  • 1. Data: 2010-01-25 20:12:59
    Temat: czipset h55, i5-661, 4x 2GB
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Tak się złożyło że nigdzie nie widać (w przyzwoitych cenach, btw ceny
    ddr3 coś dziwnie w góre poszły?) 4GB (lub zestawów 2x 4GB) DDR3 1333,
    więc wziełem 4x 2GB, skoro płyta ma 4 gniazda...

    Niestety test 8 różnych sztuk (tzn 4 zestawów "2x2GB") różnych
    (kingston, apacer, goodram), dwóch różnych płyt (gigabyte ga-h55m-ud2h,
    ga-h55m-ud3h), biosy oryginał i najnowsze beta - nie ma stabilności,
    albo w ogóle nie ma startu systemu operacyjnego - w kółko resety (w
    postaci całkowitego wyłączenia zasilacza atx na chwilę, zasilacze też
    różne). Co dziwne - memtest leci 2-3 godziny i nic sie nie sypie. Win7
    nie da się zainstalować, podczas dekompresji plików nagle pixeloza na
    ekranie i wali reset twardy.

    Wsadzenie procka bez grafiki zintegrowanej - działa ok.
    Wsadzenie i5-661 i grafiki dodatkowej - działa ok.
    Wyciągnięcie jednej pary (zostaje tylko 2x 2GB) - działa ok.

    Czyżby nie było sposobu na 8GB ramu z i5-661?

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 2. Data: 2010-01-27 20:43:11
    Temat: Re: czipset h55, i5-661, 4x 2GB
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2010-01-25 21:12, BartekK pisze:
> [...]
    > ekranie i wali reset twardy.
    > Czyżby nie było sposobu na 8GB ramu z i5-661?
    GA-H55M-UD2H (rev. 1.0), bios F4 praz F5m (beta):

    Rozwiązanie (tymczasowe?) - szybko wejść do biosu (nim się zrestartuje)
    i ustawić ram sztucznie na x8 (1066 zamiast 1333, mimo że pamięć
    handlowo i wg spd jest 1333) - działa ok już parę godzin.

    Jest jeszcze jeden problem - okazuje się że na obu gniazdkach
    wentylatora (cpu i system fan) nie działa regulacja prędkości PWM. Ani
    na ustawieniu Auto, ani na PWM, ani Voltage - na pinach PWM nic się nie
    zmienia, wentylatory idą na maksa, temperatura CPU 25'C...

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 3. Data: 2010-01-29 10:03:51
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    BartekK pisze:
    > Rozwiązanie (tymczasowe?) - szybko wejść do biosu (nim się zrestartuje)
    > i ustawić ram sztucznie na x8 (1066 zamiast 1333, mimo że pamięć
    > handlowo i wg spd jest 1333) - działa ok już parę godzin.

    No i właśnie przed chwilą chciałem Ci poradzić ręcznie
    skonfigurowanie pamięci.

    Możliwe, że wystarczyłoby zmienienie timingów przy pozosta-
    wionym wysokim taktowaniu. Ale i zmniejszenie taktowania nie
    zaszkodzi. Ba, jakbyś zrobił testy wydajności na dwóch modu-
    łach przy obydwu taktowaniach, to pewnie być nie zauważył
    znaczącej różnicy.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 4. Data: 2010-01-30 16:23:00
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2010-01-29 11:03, Radosław Sokół pisze:

    > No i właśnie przed chwilą chciałem Ci poradzić ręcznie
    > skonfigurowanie pamięci.
    No ale problem jest w tym, że on się potrafi twardo zrebootować na
    poziomie "bios-wykrywanie dysków", albo wręcz będąc w biosie. Trzeba
    szybko do biosu i przestawiać i save

> [...]
    > zaszkodzi. Ba, jakbyś zrobił testy wydajności na dwóch modu-
    > łach przy obydwu taktowaniach, to pewnie być nie zauważył
    Znacząca to może nie, ale np wydajność VGA w procesorze wg "indeksu
    wydajności" win7 spada z 5.2 (2x 2GB, 1333) na 4.6 (4x2GB, 1066),
    cokolwiek by to znaczyło.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 5. Data: 2010-02-04 09:40:49
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    BartekK pisze:
    > No ale problem jest w tym, że on się potrafi twardo zrebootować na
    > poziomie "bios-wykrywanie dysków", albo wręcz będąc w biosie. Trzeba
    > szybko do biosu i przestawiać i save

    Nie rozumiem. Twierdzisz, że po każdym resecie ustawienia
    BIOSu się resetują do automatycznych?

    > Znacząca to może nie, ale np wydajność VGA w procesorze wg "indeksu
    > wydajności" win7 spada z 5.2 (2x 2GB, 1333) na 4.6 (4x2GB, 1066),
    > cokolwiek by to znaczyło.

    Testuj raczej czymś poważniejszym.

    PS. Na grafice zintegrowanej? Tutaj częstotliwość *może* mieć
    znaczenie; timingi już mniejsze. W takim razie zostaw
    wysoką częstotliwość i wydłuż timingi.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 6. Data: 2010-02-05 16:50:08
    Od: BartekK <s...@N...org>

    W dniu 2010-02-04 10:40, Radosław Sokół pisze:

    > Nie rozumiem. Twierdzisz, że po każdym resecie ustawienia
    > BIOSu się resetują do automatycznych?
    Nie, ale trzeba zrobić operację zmiany + save szybko, bo komputer się
    potrafi zrestartować/zresetować (np będąc w biosie albo podczas
    wykrywania dysków) tak jakby ktoś guzik power nacisnął, tzn nagle
    zamiera/czarny ekran, po 2s wyłącza się zasilacz, po 5s wszystko włącza
    się ponownie i startuje, przy czym przyjmuje jakieś default cmos tak
    jakby wystąpił problem "overclocking failed" - pewnie znasz taki objaw
    kasowania się ustawień wszystkich zegarów i timingów, gdy ustawi się
    wartości poza sensownym zakresem

    > PS. Na grafice zintegrowanej?
    Tak, na tej w procesorze (jak ją zwą, gma to chyba już nie jest)

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173