  • Data: 2016-12-16 23:14:40
    Temat: Re: chłodzenie
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Fri, 16 Dec 2016 20:19:37 +0100, niepełnosprawny intelektualnie
    'POPIS/EU napisał(a):

    > cały czas nie daje mi spokoju chłodzenie silników...
    >
    > pokazują w tv taki samochód, 1000 koni mechanicznych...
    >
    > nie pamiętam 16 cylindrów coś tam pojemności
    >
    > jak to jest chłodzone, z przodu nie widzę nawet kratki,
    > trudno zakładać, że ten wóz ciągle jeździ 300km/h co go mogło by schłodzić

    Normalnie - wymienniki ciepła silnik->płyn chłodzący->powietrze
    Wymuszony obieg płynu chłodzącego i jak trzeba wymuszony obieg powietrza
    (wentylatorami o odpowiedniej wydajności).

    Ten samochód co ma 1000KM po kilku sekundach pracy na pełnej mocy będzie
    jechał 200km/h i miał powietrza pod dostatkiem.
    Takie są założenia układów chłodzenia w każdym samochodzie - że po chwili
    pracy z dużym obciązeniem samochód jedzie dostatecznie szybko i dostarcza
    powietrza do chłodzenia.

    A podczas jazdy powoli generuje na tyle mało ciepła, że do wymuszenia ruchu
    powietrza przez chłodnicę wystarczy wentylator.

    A jak się jednak zdarzą jakieś ekstremalne warunki gdzie silnik jest mocno
    obciążony, a jednak jedzie powoli (holowanie ciężkiej przyczepy pod dużą
    górę, drifting, jakieś bączki czy sportowa jazda bardzo po bardzo wolnej
    trasie), to silnik po prostu się przegrzewa.

    Można łatwo policzyć 1Ws=1J.
    Ciepło właściwe powietrza to 1000J/(kg*K)

    Chłodicą ucieka jakieś 2x więcej niż moc wyjściowa silnika.