    From: JanuszR <r...@o...pl>
    Newsgroups: pl.internet.polip
    Subject: Re: debata o jakości - UKE - zapraszamy
    Date: Tue, 26 Apr 2011 23:52:14 +0200

    > To tylko pozornie wolny rynek może załatwić. Bez wymuszonej neutralności
    > sieci ceny wzrosną nie spadną.
    > Jest tak dlatego ponieważ większość nie potrzebuje p2p, ssh czy vpn.
    > Dlatego tendencja była by dostarczać akceptowane przez większość
    > absolutne minimum a za resztę kazać sobie płacić dodatkowo.
    > I nie tylko klientowi ale także dostawcom treści. Chcesz by twoja strona
    > się nie ślimaczyła, by można było oglądać twoje tv lub filmy? No to nam
    > zapłać za normalną prędkość.

    Skocz do BP i poproś o benzynę. Dostaniesz pytanie jaką. Internet powoli
    polaryzuje się. Nie istnieje coś takiego jak uniwersalne i dobre, zawsze
    to będzie kompromis. Dlatego w ofertach ISP pojawiają się oferty
    dodatkowego nr IP i będą się pojawiać oferty łącz specjalizowanych a to
    na wideo, na p2p, symetryczne, niesymetryczne, z limitem bajtów lub bez.
    Czasy łącz o prędkościach DO powoli odchodzą w niepamięć. Podobnie jak z
    benzyną nie da się zrobić łącza dobrego na wszystko. Regulator może
    oczywiście wymusić TYLKO UNIWERSALNE ŁĄCZA. Pytanie czy to aby na pewno
    będzie dobre dla rynku i jakości usług czy też zamrożenie rozwoju na
    określonym etapie? To z pewnością będzie dobre rozwiązanie dla
    telekomów, których nie jest stać na świadczenie usług specjalizowanych.
    Spowoduje spadek konkurencji a w efekcie utrzymanie jak nie wzrost cen.
    Dodatkowo zapędy rządu aby ISP filtrował Internet ze względu na treści
    wydaje mi się raczej krokiem wstecz. ISP ma być neutralny co nie
    oznacza, że nie może oferować specjalizowanych łącz pod klienta. Poza
    tym ustawianie strony pod DSLem jest nieporozumieniem. Żaden dostawca
    nie zmieni uploadu ponad wartość normatywną bez EXTRA GOTÓWKI a łącza
    symetryczne są niezwykle słone. Wydaje mi się, że rozmowa jest z ludźmi
    bez pojęcia o praktyce dostarczania Internetu. Podobnie było ostatnio
    gdy wymyślono gwarancje przepustowości łącz dla klienta. Można
    oczywiście zrobić dużo ale wszystko KOSZTUJE a Kowalski chciałby
    Internet najlepiej za darmo.

    JanuszR