  • 11. Data: 2013-12-04 09:36:09
    Temat: Re: bezprzewodowy przesył obrazu... z wody
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    k...@g...com wrote:

    > A ta kamerka pewno na jakimś sznurku będzie wisiała. To co za problem żeby tym
    sznurkiem był kabel?

    Przecież Jakub napisał, że potrzebuje przesyłu bezprzewodowego, więc można
    założyć, że jakiś problem jednak jest, inaczej nie byłoby tematu.

    --
    "zanim nastala era internetu, kazdy wiejski glupek siedzial w swojej wiosce"
    http://www.chmurka.net/

  • 12. Data: 2013-12-04 09:46:20
    Od: Andrzej <d...@o...pl>

    W dniu 2013-12-03 23:15, Jakub Rakus pisze:
> [...]
    > kamerki umieszczonej pod wodą, woda stojąca, głębokość maksymalnie 10m.
    > Dwa pytania podstawowe:
    > - Lepiej będzie przesyłać obraz cyfrowy (śjakośtam zakodowany,
    > skompresowany itp.) czy analogowy (coś w stylu composite)?
    > - Jaka częstotliwość nośnej? Raczej dziesiątki, setki czy tysiące MHz?
    > Coś gdzieś czytałem na jakimś amerykańskim forum rc, że np. do modeli
    > łodzi podwodnych to się wszystko pcha na 35MHz.
    > Chodzi o znalezienie jakiegoś kompromisu między jakością obrazu a
    > zasięgiem transmisji, przy zachowaniu w miarę normalnej ceny - żeby to

    Jeżeli obraz może być (prawie) nieruchomy, to może SSTV? Mieści się w
    paśmie akustycznym, więc nośna może być bardzo niska. Ale wtedy będzie
    kłopot z długością anteny.

    ---
    ochrona avast! Antivirus jest aktywna.

  • 13. Data: 2013-12-04 09:47:12
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-12-04 09:46, Andrzej pisze:
    > Jeżeli obraz może być (prawie) nieruchomy, to może SSTV? Mieści się w
    > paśmie akustycznym, więc nośna może być bardzo niska. Ale wtedy będzie
    > kłopot z długością anteny.
    No jeśli antena będzie dłuższa, niż głębokość zanurzenia - to rozwiązuje
    problem ;)

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 14. Data: 2013-12-04 09:53:16
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 03 Dec 2013 23:15:24 +0100, Jakub Rakus napisał(a):

    > Chodzi o znalezienie jakiegoś kompromisu między jakością obrazu a
    > zasięgiem transmisji, przy zachowaniu w miarę normalnej ceny - żeby to
    > wszystko nie szło w jakieś tysiące.

    Użyj ultradźwięków do transmisji z kamery do boi na powierzchni. A z boi
    dalej to już wiesz :)
    --
    Jacek

  • 15. Data: 2013-12-04 11:14:34
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jakub Rakus" napisał w wiadomości
> [...]
    >- Lepiej będzie przesyłać obraz cyfrowy (śjakośtam zakodowany,
    >skompresowany itp.) czy analogowy (coś w stylu composite)?

    Jak bedziesz mial dobre lacze analogowe, to i cyfrowka na tym poleci.
    Jesli ci kompresja nie przeszkadza.

    >- Jaka częstotliwość nośnej? Raczej dziesiątki, setki czy tysiące
    >MHz? Coś gdzieś czytałem na jakimś amerykańskim forum rc, że np. do
    >modeli łodzi podwodnych to się wszystko pcha na 35MHz.

    Normalny obraz z kamery to jednak pare MHz pasma. Nosna musi miec
    stosownie wiecej.
    Owszem, moze i mozna na 35MHz ... tzn w kanale 35-42MHz.
    Kanal 1 starej TV to cos 60MHz.
    Jesli obraz gorszy i wolniejszy, to mozna dowolnie mniej.

    Choc w magnetowidach udawalo sie to zamienic na FM przy nosnej ~3MHz.

    >A może są jakieś fajne gotowe systemy?

    Sa. Amerykanie cos pisza o uzyciu lasera. Zielony argonowy sie dobrze
    przebija.
    Ale cena ... wojskowa :-)

    J.

  • 16. Data: 2013-12-04 11:17:16
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-12-04 11:14, J.F pisze:

    > Sa. Amerykanie cos pisza o uzyciu lasera. Zielony argonowy sie dobrze
    > przebija.
    > Ale cena ... wojskowa :-)
    To jeszcze zależy jaka woda - czy jakieś gęste szambo, czy krystaliczna
    piękna woda na oceanie. I jaka kamera - co innego przesłać "byle co" z
    "byle jaką prędkością" z kamerki 0.3Mpix podłączanej po i2c do
    procesora, a co innego z porządnej kamery fullhd z 25/30fps.

    Ale dlaczego laser akurat? A nie np zwykły LED o odpowiedniej mocy i
    długości fali? Przecież nadawać będzie "mniejwięcej do góry i na
    wszystkie strony" więc zysk z lasera niewielki (którego by trzeba
    celować w nadajniku pod wodą na odbiornik, ew. zestawiać łącze
    dwustronne), w dodatku lasery (argonowe) sprawnością energetyczną też
    nie grzeszą, więc może prościej i taniej dać powerledy na górnej
    obudowie, i niech migają w takt transmisji ;)

    A może po prostu wcale nie potrzeba transmisji spod wody, i stara dobra
    metoda "boi komunikacyjnej" się sprawdzi?

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 17. Data: 2013-12-04 11:28:22
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Jakub Rakus wrote:
> [...]
    > Coś gdzieś czytałem na jakimś amerykańskim forum rc, że np. do modeli
    > łodzi podwodnych to się wszystko pcha na 35MHz.

    tylko ze antena musi wystawać na chrapie... ;-)

  • 18. Data: 2013-12-04 11:47:23
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "BartekK" napisał w wiadomości
> [...]

    >wszystkie strony" więc zysk z lasera niewielki (którego by trzeba
    >celować w nadajniku pod wodą na odbiornik,

    No i sie celuje ... w satelite.

    Jak wymyslali to diody byly slabe.
    A monochromatyczny laser ulatwia odfiltrowanie zaklocen w odbiorniku.

    J.

  • 19. Data: 2013-12-04 13:08:29
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości
    >Jeszcze przyszło mi do głowy - może użyć składowej magnetycznej fali?
    >Nie wiem, jak woda wpływa na pole magnetyczne, ale czuję przez skórę,
    >że mniej, niż na pole elektryczne.

    Wplywa malo i tak sie robi ... ale to jest fala elektromagnetyczna,
    nie dwie osobne fale, z ktorych mozna sobie jedna wybrac.

    Chcesz pracowac w polu bliskim, a wiec fala musi byc dluga.

    No i Amerykanie pracuja na kilkudziesieciu Hz.
    Choc to w druga strone, wiec jeszcze co innego istotne.

    J.

  • 20. Data: 2013-12-04 15:04:16
    Od: Marek Wodzinski <m...@O...mamy.to>

    On Tue, 3 Dec 2013, Jakub Rakus wrote:

> [...]
    > drążył. Otóż jest potrzeba przesłania BEZPRZEWODOWO obrazu z kamerki
    > umieszczonej pod wodą, woda stojąca, głębokość maksymalnie 10m.

    Jak podzielisz link na 2 kawałki, to będzie łatwiej coś wymyślić. Czyli:
    - łódź podwodna - powierzchnia wody
    - powierzchnia wody - operator

    I zastanów się która część MUSI być bezprzewodowa.

    > gdzieś czytałem na jakimś amerykańskim forum rc, że np. do modeli łodzi
    > podwodnych to się wszystko pcha na 35MHz.

    W PL, to lepiej nie próbuj z 35MHz - część pasma jest przeznaczone tylko
    do modeli latających i lepiej, żeby nikomu nic nie spadło na głowę jak
    włączysz swój nadajnik.

    > Chodzi o znalezienie jakiegoś kompromisu między jakością obrazu a zasięgiem
    > transmisji, przy zachowaniu w miarę normalnej ceny - żeby to wszystko nie
    > szło w jakieś tysiące.

    To chyba tylko DIY i to na ultradźwiękach jak już inni napisali.
    Albo ciąganie boi za sobą z normalnym nadajnikiem, a do boi kabelkiem.

    Pozdrawiam

    Marek
    Jean-Baptiste Emmanuel Zorg