  • 1. Data: 2009-03-04 10:41:41
    Temat: bład liczenia sredniej
    Od: "pawel" <p...@p...onet.pl>

    Witam.
    Mam przebieg napięcia w formie cyfrowej dyskretnej.
    Rozdzielczość przetwornika 8 bit i napięcie mierzone od 0 do 5V.

    Chodzi mi o wyznaczenie maksymalnego błędu liczenia wartości średniej.
    Czy dobrze rozumuję?
    Maksymalny błąd jednego pomiaru wynikający z rozdzielczości przetwornika to
    +/- 0,02V. (5V/256)
    Na jeden okres przebiegu przypada 500 takich pomiarów. No i teraz jak
    zsumuję te 500
    wartości to zsumuje mi się błąd 500 razy powiedzmy było tylko +0.02V to
    będzie
    10V. I teraz jak podzielę to przez 500 to sumaryczny błąd będzie 0.02V?

    Dzięki za pomoc
    Paweł

  • 2. Data: 2009-03-04 10:56:29
    Temat: Re: bład liczenia sredniej
    Od: John Smith <d...@b...pl>

> [...]
    > będzie
    > 10V. I teraz jak podzielę to przez 500 to sumaryczny błąd będzie 0.02V?

    Wyczerpująca odpowiedź na pytanie jest tu:
    http://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%9Arednia_arytmetycz
    na
    K.

  • 3. Data: 2009-03-04 11:04:51
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    pawel pisze:
> [...]
    > będzie
    > 10V. I teraz jak podzielę to przez 500 to sumaryczny błąd będzie 0.02V?

    Skoro liczysz średnią to znaczy, że sygnał dość mocno fluktuuje - może
    mieć na przykład duży szum albo szumy wprowadza przetwornik. W tym
    momencie powinieneś użyć odchylenia standardowego aby określić
    dokładność z jaką wyliczyłeś średnią. Tak więc błąd będzie nie mniejszy
    niż rozdzielczość. Wprawdzie niektórzy próbują celowo rozmyć sygnał i
    wyliczając średnią zjechać z rozdzielczością pomiaru poniżej
    rozdzielczości przetwornika ale moim zdaniem to trochę bez sensu. A to
    dlatego, że inne błędy przetwornika np odchylenie od liniowości jest
    często powiązane z rozdzielczością np 1/2 czy 1/4 bit.

    MD

  • 4. Data: 2009-03-04 11:20:56
    Od: "pawel" <p...@p...onet.pl>

    > Wyczerpująca odpowiedź na pytanie jest tu:
    > http://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%9Arednia_arytmetycz
    na
    > K.

    Czyli wychodzi tak jak liczyłem.
    sqrt(0,0004 *500/500)=0,02

    A dałoby się podobnie policzyć odchyłkę wartości skutecznej?

    Normalnie wzór na skuteczną to pierwiastek z sumy kwadratów podzielonej
    przez liczbę pomiarów. Czyli tak się składa jak odchyłka dla wartości
    średniej.
    Ale jak policzyć odchyłkę dla wartości skuteczniej? Czy też błąd +0,02V mogę
    podstawić do wzoru na wartość skuteczną?

    Dzięki za pomoc
    Pozdrawiam
    Paweł

  • 5. Data: 2009-03-04 11:36:59
    Od: <k...@w...pl>

    Użytkownik "pawel" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    na

    > Czyli wychodzi tak jak liczyłem.
    > sqrt(0,0004 *500/500)=0,02

    A po co to liczyć.
    Przecierz w tym wypadku 500 z licznika i 500 z mianownika się skracają.

  • 6. Data: 2009-03-04 11:50:24
    Od: "Roman" <r...@p...onet.pl>

    "Mario" <m...@p...onet.pl> wrote in message
    > Wprawdzie niektórzy próbują celowo rozmyć sygnał i
    > wyliczając średnią zjechać z rozdzielczością pomiaru poniżej
    > rozdzielczości przetwornika ale moim zdaniem to trochę bez sensu.

    skoro jest to stosowane, to widocznie ma sens.

    Roman

  • 7. Data: 2009-03-04 12:11:02
    Od: <k...@w...pl>

    Użytkownik <k...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "pawel" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > A po co to liczyć.
    > Przecierz w tym wypadku 500 z licznika i 500 z mianownika się skracają.

    Poza tym poco liczyć średnią dla identycznych składników, w tym przypadku
    błędu pomiaru.

  • 8. Data: 2009-03-04 15:12:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]

    > powiedzmy było tylko +0.02V to będzie 10V. I teraz jak podzielę
    > to przez 500 to sumaryczny błąd będzie 0.02V?

    Tak.

    No chyba ze liczyc nie bardzo umiesz i powstanie dodatkowy blad
    obliczeniowy, a mikroprocesorach latwo o taka pomylke.

    No sprawa podstawowa - jest szansa ze srednia wyjdzie znacznie
    dokladniej. Ale to pod pewnymi warunkami statystycznymi.

    J.

  • 9. Data: 2009-03-04 15:24:39
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    Roman pisze:
    > "Mario" <m...@p...onet.pl> wrote in message
    >
    > skoro jest to stosowane, to widocznie ma sens.

    Przy złożeniu, że szerokości kanałów są prawie identyczne. Np w
    przetwornikach, które mają nieliniowość 1/8 bitu.

    MD

  • 10. Data: 2009-03-04 15:40:16
    Od: Mario <m...@p...onet.pl>

    pawel pisze:
    na

    > Czyli wychodzi tak jak liczyłem.
    > sqrt(0,0004 *500/500)=0,02

    Jeśli kolejne wartości pomiaru różnią się od siebie to odchyłkami
    używanymi do liczenia błędu (wyliczenia średniej) nie są deklarowane
    błędy przyrządu tylko realne różnice między każdym z tych pomiarów a
    wartością średnią. Czyli delta_Vi=Vi-Vśr dla i=1..500

> [...]
    > średniej.
    > Ale jak policzyć odchyłkę dla wartości skuteczniej?

    ja bym wziął odchyłkę delta_Vi=SQR( (Vi)^2 - (Vśr)^2) i z takich
    odchyłek policzył odchylenie standardowe Czyli pierwiastek z ich sumy
    podzielonej przez 500

    MD