  • 11. Data: 2011-10-04 11:29:42
    Temat: Re: burzenie komina
    Od: "czarna dziura" <d...@n...com>

    Użytkownik "bartekltg" <b...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:j6ddm1$ffk$1@news.onet.pl...
    > A po co mocniejsze, skoro stało aż do wyburzenia;)
    >
    > Beton łączący cegły (a moze i same cegły) jest odporny na
    > ściskanie. A na razciąganie nieco mniej, a to takie siły
    > pojawiają się w trakcie (dół komina chciałby szybciej na ziemię:)

    A to peknięcie w środku nie powstało czasem przez to bum?

    No i czemu dół chce szybciej w dół, niż góra, skogo góry nic oprócz
    powietrza nie "trzyma" ?
    No chyba że to powietrze aż tak mocne jest :)

  • 12. Data: 2011-10-04 11:37:31
    Od: zażółcony <r...@x...pl>

    Użytkownik "czarna dziura" <d...@n...com> napisał w wiadomości

    > No i czemu dół chce szybciej w dół, niż góra, skogo góry nic oprócz
    > powietrza nie "trzyma" ?
    > No chyba że to powietrze aż tak mocne jest :)

    Weź sobie długi kij i krótki kij - tej samej grubości.
    Postaw je obok siebie i pozwól się przewrócić.
    Dlaczego krótki przewrócił się szybciej ?

  • 13. Data: 2011-10-04 11:51:30
    Od: "czarna dziura" <d...@n...com>

    Użytkownik "zażółcony" <r...@x...pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "czarna dziura" <d...@n...com> napisał w wiadomości

    > Weź sobie długi kij i krótki kij - tej samej grubości.
    > Postaw je obok siebie i pozwól się przewrócić.
    > Dlaczego krótki przewrócił się szybciej ?
    No wiadomo...
    Ale ja jednak wolę 1 kij gruby i jeden cieńki (bez podtekstów).
    No i gruby spada mi wolniej :)

  • 14. Data: 2011-10-04 12:36:03
    Od: "czarna dziura" <d...@n...com>

    > Użytkownik "zażółcony" <r...@x...pl> napisał w wiadomości

    Na pierwszy rzuto oka wydawało mi się że kąt "dołu" po przerwaniu nie aż tak
    odbiega od "góry"...
    Zatem idę na trochę do kąta!

  • 15. Data: 2011-10-04 13:05:00
    Od: bartekltg <b...@o...pl>

    W dniu 2011-10-04 13:29, czarna dziura pisze:

> [...]
    >>

    > A to peknięcie w środku nie powstało czasem przez to bum?
    >
    > No i czemu dół chce szybciej w dół, niż góra, skogo góry nic oprócz

    Fizyka;)

    Niech komin zakreślił już łuk alfa (na razie jest sztwny).
    Cegła na końcu komina zmniejszyła swoją wysokość o h,
    cegła na środku komina o h/2. Energia, jaką uzyskały to mgh.
    Cegła na końcu komina uzyskała 2 razy większą energię.
    Cegła na końcu komina ma prędkość v, ta na śodku v/2.
    Energia kinetyczna to 0.5mv^2. Energia kinetyczna
    końcowej cegły jest 4 razy wieksza niż środkowej.

    I teraz,
    1a. jakby cegła spadała swobodnie,
    bez reszty komina, jedynie po torze jak w kominie
    (takie więzy) to cegła na końcu spada
    o 1/sqrt(2) dłużej niż ta na środku.
    1b. krótki sztywny komin spada szybciej.

    2. Komin spada w sposób sztywny. Cegła na końcu
    ma 4 razy więcej energii kinetycznej, ale zarobiła
    tylko dwa razy więcej niż środkowa. Pozostała energia
    musiała przyjść przez naprężenia w konstrukcji z pozostałych
    części komina. Widać też, a która stronę działają siły.

    Na wycinek komina od góry działa na niego siłą próbująca
    go hamować, od dołu siła go popychająca w dół.

    > No chyba że to powietrze aż tak mocne jest :)

    Walcowo symetryczny jednolity izotropowy komin w próżni
    w jednostajnym polu grawitacyjnym z pominięciem efektów
    relatywistycznych i efektów układu nieinercialnego
    (w szczególności siły coriolisa).
    ;-)

    pzdr
    bartekltg

  • 16. Data: 2011-10-04 13:07:44
    Od: bartekltg <b...@o...pl>

    W dniu 2011-10-04 13:51, czarna dziura pisze:

    > No wiadomo...
    > Ale ja jednak wolę 1 kij gruby i jeden cieńki (bez podtekstów).
    > No i gruby spada mi wolniej :)

    To coś schrzaniłeś w eksperymencie:)
    Może miały nierówny rozkłąd masy albo
    nie zadbałeś o równy start (uwaga na
    różne podstawy obu kijów, to może rzeczywiście
    początkowo spowolnić grubszy).

    pzdr
    bartekltg

  • 17. Data: 2011-10-04 13:13:26
    Od: bartekltg <b...@o...pl>

    W dniu 2011-10-04 09:54, Szczepan Bialek pisze:
    > U?ytkownik "bartekltg"<b...@o...pl> napisa? w wiadomo?ci

    > Mozna zrobic model komina z gumy. Postawic i popchnac aby sie przewrocil.
    > Jaki bedzie sie zmienial jego ksztalt?

    Ciężko Ci będzie zrobić komin z gumy taki,
    aby w stanie rownowagi stał, a podczas wywrotki
    dało sie zauważyć odkształcenia.

    Ustaw wieżę z klocków czy nawet puszek po piwie
    (IMHO najlepszy materiał do tego eksperymentu,
    najczytelniej wszytko widać). Przechyl podstawę
    i obserwuj zawalanie.

    Wygnie się w łuk brzuszkiem (wzorki na poparcie
    już wylądowały w poście obok) do kierunku spadania.

    pzdr
    bartekltg

  • 18. Data: 2011-10-04 14:14:46
    Od: "Szczepan Bialek" <s...@w...pl>

    Użytkownik "Konrad Anikiel" <a...@g...com> napisał w wiadomości
    h.googlegroups.com...
    On Oct 4, 8:54 am, "Szczepan Bialek" <s...@w...pl> wrote:

    >I co miałoby to doświadczenie wykazać/potwierdzić?

    Bartek napisal ze dol komina chce szybciej.
    Teraz dopisal to samo ale bardziej po fizycznemu:
    "Wygnie się w łuk brzuszkiem (wzorki na poparcie
    już wylądowały w poście obok) do kierunku spadania."

    Doswiadczenie zawsze pomaga napisac prawidlowe wzorki.
    S*

  • 19. Data: 2011-10-04 14:20:47
    Od: "Szczepan Bialek" <s...@w...pl>

    > To coś schrzaniłeś w eksperymencie:)
    > Może miały nierówny rozkłąd masy albo
    > nie zadbałeś o równy start (uwaga na
    > różne podstawy obu kijów, to może rzeczywiście
    > początkowo spowolnić grubszy).

    Mial byc: "Weź sobie długi kij i krótki kij - tej samej grubości."

    Czarna dziura: "wolę 1 kij gruby i jeden cieńki" (tej samej dlugosci).

    Nic nie zchrzanil. To zupelnie co innego. Trzeba inne wzorki.
    S*

  • 20. Data: 2011-10-04 15:43:53
    Od: bartekltg <b...@o...pl>

    W dniu 2011-10-04 15:07, bartekltg pisze:

    > To coś schrzaniłeś w eksperymencie:)
    > Może miały nierówny rozkłąd masy albo
    > nie zadbałeś o równy start (uwaga na
    > różne podstawy obu kijów, to może rzeczywiście
    > początkowo spowolnić grubszy).

    A, poza innym puinktem podparcia, to zapomniałem
    o jednej sprawie. Grubszy nawet o tej samej masie
    będzie maił inny (większy) moment bezwładności
    (czyli, co wazne dla kinetyki, I/m będzie większe).
    Nawet więc mocując oba na ośkach grubszy będzie
    odrobinkę wolniejszy.

    Grubszy od razu potraktowałem w przybliżeniu
    srednica << wusokość, czyli jako cieższy
    na jednostkę długości, skrzywienie;)

    pzdr
    bartekltg