    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: co dać do tygielka z cyną ?
    Date: Tue, 28 Jan 2020 10:12:39 +0100

    Użytkownik "sundayman" napisał w wiadomości grup
    ..

    >Jakieś 40 lat temu zdrapałem z tatowego zegarka taką białą kropeczkę,
    >które były przy każdej godzinie. A które w nocy świeciły.
    >Przez wiele lat potem miałem na tym palcu jasny ślad po tej
    >kropeczce.

    Przez cała noc rowno swiecily, czy coraz slabiej ?

    Bo historia jest taka: pierwiastek fosfor, bodajze bialy, utlenial sie
    na powietrzu i lekko swiecil.
    Wiec Anglicy wszystko co samo swieci zaczeli nazywac "phosphor".

    W szczegolnosci luminofory i farby swiecace.

    W twoim zegarku mogla byc farba z luminoforu zmieszanego z radem,
    takowa swieci dosc mocno wiele lat, ale jest radioaktywna, stad cuda
    na palcu.

    Wspolczesnie sie takich nie uzywa, teraz sa luminofory o dlugim
    dzialaniu, ktore naswietlone swiatlem dziennym swieca potem wiele
    godzin, ale stopniowo słabnąc.
    Na początku to nawet mocno słabnąc.

    Rozne chemikalia tam wchodza, czesto byl to ZnS, ale raczej malo
    szkodliwe.
    Watpie, zeby ci cos uszkodzily chemicznie na palcu.

    J.