    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>
    Subject: Re: [crosspost] Jaka antena we wskazanej lokalizacji?
    Date: Sat, 25 Sep 2010 04:03:38 +0200

    m...@s...net wrote:

    > Mieszkam w lokalizacji jak na poniższych obrazkach
    >
    > http://img808.imageshack.us/img808/1130/nadajniki3.j
    pg
    > http://img801.imageshack.us/img801/6272/mappdfexport
    r.png
    > http://img695.imageshack.us/img695/5268/nadajniki4.p
    ng

    > Obecnie posiadam starą antenę siatkową z wzmacniaczem nakierowana na
    > nadajnik w Jemiołowie. Odbieram analogowo:
    > TVP 1 - bardzo dobra jakość
    > TVP 2 - idealna jakość
    > TVP INFO - śnieży, jakość dostateczna - da się oglądać

    > Najbardziej widziałby mi się montaż anteny na poddaszu w kierunku
    > nadajnika w Jemiołowie przeszkoda byłaby ściana z cegły 24 cm, w
    > kierunku Wichowa dachówka ok. 3cm. Taki pomysł jest wyjątkowo głupi?
    > Takie przeszkody będą miały znaczny wpływ na jakość odbioru?

    czyli generalnie albo masz lepsza propagacje fal wysokich czestotliwosci,
    albo twoja 'siatka' ma lepsza sprawnosc w tym zakresie...

    z profilu wynika ze na wichowo raczej masz marne szanse...

    imho ciezko bedzie uzyskac wieksza sprawnosc niz 'siatka' . przebijanie sie
    przez 24cm cegly imho mialoby sens jesli na poddaszu masz dosc miejsca na na
    prawde duza yagi ;) w kazdym wypadku raczej bez wzmacniacza bedzie na prawde
    ciezko...

    mysle ze warto byloby skupic sie na probie zbudowania 'kierunkowego',
    podwojnego biquada konkretnie na kanal 45 - koszt niewielki. do tego dolozyc
    solidny wzmacniacz. sam biquad zapewni tlumienie sasiednich kanalow (w tym
    zaklocen) wiec jedyne co bedzie 'szumiec' to wzmacniacz. wzmacniacz przy
    takich odleglosciach i tak sie przyda, warto wiec poszukac czegos
    niskoszumnego.

    jesli taka konstrukcja da odbior porownywalny z siatka (oczywiscie biquad
    bedzie 'zbyt waski' na dvb-t, ale umozliwi w ogole pomiar sily sygnalu i
    porownanie z siatka), to mysle mozna zabierac sie za budowe /kupno sporej
    yagi. dobrze wykonany biquad (tzn. 'nie na kolanie' - z prostego drutu, od
    linijki :) powinien miec ~12db zysku. oczywiscie nawet Twoja siatka bedzie
    od tego lepsza, ale w przeciwienstwie do siatki, zysk ten bedzie tylko na
    jeden kanal, i w miare 'znany' (odchylka +/- 3db) .

    jesli biquad nic nie zlapie, to hum. moze jednak satelita?

    warto tez sprawdzic jakie tlumienie wnosi kabel (o ile jest go obecnie ponad
    10m) - najprosciej przez tymczasowe przeniesienie odbiornika na poddasze ;)