011-04-28 10:22:41
    Temat: Re: [ot] Re: debata o jakości - UKE - zapraszamy
    Od: Ziolko <z...@i...pl>

    > Jeszcze żadne - czwartej umowy nie podpisałem.
    Chodzi mi co było złego w tych trzech.

    np.
    wieczorami pasmo to max 50%.
    ping to 2000 ms.

    etc ...

    pytam z ciekawości.

  • 124. Data: 2011-04-28 10:29:48
    Od: Tomasz Śląski <t...@k...org.pl>

    Maciej Bebenek (news.onet.pl) wrote:

    > Tom, jeżeli używasz innej transmisji, pozwolenia czy kanalizacji dla tego,
    > który ogląda gołe dupy, słucha radia internetowego czy ściąga dystrybucje
    > debiana, to i owszem.

    Zasadniczo jest pewna różnica. Jak ciągnie gołe dupy zza oceanu, to zużywa
    droższe pasmo niż 'krajowe' z X-ów, które zazwyczaj mają kesze góglowe i
    inne na podorędziu. Zadaniem operatora jest tak wybalansować posiadane
    styki, żeby mniej więcej wszyscy byli zadowoleni i jakaś marża z tego była.
    Natomiast nie mam nic przeciwko budowaniu ofert 'na miarę', bo na co dzień
    to robię: sprzedaję 'worek z internetem', gdzie jest wszystko (obecnie około
    390 tys prefixów IPv4), ale sprzedaję też po kawałku, kto co potrzebuje.

    > Ale mój stan wiedzy podpowiada mi, że koszty te są stałe, niezalezne od
    > kontentu.
    > No chyba, że coś się zmieniło w ostatnich miesiącach, to mnie oświeć.

    Co do stałości tych kosztów względem kontentu masz rację, ale jw: jest
    różnica w zależności od tego, do jakich zasobów klient głównie generuje
    ruch - pytanie "z tepsą krajową, czy bez" jest nadal aktualne i nadal wpływa
    na wartość kontraktu.

    --
    Ślązak

  • 125. Data: 2011-04-28 10:30:53
    Od: Rafał Wilk <rw@inet_CYFRA6_.pl>

    W dniu 2011-04-27 21:02, JanuszR pisze:

    > [...] Postaw się w roli
    > klienta. On nie musi mieć racji ale z pewnością podobnie jak ja ceni
    > sobie święty spokój. Sobie pochlebiam zaś, że mimo iż jestem "marnym
    > dostawcą", mimo przytłaczającej konkurencji póki co nie mam zamiaru się
    > zwijać, kręci się coraz lepiej a konkurencja inwestuje w call centra.
    >
    > JanuszR

    Mam wrażenie, że kolega niusy.pl, nie musi się w tą rolę specjalnie
    wczuwać... Jego roszczeniowe wypowiedzi i tak bardzo przypominają
    klienta, który chciałby dostać łącze z super przepustowością, SLA,
    oczywiście bez żadnych limitów i najlepiej jeszcze, żeby mu do tego
    łącza dopłacać, a na poparcie swoich argumentów wywraca przysłowiowego
    kota do góry ogonem (IMO: świadczyć usługę p2p != nie blokować usługi
    p2p, to tak nawiasem do wcześniejszych wypowiedzi)

    Pozdrawiam,
    Rafał Wilk

  • 126. Data: 2011-04-28 10:36:09
    Od: Ziolko <z...@i...pl>

    W dniu 2011-04-28 12:08, Maciej Bebenek (news.onet.pl) pisze:

> [...]
    > koszty te są stałe, niezalezne od kontentu.
    > No chyba, że coś się zmieniło w ostatnich miesiącach, to mnie oświeć.

    Załóżmy, ze jest ISP podpięty tylko do PLIX bez tp 1000M.
    Do tp ma 10 M.

    Do dzisiaj te 10M było wysycone na 5 M , a 1000M na 200M
    Ale ty chcesz dzisiaj oglądać gołe panie, a tu zonk ...
    trasa daleka ... wiele hopów do PLIX masz dalej wolne 800M
    Ale potem gdzies się zapycha.
    Dokupujemy ...
    wróć .... dostajemy za darmo 100M do innego-IX
    dostajemy za darmo transmisję do tego IX i juz możesz śmigać.

    Ups, a moze jednak trzeba zapłacić za to??
    A może zaskarżyć PLIX za to że nie ma bezpośredniego połaczenia
    z serwisem gołych pań??

    Ale PLIX nie jest od tego.
    A to moze zaskarżyć tamten serwis, że nie ma łączy w Polsce??
    I kto to ma zrobic??

    Ale koszty są stałe....

    i co tu zrobić... ?

  • 127. Data: 2011-04-28 10:46:03
    Od: Smok Eustachy <s...@w...pl>

    Dnia Thu, 28 Apr 2011 12:30:53 +0200, Rafał Wilk napisał(a):
    /../
> [...]
    > kota do góry ogonem (IMO: świadczyć usługę p2p != nie blokować usługi
    > p2p, to tak nawiasem do wcześniejszych wypowiedzi)

    Jak pisałem chodzi o to, żeby zdefiniować klientowi co mu sprzedajemy a
    to jest marketingowo trudne. Rozumiem też obawy, że wprowadzenie
    podobnych obostrzeń spowoduje podwyżkę a nie obniżkę. W ogóle wszystko
    rozumiem.

  • 128. Data: 2011-04-28 12:33:14
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Tomasz,

    Thursday, April 28, 2011, 10:17:54 AM, you wrote:

    > Czepię się znów platform TV i kablówek - sprzedają dostęp i dowolnie nim
    > manipulują - czy to za pomocą kart z uprawnieniami, czy dławików zakładanych
    > na kabel. Wrzawy nie ma :-)

    Nieporównywalne. Dostawca łącza nie jest dostawcą treści. I niech się
    w treść nie wtrąca. Jak zawrę z dostawcą umowę na treść, to wtedy
    będzie miał prawo regulować dostęp.

    Już to ktoś napisał - dostawca łącza nie dostarcza usługi p2p. Nie
    jest nadawcą tej treści ani nie działa w jego imieniu.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 129. Data: 2011-04-28 12:46:43
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    W dniu 2011-04-28 12:19, Ziolko pisze:

    > Na pewno??
    >
    > Aby przesyłąć video, p2p potrzebne jest DUŻE pasmo i PRZEZ CAŁY CZAS.
    >
    > Czyli rezygnujemy z overbookingu i sprzedajemy łącze takie jakie chcesz??

    Nie, właśnie do tego służy overbooking, zarówno na backhaulu, jak i na
    łączach międzyoperatorskich.

    Video... 5 lat temu łącze operatorskie 1 Gps kosztowało...? A dziś??

    Poza tym p2p wcale nie jest aż tak pasmożerny, jak wszyscy straszą. Trzeba
    a. zrozumieć
    b. wiedzieć, jak

    no i oczywiście mieć więcej klientów.

    > Dzięki temu masz 4 M za 50 PLN.
    > Zdajesz sobie sprawę, ze cena 12,5 PLN za 1 M jest mało realna??

    Nie, mam 5 Mbps za coś ponad 140 zł.

    > Wiesz, ze potrzebna utrzymywać serwis/hotline/płacic
    > prąd/wodę/ogrzewanie/ księgowość etc ....

    Czyli wynika z tego, że oprócz powyższego, opłacam też fotel prezesa :-P

    > noooo 1:500 - takiego to nigdy nie widziałem.

    Czyli mało widziałeś :-)

  • 130. Data: 2011-04-28 12:51:59
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    W dniu 2011-04-28 12:29, Tomasz Śląski pisze:

> [...]
    > różnica w zależności od tego, do jakich zasobów klient głównie generuje
    > ruch - pytanie "z tepsą krajową, czy bez" jest nadal aktualne i nadal

    Tom, ale o tym to ja pisałem, sprawę rozumiem i o nią również swojego
    czasu walczyłem :-) Chociaż walka była wówczas nierówna i w pewnym
    stopniu niesprawiedliwa: głównie awanturowali się ci, u których stał
    kontent,a nie ISP obsługujący drobnicę. Zresztą chyba sam pamiętasz -
    pierwsza duża awantura była jeszcze za czasów Grabosia, a my to
    życzliwie rozdmuchaliśmy :-)

    Wtedy ci posiadacze pokoi dumnie zwanych serwerowniami awanturowali się,
    że muszą płacić za łącza do tepsy, nie mówiąc ile liczą sobie od
    posiadaczy serwerów w tych pokojach.