    Date: Thu, 09 Jul 2015 21:01:16 +0200
    From: Ronald Kuczek <k...@k...pl>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: bez ssl

    W dniu 09.07.2015 o 01:45, firr pisze:
    > jestem bardzo cienki z sieci (bo nigdy mnie to specjalnie nie interesowalo), choc
    ew przydaloby
    > sie moze wypelnic najwieksze braki
    >
    > czy ktos moze mi wylumaczyc w zasadzie na jakie
    > podgladanie narazone sa transmisjie sieciowe
    > ktore nie są szyfrowane (ssl czy tam cos innego)
    >
    > bo nie do końca moge to pojac.. jesli pan Kowalski siedzi sobie gdzies tam np w
    Lublinie i prowadzi
    > roznoraka zwykla aktywnosc interenetowa np wyszukuje w google, pisze na forach,
    wysyla maile
    > to czy jakas trzecia strona, pan Nowak moze to
    > przeczytac i jak ? Nie do konca rozumiem jak mozna to przechwycic ..
    > Wydaje mi sie ze moze mozna to przechwycic i czytac tylko na poziomie jakiegos
    punktu przylaczenia do internetu - jesli to na poczatku idzie przez jakis jeden
    wejsciowy serwer - pozniej jesli idzie to losowymi drogami ptzrz jakies
    > losowe kompy to chyba tylko mogliby czytac to wlasciciele tych kompow i to tylko te
    fragmenty ktore tam akurat zawituja..

    > ktos moze to wyjasnic? (to zrozumienie netu przyda mi sie ew na jesieni w zime czy
    za rok )

    Masz Internet, więc masz również pod ręką ogromną bibliotekę, w której o
    SSL możesz poczytać w dowolnie wybranym języku. Transmisję nieszyfrowaną
    można bez problemu podsłuchać - czyli przechwycić wszystkie dane, które
    wspomniany Kowalski z Lublina wymienia z serwerem X. Te dane to ciąg
    bajtów, dopóki nie są szyfrowane ktokolwiek użyje sniffera (czyli
    programu przechwytującego pakiety) ma je jak na tacy w postaci OTWARTEGO
    tekstu. A więc cokolwiek Kowalski wysłał - numer konta bankowego, nazwę
    użytkownika, hasło ma jak na talerzu czyli - teoretycznie loguje się do
    banku Kowalskiego jako Kowalski i robi co chce. Oczywiście dzisiaj
    niewyobrażalne, bo wszyscy używają SSL.
    SSL pozwala na bezpieczne szyfrowanie danych na czas wysyłania ich i ich
    odszyfrowanie u tego, dla którego są przeznaczone. Po drodze, ktokolwiek
    je przechwyci otrzymuje nic nie warty bez odszyfrowania ciąg bajtów.

    Pozdrawiam
    Rony