  • 1. Data: 2010-10-07 08:57:17
    Temat: czas z RDS - dokladnosc
    Od: a...@p...pl

    Czesc,

    czy budowal ktos moze jakis dekoder RDS i bawil sie odbiorem
    komumunikatow na PC? Jak wyglada sprawa dokladnosci komunikatow RDS
    zawierajacych czas? Gdzies przeczytalem, ze
    zakodownaie/wyslanie/zdekodowanie komunikatu czas wprowadza opoznienie
    100ms. Tylko postaje kwestia dokladnosci samego czasu (synchronizacji
    z jakims wzorcem). Ma ktos jakas wiedze na ten temat? Jakiej stacji FM
    w PL mozna ufac pod wzgledem czasu?

    --
    ThinkXtra

  • 2. Data: 2010-10-07 09:04:46
    Temat: Re: czas z RDS - dokladnosc
    Od: Mirek <p...@d...zind.ikem.pwr.wroc.pl>

    On czw, 07 paź 2010 10:57:17 in article
    a...@p...pl wrote:
> [...]
    > 100ms. Tylko postaje kwestia dokladnosci samego czasu (synchronizacji
    > z jakims wzorcem). Ma ktos jakas wiedze na ten temat? Jakiej stacji FM

    Sygnał do nadajników często bywa rozsyłany przez satelitę + przetwarzanie
    cyfrowe, więc rozrzuty rzędu 1s to całkiem normalne.

  • 3. Data: 2010-10-07 11:00:13
    Od: a...@p...pl

    On Thu, 7 Oct 2010 09:04:46 +0000 (UTC), Mirek

    >On czw, 07 paź 2010 10:57:17 in article

    >Sygnał do nadajników często bywa rozsyłany przez satelitę + przetwarzanie
    >cyfrowe, więc rozrzuty rzędu 1s to całkiem normalne.

    ale sam koder (wstrzykiwanie RDSu do MPX) to chyba musi byc lokalnie
    na nadajniku?

    --
    ThinkXtra

  • 4. Data: 2010-10-07 11:52:56
    Od: "Papkin" <s...@s...net>

    w internecie znajdziesz program pisany w pascalu, pod DOS, ale dziala w okienku
    na XP, podlaczenie do MPX i odczytuje, wiec mozesz go odszukac (ten progam) i
    sprawdzic jak to koles rozwiazal. _chyba_ wdzialem tez taki sam program ale
    win32, dawno sie tym nie interesuje bo wywalilem sprzet bez RDS, tym
    dekodowalem kiedys dla zabawy.

  • 5. Data: 2010-10-07 13:22:57
    Od: "Desoft" <D...@i...pl>

    > ale sam koder (wstrzykiwanie RDSu do MPX) to chyba musi byc lokalnie
    > na nadajniku?

    Miałem kiedyś dziwny przypadek (radio sony z RDSem). Na jednej stacji
    pokazywało czas z kilkugodzinną różnicą. Przełączenie na inną stację
    ustawiło mi zegarek ...
    Nie wiem czy to wina mojego radia czy tak nadawało, ale widziałem na własne
    oczy.

    --
    Desoft

  • 6. Data: 2010-10-07 14:39:15
    Od: "nenik" <n...@o...pl>

    > Sygnał do nadajników często bywa rozsyłany przez satelitę + przetwarzanie
    > cyfrowe, więc rozrzuty rzędu 1s to całkiem normalne.

    nie wiem jak z rds-em ale rozrzut w podawaniu czasu pomiedzy roznymi stacjami na
    FM siega 40-60 sekund

  • 7. Data: 2010-10-07 15:28:28
    Od: " Wmak" <w...@g...pl>

    a...@p...pl napisał(a):

    Dodałbym chyba jeszcze jedno - pytanie, jak jest synchronizowany z jakimś
    wzorcowym czasem komputer, z którego jest wysyłany RDS.
    Bardzo prawdopodobne, że nie ma połączenia nawet do internetu i internetowego
    wzorca czasu a czas ręcznie ktoś przestawia, gdy zauważy dużą odchyłkę.
    Proponuję zobaczyć i porównać z GPS albo DCF77.5 czasy wyświetlane przez
    dekodery platform satelitarnych - różnice nawet kilku minut często spotykane.

  • 8. Data: 2010-10-07 16:58:24
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@N...COM>

    W dniu 2010-10-07 17:28, Wmak pisze:

    > Proponuję zobaczyć i porównać z GPS albo DCF77.5 czasy wyświetlane przez
    > dekodery platform satelitarnych - różnice nawet kilku minut często spotykane.

    Moim zdaniem, powinno być takie prawo, że za podawanie nieprawidłowego
    czasu powinna być grzywna. Zaraz wszystkie zegary w Polsce były by
    zsynchronizowane co do 1 usek.

  • 9. Data: 2010-10-07 18:16:11
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > ustawiło mi zegarek ...
    > Nie wiem czy to wina mojego radia czy tak nadawało, ale widziałem na

    Tak, to wina Twojego radia - nie powinno samo przestawiać zegarka ;>.
    Stara wieża Grundig ustawia czas z RDSa tylko, gdy zegarek nie jest
    ustawiony, zaś wieża Philipsa ustawia czas z RDSa, kiedy się to wymusi z
    pilota. Tego typu sterowania pozwala uniknąć przykrych niespodzianek ;)...

    Konop

  • 10. Data: 2010-10-07 22:07:37
    Od: a...@p...pl

    On Thu, 07 Oct 2010 18:58:24 +0200, Tomasz Wójtowicz
    <S...@N...COM> wrote:

    >Moim zdaniem, powinno być takie prawo, że za podawanie nieprawidłowego
    >czasu powinna być grzywna. Zaraz wszystkie zegary w Polsce były by
    >zsynchronizowane co do 1 usek.

    wg mnie tez. Wystarczyloby odpowiedni zapis w prawie
    (telekomunikacyjnym)...a koncesja na nadawanie powinna uwzgledniac
    nadawanie RDS i komunikatow z czasem (ze musi byc zgodny z wzorcem
    ...)

    --
    ThinkXtra