  • 41. Data: 2011-03-10 22:19:11
    Temat: Re: [alarmowe] 909 czyli pani minister ma pomys3a ;-)
    Od: "Araneus Diadematus" <w...@c...pl>

    Użytkownik "Jarosław Sokołowski" <j...@l...waw.pl> napisał w
    wiadomości news:slrnindgf2.a2n.jaros@falcon.lasek.waw.pl...
    > ktoś dzwoni z miejsca zdarzenia, gdzie trir spadł z mostu i zapalił
    > się, to nie ma czasu na długie minuty wysłuchiwania "wszyscy
    > operatorzy
    > są w tej chwili zajci", tylko ma szybko powiedzieć, że potrzebnych

    Jak się na zjeździe z Ostrobramskiej na TŁ wyje*ał samochód, to
    widziałęm, zadzwoniłem 112. Czekałem półtorej minuty, czy dwie, aż mi
    przeszło. Szczęśliwie ktoś inny przekazał stosowne info gdzie trzeba i
    policja była dość szybko.

    > jest sześć karetek, policja, straż pożarna, dwóch księży i rabin.
    > Niech koleś w centrali zajmie sie organizacja logistyki, bo ten na

    <ironia mode on>
    No coś ty, mają leźć w koszty? Wiesz ile kosztuje wyszkolenie takiego
    operatora? Da się zamówienie do agencji pracy i dadzą jakichś
    studenciaków po 6 PLN brutto za godzinę na u.o dzieło (brak składek poza
    podatkiem), niech się bujają. Przecież tak będzie taniej.
    <ironia mode off>

    > miejscu ma pilniejsze rzeczy do roboty. Jak ktoś tego nie rozumie, to
    > jest buc, tępak i miernota. A ministry to niech się wszystkie na raz
    > zbiorą i wezmą za organizowanie 112, bo są od tego jako rzyć ode
    > srania.

    Oni sami są jak sempiterny i srają. Na wszystko. Bo, mówiąc jak Doda,
    mają wszystko "totalnie w piździe".

    Nieraz obserwowałem na różnych kanałach satelitarnych, że operator 911
    (bo tak jest w USA) wcale nie jest alfą i omegą. Ale ma na miejscu
    wszystko, kobieta rodzi, to ruch ręką do szafki i "przygotuj wodę,
    ręczniki, nić, nożyczki do przecięcia pępowiny, itd, itp". Dziecko się
    zadławiło - inny skrypt z szafy i "rękoczyn Heimlicha, następnie sprawdź
    czy oddycha, jeśli nie, to (tu procedury wstępne) masaż serca i sztuczne
    oddychanie, oddechów x, uciśnięć y, pogotowie jedzie, NIE ROZŁĄCZAJ SIĘ"
    To ostatnie mnie zastanawia, niemal każde pokazane wezwanie zawiera "NIE
    ROZŁĄCZAJ SIĘ" i operator gada, instruuje, itd. Oczywiście, nie jest to
    melepeta, który z każdym pierdnięciem sięga po książeczkę, tylko osoba,
    która odpowiednio dużo wie, a jak nie, to sprawnie posługuje się pomocą
    dodatkową. A jak to u nas?

    --
    127.0.0.1 www.facebook.com
    127.0.0.1 www.twitter.com

  • 42. Data: 2011-03-10 22:22:30
    Od: "Araneus Diadematus" <w...@c...pl>

    Użytkownik "WAM" <n...@n...nopl.pl> napisał w wiadomości
    > Nie sadzisz chyba, ze szukaja tego w papierowych ksiazkach?

    Sprawnej osobie zajmie to b. niewiele czasu. Oczywiście, ze to komputer
    i to od ...nastu, jeśli nie ...dziestu-iluś lat, ale jeszcze dobrze
    pamiętam na pytanie "proszę o telefon do cioci Krysi" (oczywiście podane
    niezbędne namiary), szur-szur-szur, kilka(góra naście) sekund i numer
    gotowy.

    --
    127.0.0.1 www.facebook.com
    127.0.0.1 www.twitter.com

  • 43. Data: 2011-03-10 22:56:02
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Araneus Diadematus napisał:

> [...]
    > widziałęm, zadzwoniłem 112. Czekałem półtorej minuty, czy dwie, aż mi
    > przeszło. Szczęśliwie ktoś inny przekazał stosowne info gdzie trzeba i

    Ze dwa lata temu w nocy dzwonię na 112 "-- Samochód rozbity na drzewie,
    ulica taka i taka, 15 minut wcześniej go tam nie było". "-- To pan
    zadzwoni na komendę w ..., numer taki i taki". "-- Nie zadzwonię,
    nawet nie mam jak zapisać numeru, śpieszę się. Sama pani zadzwoni,
    jakby co, nazywam się tak i tak, mój numer się na pewno wyświetlił".

    Mam sto procent pewności, że pinda jedna nie zadzwoniła, bo nikt nie
    oddzwonił i nie dopytał gdzie to dokładnie. Samochód stał tam do rana.
    Nawet nie zapytała, czy są ranni. Rannych nie było -- po prostu
    nawalony jak stodoła kierowca poszedł do domu wytrzeźwieć, a rano
    spokojnie ściągnął wrak. Wyrzutów sumienia nie mam -- pijani kierowcy
    to mały pikuś w porównaniu z ta swołoczą, co wtedy siediała pray 112.

    > [...] NIE ROZŁĄCZAJ SIĘ [...]

    No właśnie mniej więcej o to mi chodziło.

    -- Jarek

    PS
    Z tej komenty, co to mi do niej kazali dzwonić, to jakiś rok temu
    wywalili całą załogę na zbity pysk. Za paserstwo i handel kradzionymi
    samochodami bodajże.

  • 44. Data: 2011-03-11 02:05:53
    Od: "PiotRek" <b...@w...pl.invalid>

    Użytkownik "Araneus Diadematus" <w...@c...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    podane niezbędne namiary), szur-szur-szur,
    > kilka(góra naście) sekund i numer gotowy.

    Ha! Kiedyś pracowałem właśnie w warszawskim Biurze Numerów.
    Mieliśmy wtedy jeszcze papierowe książki.

    No i zadzwoniła jakaś babka z pytaniem o numer (dane przykładowe)
    Stefanii Kozłowskiej z ulicy Marszałkowskiej 87.
    Akurat zanim skończyła podawać dane poszukiwanej abonentki,
    to wyjąłem z przegródki odpowiednią książkę i przypadkowo
    otworzyła mi się ona na właściwej stronie, a wzrok padł
    akurat na ową abonentkę, o którą pytała dzwoniąca.
    Ledwo skończyła podawać mi adres, to ja jej podałem numer.

    No i ta baba naskoczyła mnie z mordą, że to niemożliwe,
    żebym tak szybko odszukał numer, i że na pewno zmyślam,
    bo mi się pracować nie chce, więc podaję wymyślone numery.

    Na spokojnie podałem jej ten sam numer drugi raz, a ta dalej swoje...

    No to podałem jej numer do kontrolerki BN (wówczas 283660, obecnie
    nieistniejący), mówiąc, żeby złożyła na mnie skargę.

    Nie wiem, czy tam zadzwoniła, czy może drugi raz pod 913,
    ale musiała być mocno zdziwiona, że podano jej po raz kolejny
    ten sam numer (właściwy!), który ja jej podałem. :-)))))

    Piotr

  • 45. Data: 2011-03-11 02:10:38
    Od: "PiotRek" <b...@w...pl.invalid>

> [...]

    akurat na ową abonentkę, o którą pytała dzwoniąca.
    Ledwo skończyła podawać mi adres, to ja jej podałem numer.

    No i ta baba naskoczyła na mnie z mordą, że to niemożliwe,

  • 46. Data: 2011-03-11 07:01:45
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Thu, 10 Mar 2011 21:56:02 +0000 (UTC), Jarosław Sokołowski
    <j...@l...waw.pl> wrote:

    >No i osoby odpowiedzialne za taki stan rzeczy powinny już siedzieć.
    Tak, ale to nie wina tych co odbieraja 112.

    >Jeśli przełączają, to nienajgorzej. Ale podobno nie zawsze przełączają.
    >Bo nie maja jak.
    Nie zawsze dziala... Czasem polaczenia odbija i wracaja a czasem gina
    nie wiadomo gdzie.

    >Jakich uprawnień nie mają?
    Zadnych wykraczajacych poza swoja sluzbe i wiedze np strazacy nie maja
    prawa do udzielania informacji o uslugach NFZ.

    >Jest jak jest, czyli ludzie potrzebujący nagłej pomocy lekarskiej
    >w nocy dzwonią na przykład do sąsiadów. Bobrze by było to zmienić.
    Moze i dobrze to zmienic, ale mowie caly czas ze nie w obecnym stanie
    rzeczy tzn nie zmienic na zasadzie ze od dzis o uslugach NFZ
    dowiedziecie sie od strazakow/policjantow. Bo co to da?
    Strazak/policjant lepszy jest od dysponenta PRM w zakresie uslug NFZ?

    >Nie wiem co maja nam zaserwować w drugiej połowie br. Coś jeszcze
    >gorszego niż jest?
    Owszem. Numery 997/998/999/112 zabiora z obecnych lokalizacji
    dzwonienia i przerzuca je do tak zwanych CPR-ow. Obecnie nie planuje
    sie juz CPR-ow dyspozytorskich o ktorych byla mowa przez lata. Planuje
    sie CPR-y operatorskie. Dodzwonisz sie pod kazdym z tych numerow w
    ramach calego wojewodztwa w to samo miejsce, gdzie Twoje zgloszenie
    zostanie przyjete. Nastepnie operator z CPR-u przekaze Twoje
    zgloszenie do odpowiedniej sluzby na wlasciwym terytorialnie obszarze.

    Obecnie nie ma innej metody przekazania niz publiczna siec
    telefoniczna, gdyz CPR (jeden na wojewodztwo) nie ma sieci
    teleinformatycznej spinajacej go do wszystkich lokalizacji dysponentow
    sluzb (policja i straz pozarna w kazdym z powiatow, i wszyscy
    dysponenci PRM - tu juz lokalizacje sa rozne, nie koniecznie
    powiatowe). OST 112 jest w budowie, wiec poki nie ruszy to do
    przekazywania zgloszen sluzyc moze PSTN, no ew. skype lub gg :)
    http://cpi.mswia.gov.pl/portal/cpi/47/194/?poz=1
    http://cpi.mswia.gov.pl/portal/cpi/47/194/?poz=5
    [Nie wiem tylko co znaczy: Zakończenie świadczenia przez wykonawcę
    usług transmisji w OST 112 planowane jest na 31 grudnia 2013 r. (z
    opcją przedłużenia do końca 2016 r.).]
    No i do calosci funkcjonowania niezbedne wydaje sie PLICBD, ale ta juz
    podobno dziala od miesiaca:
    http://www.uke.gov.pl/uke/index.jsp?place=Lead24&new
    s_cat_id=289&news_id=6401&layout=8&page=text

    Dalej juz jest prosto bo dysponent sluzby/PRM robi swoja robote po
    staremu. Dochodzi nam zatem jedno ogniwo posrednie do przyjmowania
    zgloszen. Obecne zalozenia sa takie ze system rusza od lipca 2011 r.
    Za 4 miesiace znaczy sie. Ale nie sa jeszcze zatrudnieni ludzie do
    pracy w tym systemie, nie ma zainstalowanego sprzetu, szkolen itp.

    WAM

  • 47. Data: 2011-03-11 12:49:09
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    WAM napisał:

    > Tak, ale to nie wina tych co odbieraja 112.

    Wydawało mi się to oczywiste i niegodne wspominania.

    > Zadnych wykraczajacych poza swoja sluzbe i wiedze np strazacy nie maja
    > prawa do udzielania informacji o uslugach NFZ.

    A czy strażak siedzący w remizie nie przekracza swoich uprawnień już
    w chwili odebrania wywołania 112? Oczywiście znów nie ze zwojej winy
    (posadzić -- i to nie w remizie -- trzeba tego, kto zdecydował by
    puścić ruch do niego). Ktoś kto tam zadzwomił, nie dzwonił rzecież
    do remizy, tylko na "numer alarmowy 112".

    > Moze i dobrze to zmienic, ale mowie caly czas ze nie w obecnym stanie
    > rzeczy tzn nie zmienic na zasadzie ze od dzis o uslugach NFZ
    > dowiedziecie sie od strazakow/policjantow. Bo co to da?

    Może da to, że strażak (ten konkretny z remizy, a właściwie wielu
    strażaków ze wszystkich remiz) uświadomi sobie w co był do tej pory
    wrabiany i w co dalej go chcą wrabiać, powie więc "sorry panowie, sami
    te telefony odbierajcie, ja nie będę brał dłużej odpowiedzialności
    za czyjąś głupotę i czyjeś tragedie". To już by był postęp.

    > Owszem. Numery 997/998/999/112 zabiora z obecnych lokalizacji
    > dzwonienia i przerzuca je do tak zwanych CPR-ow.

    Czyli gorzej nie będzie.

    > Obecnie nie planuje sie juz CPR-ow dyspozytorskich o ktorych byla
    > mowa przez lata. Planuje sie CPR-y operatorskie.

    A jaka jest różnica między jednym i drugim? Nie wiem czy dobrze rozumiem,
    ale ktoś chyba pomyślał i zdał sobie sprawę, że np. "dyspozytor karetek
    pogotowia" dla całego województwa, to bezsens. Ale w razie większego
    nieszczęścia operator, który będzie w stanie zorganizować w jednym
    miejscu wszystkie okoliczne karetki (w tym z prywatnych klinik), to jest
    to co potrzeba.

    > Dodzwonisz sie pod kazdym z tych numerow w ramach calego wojewodztwa
    > w to samo miejsce, gdzie Twoje zgloszenie zostanie przyjete.

    Skoro zostanie przyjęte, to już wyraźny postęp. Łatwiej zapewnić
    stałą dostępność niezajętych linii w jednym dużym centrum, niż
    w kilkudziesięciu małych (komisariat czy remizę z jedną linią miejską
    trudno nazwać "centrum").

    > Nastepnie operator z CPR-u przekaze Twoje zgloszenie do odpowiedniej
    > sluzby na wlasciwym terytorialnie obszarze.

    Czyli to operator będzie się dobijał na zajęty numer komisariatu, drugi
    w tym czasie będzie mógł organizować sikawki, kolejny pomoc medyczną
    itd. No to znakomicie. O to chodziło.

    --
    Jarek

  • 48. Data: 2011-03-11 13:27:14
    Od: "Araneus Diadematus" <w...@c...pl>

    Użytkownik "Jarosław Sokołowski" <j...@l...waw.pl> napisał w
    wiadomości news:slrnink6i5.gt3.jaros@falcon.lasek.waw.pl...

    > Czyli to operator będzie się dobijał na zajęty numer komisariatu,
    > drugi
    > w tym czasie będzie mógł organizować sikawki, kolejny pomoc medyczną
    > itd. No to znakomicie. O to chodziło.

    Zaraz... Pewnie "te filmy są tendencyjne", ale wszędzie, gdzie widziałem
    obrazki z nru 911 w Usiech, jakoś nie zauważyłem problemu dobijania się
    na zajęty numer komisariatu, więcej, tam chwilowa awaria (bywa, gdy np.
    kopara kabel przerżnie, czy technik coś pochrzani przy łączeniu) urasta
    do rangi sensacji prawie na pierwszą stronę gazet (awaria bezpiecznika -
    załatana na czas - na centrali telefonicznej obsługującej giełdę
    nowojorską, znalazła się nawet w polskich mediach), a u nas - "phi,
    przyzwyczajenie..." (choć i tak jest lepiej, niż za PRL, to trzeba
    wyraźnie powiedzieć). A (wracając do .us) połączenie na 911 jest
    trzymane i operator na bieżąco komunikuje się z dzwoniącym... Ale ja to
    bym chciał kafelki, duperelki, kraniki, dywaniki... i w dupie mi się
    poprzewracało...

    Kiedy wreszcie będziemy musieli zawołać Bundeswehrę, aby było jak
    zawsze?? Bo jak na razie nie musimy, samo się robi...

    --
    127.0.0.1 www.facebook.com
    127.0.0.1 www.twitter.com

  • 49. Data: 2011-03-11 13:49:36
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Zaraz... Pewnie "te filmy są tendencyjne", ale wszędzie, gdzie widziałem
    > obrazki z nru 911 w Usiech, jakoś nie zauważyłem problemu dobijania się
    > na zajęty numer komisariatu,

    A jak to wygląda na filmach "07 zgłoś się"? Mnie się zdarzało dzwonić
    na 112 (średnio raz w roku) -- zawsze musiałem czekać. Bywało, że
    z dziesięć minut.

    > A (wracając do .us) połączenie na 911 jest trzymane i operator na
    > bieżąco komunikuje się z dzwoniącym...

    Jak ma trzymać połączenie podinspektor Miziak z centrum alarmowego
    w Pcimiu, skoro musi odłożyć słuchawkę żeby zadzwonić do OSP?

    --
    Jarek

  • 50. Data: 2011-03-11 15:14:25
    Od: "Araneus Diadematus" <w...@c...pl>

    Użytkownik "Jarosław Sokołowski" <j...@l...waw.pl> napisał w
    wiadomości news:slrninka3g.hkm.jaros@falcon.lasek.waw.pl...

    > Jak ma trzymać połączenie podinspektor Miziak z centrum alarmowego
    > w Pcimiu, skoro musi odłożyć słuchawkę żeby zadzwonić do OSP?

    W zasadzie, to nie moje, nie twoje, nie pana zmartwienie... ale
    jednak... jak mi np. teściowa będzie korkować, to jednak we mnie, w
    teściową, uderzy... i tak Miziak będzie "przełączać się" między właściwą
    służbą, a wołającym, z pytaniem "od pogotowia", czy teściowa to
    wykorkowała/chałupa się zjarała, czy jeszcze nie? To może lepiej w ogóle
    nie robić centrów i niech ludzie dzwonią 997/998/999/ew.inne, zależnie,
    co się stało...? Dzyń tu, dzyń do OSP (o ile w tym czasie ktoś nie
    zajmie telefonu w OSP), cenne sekundy spierniczają.
    Czyli niby nie moje zmartwienie, tylko "łotpowjednich ministruff", ale
    to nie w nich uderzają skutki przaśności, tylko w zainteresowanych
    uzyskaniem pomocy... Sprytnie sobie to ministry wykombinowały...

    --
    127.0.0.1 www.facebook.com
    127.0.0.1 www.twitter.com