  • Data: 2012-05-10 00:52:19
    Temat: Re: antena helikalna do 1m
    Od: BartekK <s...@d...org> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2012-05-10 00:27, anacron pisze:

    > O-o nawet na wiki podanej przez kolegę masz :
    >
    > Współczynnik fali stojącej - WFS (ang. standing wave ratio, SWR) jest to
    > stosunek wartości amplitudy maksymalnej do amplitudy minimalnej napięcia
    > elektrycznego _fali_ _stojącej_ _w_ _linii_ _zasilającej_ _antenę_ ,
    > określa stopień dopasowania anteny do linii ją zasilającej.
    Jeśli bierzesz to tak dosłownie, to sprawdź inne źródła, bo polska
    wikipedia kuleje w tłumaczeniach, lub stosuje właśnie takie "obiegowe
    uogólnienia", w oryginale jest
    http://en.wikipedia.org/wiki/Standing_wave_ratio - w tym tekście masz
    już prawidłowo nazwane "...in an electrical transmission line." a nie "w
    linii zasilającej antenę", ponieważ o SWR/WFS możemy mówić w każdej
    linii w której płyną prądy zmienne.

    Aby ci uświadomić, że jednak się mylisz - i dla anten np TV też
    podaje/stroi SWR - zobacz na stronę np takiego (w miarę znanego i z
    tradycją) polskiego producenta anten i osprzętu - Dipol. Pierwsza z
    brzegu antena:
    http://www.dipol.com.pl/antena_telewizyjna_vhf_4-ele
    mentowa_dipol_4-6-12_A0410.htm
    "Współczynnik fali stojącej 1,4-2,1" - a nie powiesz mi że to antenka
    do masztu nadawczego TV w Raszynie ;)

    Ale częściowo muszę się zgodzić - podniecanie się strojeniem SWR poniżej
    1.5-2.0 nie ma wielkiego sensu, zwłaszcza w aucie, gdzie podczas jazdy
    antena się wygina, warunki otoczenia zmieniają, i swr rzeczywisty
    wychodzi co chwilę gdzie chce.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173