  • Data: 2020-08-14 13:13:33
    Temat: Re: bierna pojemnosciowa
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan J.F. napisał:

    > No wiesz, formalnie to ma troche racji, bo reszta idzie z Ziemi.
    >
    > Swoja droga, ktos tu kiedys podawal strumien ciepla z glebi Ziemi,
    > i to jakas mala wartosc byla, ktora mi tez z innych warunkow
    > wychodzila, wiec tak naprawde skad to cieplo ?

    Ja podawałem. Chyba na sąsiedniej grupie, bo komuś tam się wydawało,
    że ogrzewanie gruntową pompą ciepła korzysta z energii odnawialnej
    pochodzącej z geotermii. No więc ten strumień ciepła to jest około
    50 mW na metr kwadratowy.

    > Ze sloneczka, zakumulowane w ziemi, czy z szerokiej okolicy,
    > roznoszone przez wody gruntowe ?

    Jeśli instalacja korzysta z rozległego systemu pozionych rur pod
    powierzchnią gleby, to jest to energia odnawialna. Ale ze słońca,
    nie z geotermii. Letnie ciepło akumuluje się w tej warstwwie,
    która jest dość masywna, by do wiosny starczyło. Odwierty pionowe,
    czyli płytka geotermia, to korzystanie z ciepła gromadzonego w
    czasie geologicznym. Temperatura wciąż spada, choć powoli, bo
    pojemność cieplna tej objętości skorupy ziemskiej jest duża.

    --
    Jarek