  • Data: 2014-05-07 12:29:43
    Temat: Re: czyszczenie matrycy
    Od: XX YY <f...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    Am Mittwoch, 7. Mai 2014 12:11:36 UTC+2 schrieb Paweł Pawłowicz:
    > W dniu 2014-05-07 10:01, XX YY pisze:
    >
    > [...]
    jesli stosuja to w dobrej wierze zalecaja.

    jakimis powlokami. jesli nie mialbym pewnosci , ze nie, to nie stosowalbym alkoholi
    , gdyz mozna te powloki uszkodzic.

    > P�yn Rotin to metanol.
    >

    > P.P.

    nie wiem czy jest to dobre rozwiazanie.
    na pewno nie najlepsze.
    dobre srodki do czyszczenia optyki nie sa na bazie alkoholi - wlasciwie sa
    niezalecane , gdyz maga byc szkodliwe , a skutecznosc .... rozna , zalezy od
    okolicznosci nawet marna.

    kupilem ten plyn patentowany canadyjski.
    do tego jest oczywiscie cala teoria i pare patentow.

    sprzedja oddzielnie plyn do usuwania zanieczyszczen tlustych ( patrz olej n600d itp)
    , oddzielnie plyn do usuwania poszostalosci , osadu z wody.

    skad woda i pozostalosci na matrycy ?
    poza przypadkami ekstremalnymi i raczej rzadkimi , ze kapnie kropla deszczu w trakcie
    wymiany obiektywu , ktore pomijam , w okresie zimowym moze wykraplac sie woda na
    matrycy. ta woda odparowuje , ale osiadajac zabiera z powietrza znajdujacego sie
    wewnatrz jakies mikropylki . one tworza Jakis osad , plamki - pewnie jesli sie cos
    takiego powtorzy. i ten nietlusty osad usuwa specjalny plyn .

    nie chce nikogo namawiac do zakupu tak drogich srodkow i uwazam , ze to niepotrzebne
    , ale przed uzyciem alkoholu zastanowilbym sie , czy matryca jest pokryta jakas
    warstwa. nie wiem , ale jest to mozliwe. a skoro nie wiem to nie uzywam alkoholu.
    pewnie raz na rok/ dwa lata nic sie nie stanie , ale skoro mam inne lepsze srodki ,
    jak wspomniane ciekle HnCm to alkoholu nie stosuje do tego celu.

    jak wspomnialem Alkohol ( izopropanol) genialnie mi sie sprawdza do
    wyjalowienia/prania sciereczek.

    w sumie to jestem w stosunku do optyki pedantem.

    samo wymycie matrycy mi sie powiodlo , bez problemu , ale zawsze gdzies pozostaly
    male paprochy , widoczne juz na przyslonie 11. a skoro tak , to operacje uznalem za
    nieudana.