  • 1. Data: 2010-09-23 09:29:05
    Temat: [crosspost] Jaka antena we wskazanej lokalizacji?
    Od: m...@s...net

    Mieszkam w lokalizacji jak na poniższych obrazkach

    http://img808.imageshack.us/img808/1130/nadajniki3.j
    pg
    http://img801.imageshack.us/img801/6272/mappdfexport
    r.png
    http://img695.imageshack.us/img695/5268/nadajniki4.p
    ng

    Obecnie posiadam starą antenę siatkową z wzmacniaczem nakierowana na
    nadajnik w Jemiołowie. Odbieram analogowo:
    TVP 1 - bardzo dobra jakość
    TVP 2 - idealna jakość
    TVP INFO - śnieży, jakość dostateczna - da się oglądać

    Polsatu nie odbieram w ogóle, multipleksu cyfrowego również.

    Widok w stronę Jemiołowa czysty lub dach domu w odległości 30m od anteny
    - po ustawieniu anteny siatkowej ciężko dokładnie wywnioskować.
    W stronę Wichowa 150m od anteny znajduję się las. Z profilu terenu
    wynika, że po drodze do nadajnika są tereny wyżej położone.

    W związku z brakiem odbioru DVB-T chciałbym zmienić antenę na kierunkową
    i zastanawiam się jaka będzie wystarczająca do dobrego odbioru? Jaki
    minimalny zysk? Instalacja pasywna, czy ze wzmacniaczem? Są anteny na
    różne przedziały kanałów. Jaki wybrać, aby nie wycięło czegoś w
    przyszłości oraz aby nie zbierało niepotrzebnych rzeczy?

    Zdaję sobie sprawę, że czym lepsze parametry anteny tym lepszy sygnał.
    Jednak wychodzę z założenia, że jeśli za X zł można dostać sprzęt
    pozwalający na bardzo dobry odbiór, to nie ma sensu aby płacić np. 2*X
    zł aby mieć ta sama jakość.

    Najbardziej widziałby mi się montaż anteny na poddaszu w kierunku
    nadajnika w Jemiołowie przeszkoda byłaby ściana z cegły 24 cm, w
    kierunku Wichowa dachówka ok. 3cm. Taki pomysł jest wyjątkowo głupi?
    Takie przeszkody będą miały znaczny wpływ na jakość odbioru?

  • 2. Data: 2010-09-23 10:00:54
    Od: "Arek." <a...@a...2a.pl>

    30.09.2010 rusza MUX2 poczekaj te kilka dni
    RTCN Zielona Góra/Jemiołów - 46 (674 MHz)
    http://satkurier.pl/news/59162/mux-2-terminy-startu-
    nadajnikow-dvb-t.html

    Arek.

  • 3. Data: 2010-09-23 10:59:41
    Od: m...@s...net

    W dniu 23.09.2010 12:00, Arek. pisze:
    > 30.09.2010 rusza MUX2 poczekaj te kilka dni
    > RTCN Zielona Góra/Jemiołów - 46 (674 MHz)
    > http://satkurier.pl/news/59162/mux-2-terminy-startu-
    nadajnikow-dvb-t.html

    To tylko plotki, co zresztą potwierdzono na końcu artykułu. Na forum
    Emitela tez jest dyskusja na ten temat i nikt z przedstawicieli Emitela
    nie potwierdza tych informacji.

    Nawet jeśli to prawda to co to zmienia? Dlaczego czekać?

  • 4. Data: 2010-09-23 17:15:25
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    In news:i7f6l1$mfo$1@news.dialog.net.pl,
    Użytkownik <m...@s...net> nabazgrał:
    (ciap)
> [...]
    > kierunku Wichowa dachówka ok. 3cm. Taki pomysł jest wyjątkowo głupi?
    > Takie przeszkody będą miały znaczny wpływ na jakość odbioru?

    Raczej tak.

    pocztytaj www.dipol.com.pl www.aval.com.pl

    --
    Włodek

  • 5. Data: 2010-09-25 02:03:38
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    m...@s...net wrote:

> [...]

    > kierunku Wichowa dachówka ok. 3cm. Taki pomysł jest wyjątkowo głupi?
    > Takie przeszkody będą miały znaczny wpływ na jakość odbioru?

    czyli generalnie albo masz lepsza propagacje fal wysokich czestotliwosci,
    albo twoja 'siatka' ma lepsza sprawnosc w tym zakresie...

    z profilu wynika ze na wichowo raczej masz marne szanse...

    imho ciezko bedzie uzyskac wieksza sprawnosc niz 'siatka' . przebijanie sie
    przez 24cm cegly imho mialoby sens jesli na poddaszu masz dosc miejsca na na
    prawde duza yagi ;) w kazdym wypadku raczej bez wzmacniacza bedzie na prawde
    ciezko...

    mysle ze warto byloby skupic sie na probie zbudowania 'kierunkowego',
    podwojnego biquada konkretnie na kanal 45 - koszt niewielki. do tego dolozyc
    solidny wzmacniacz. sam biquad zapewni tlumienie sasiednich kanalow (w tym
    zaklocen) wiec jedyne co bedzie 'szumiec' to wzmacniacz. wzmacniacz przy
    takich odleglosciach i tak sie przyda, warto wiec poszukac czegos
    niskoszumnego.

    jesli taka konstrukcja da odbior porownywalny z siatka (oczywiscie biquad
    bedzie 'zbyt waski' na dvb-t, ale umozliwi w ogole pomiar sily sygnalu i
    porownanie z siatka), to mysle mozna zabierac sie za budowe /kupno sporej
    yagi. dobrze wykonany biquad (tzn. 'nie na kolanie' - z prostego drutu, od
    linijki :) powinien miec ~12db zysku. oczywiscie nawet Twoja siatka bedzie
    od tego lepsza, ale w przeciwienstwie do siatki, zysk ten bedzie tylko na
    jeden kanal, i w miare 'znany' (odchylka +/- 3db) .

    jesli biquad nic nie zlapie, to hum. moze jednak satelita?

    warto tez sprawdzic jakie tlumienie wnosi kabel (o ile jest go obecnie ponad
    10m) - najprosciej przez tymczasowe przeniesienie odbiornika na poddasze ;)

  • 6. Data: 2010-09-25 19:39:34
    Od: m...@s...net

    W dniu 25.09.2010 04:03, Piotr "Curious" Slawinski pisze:
> [...]
    > 10m) - najprosciej przez tymczasowe przeniesienie odbiornika na poddasze ;)

    W międzyczasie zorganizowałem inną antenę - Yagi. Niestety nie wiem jaki
    ma zysk, ale wygląda jak na zdjęciu, tylko maja o 3 direktory więcej.
    http://img180.imageshack.us/img180/6842/22123654.jpg
    W puszce nie miała symetryzatora więc zamontowałem wzmacniacz z
    siatkówki. Teraz bez problemu odbieram polskie kanały cyfrowe. Na
    dodatek udało się na strychu :D TV pokazuje moc sygnału 70%, jakość
    100%. Jeśli tak będzie przy niesprzyjającej pogodzie to problem rozwiązany.

    Puki co nie będę nic więcej kombinował, ale dziękuję za rade.

  • 7. Data: 2010-09-26 10:19:19
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

> [...]
    > dodatek udało się na strychu :D TV pokazuje moc sygnału 70%, jakość
    > 100%. Jeśli tak będzie przy niesprzyjającej pogodzie to problem
    Bo tak powinno być tylko Yagi się nadaja do dalekich odbiorów.

    > Puki co nie będę nic więcej kombinował, ale dziękuję za rade.
    Bo nic specjalnie więcej nie wykombinujesz, nie znając się na tym.

    --
    Pozdr
    JanuszK