-
21. Data: 2014-02-04 06:47:31
Temat: Re: akumulator rozładowany do zera
Od: A.L. <a...@a...com>
On Mon, 3 Feb 2014 16:09:02 -0800 (PST), k...@g...com wrote:
>Jaką rezystancję wewnętrzną będzie posiadał akumulator ołowiowy rozruchowy o SEM 12V
jeśli po dołączeniu do niego silnika elektrycznego pobierającego 1kW napięcie na
zaciskach akumulatora spadnie do 10,5V.
>Jaką rezystancję wewnętrzną będzie miał taki sam akumulator jak z poprzedniego
zadania jeśli po podłączeniu do niego żarówki 5W napięcie na zaciskach spadnie do 9V.
taki sam czy TEN SAM?
A.L.
P.S> Wylazles mi z KF
-
22. Data: 2014-02-04 11:09:25
Temat: Re: akumulator rozładowany do zera
Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>
Użytkownik <k...@g...com> napisał w wiadomości
news:503deb5f-2edc-49f3-9559-2368f8454382@googlegrou
ps.com...
W dniu poniedziałek, 3 lutego 2014 23:58:01 UTC+1 użytkownik yabba napisał:
> Użytkownik <k...@g...com> napisał w wiadomości
>
> news:3a2bfd38-fc19-472a-bff9-69596973d133@googlegrou
ps.com...
>
> W dniu poniedziałek, 3 lutego 2014 16:15:37 UTC+1 użytkownik yabba
> napisał:
>
> > Użytkownik <k...@g...com> napisał w wiadomości
>
> >
>
> > news:490f0cac-094b-4b7e-96fd-3e73f0f45558@googlegrou
ps.com...
>
> >
>
> > W dniu niedziela, 2 lutego 2014 11:07:53 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
>
> >
>
> > > Dnia Sun, 02 Feb 2014 10:04:17 +0100, PiteR napisał(a):
>
> >
>
> > >
>
> >
>
> > >
>
> >
>
> > > Udalo mi sie niedawno akumulator do zera rozladowac. Naprawde do 0V.
>
> >
>
> > >
>
> >
>
> > > Prostownik przez zarowke potrzebowal dobe, zeby mu bezpiecznik
>
> >
>
> > >
>
> >
>
> > > przestal wywalac.
>
> >
>
> > >
>
> >
>
> > >
>
> >
>
> > > Jak rozładowany akumulator może przepalać w prostowniku bezpiecznik
>
> > > skoro
>
> >
>
> > > ma dużą oporność wewnętrzną i ona nie pozwala żeby popłynął duży prąd?
>
> >
>
> > >
>
> >
>
> >
>
> >
>
> > Dużą czyli ile?
>
> >
>
> >
>
> >
>
> > Ładowałem chyba z 3 lub 4 akumulatory wyładowane do 0 i zawsze na
> > początku
>
> >
>
> > zachowywały się prawie jak zwarcie i ciągnęły duży prąd.
>
> >
>
> >
>
> >
>
> > Potrafisz to w jakiś sposób wytłumaczyć? Najlepiej oprzyj się na tym że
>
> > akumulator to SEM + szeregowo umowny rezystor określający rezystancję
>
> > wewnętrzną. SEM jest stałe w dużym zakresie w sprawnym
>
> > akumulatorze i wynosi ok 2V na celę bez względu na stopień rozładowania.
>
> > Zmienia się jedynie Rw. Im bardziej rozładowany akumulator tym Rw
> > większe.
>
> > Jak całkowicie rozładowany to SEM ma dalej w
>
> > okolicach 2V ale tak duże Rw że jak podłączyć żarówkę od małej latarki
> > to
>
> > całe SEM odłoży się na Rw i na zaciskach akumulatora napięcie spadnie do
>
> > bliskiego zeru. Przy skrajnym rozładowaniu podlączenie
>
> > miernika o Rwmiernika =1Mom powoduje spadek napiecia na zaciskach do
>
> > zera.działa w obie strony. Przy rozładowaniu nie pozwala pociągnąć zbyt
>
> > dużego prądu ( bateria AAA jak by miała Rw=0 to przy
>
> > zwarciu dała by prąd nieskończenie wielki, krotko ale by dala). Przy
>
> > ładowaniu nie pozwala na ładowanie prądem większym niż (Uład-Uaku)/Rw.
>
> > Rezystancji wewnętrznej ładowarki można nie brać pod uwagę. To > jak
>
> > całkowicie rozładowany akumulator o rezystancji wewnętrznej liczonej w
>
> > giga omach może wywalić przy kilkunastu woltach bezpiecznik 1A albo 5A?
>
>
>
> Tego stałego SEM w funkcji rozładowania nie byłbym taki pewny. Mogę się
>
> mylić, ale coś mi się kołacze, że SEM spada mocno po przekroczeniu
>
> dopuszczalnego poziomu rozładowania. Rw zaś zmienia się z okolic 0,1-0,3
>
> omów na 1-2 omy.
>
> Zresztą doświadczenia potwierdzają tę teorię.
>
>
>
> --
>
> Pozdrawiam,
>
>
>
> yabba
Zadanie.
Jaką rezystancję wewnętrzną będzie posiadał akumulator ołowiowy rozruchowy o
SEM 12V jeśli po dołączeniu do niego silnika elektrycznego pobierającego 1kW
napięcie na zaciskach akumulatora spadnie do 10,5V.
Jaką rezystancję wewnętrzną będzie miał taki sam akumulator jak z
poprzedniego zadania jeśli po podłączeniu do niego żarówki 5W napięcie na
zaciskach spadnie do 9V.
W pierwszym przypadku 0,018 oma, w drugim 7,2 oma.
Czy akumulatory były naładowane do pełna?
Dlaczego zakładasz, że SEM jest stałe? Moim zdaniem SEM zależy od stopnia
naładowania.
--
Pozdrawiam,
yabba
-
23. Data: 2014-02-04 11:19:02
Temat: Re: akumulator rozładowany do zera
Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>
Użytkownik "Frez" <f...@g...com> napisał w wiadomości
news:lcoua9$nou$1@news.dialog.net.pl...
>W dniu 2014-02-02 10:04, PiteR pisze:
>> w osobowym a tu czeba szybko jechać. Kierownik-dresiarz wyciąga Nokię i
>> woła spycharko-ładowarkę z placu budowy.
>>
>> Operator ładowarki (granatem od pługa oderwany) zapodaje kable od
>> spawarki 50mm2. Wydajność prądowa maszyny bliska nieskończoności,
>> napięcie 14.4v stoi jak skała. Osobowy odpala po 20 sek.
>>
>> no i teraz właśnie pytanie: jakie zjawiska zachodzą w akumulatorze
>> osobówki w osi czasu? :)
>>
>>
> 14,4V ?
> przecież te budowlane mastodonty, począwszy już od zwykłego Stara ( jak
> ktoś pamięta) jadą na 24V...
Ale mają zwykle dwa akumulatory podłączone szeregowo. Jak pożyczał prąd, to
podpiął się pod jeden akumulator, a nie oba.
--
Pozdrawiam,
yabba
-
24. Data: 2014-02-04 14:28:15
Temat: Re: akumulator rozładowany do zera
Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
Pan J.F napisał:
>>> Udalo mi sie niedawno akumulator do zera rozladowac. Naprawde do 0V.
>>> Prostownik przez zarowke potrzebowal dobe, zeby mu bezpiecznik
>>> przestal wywalac.
>> Jak rozładowany akumulator może przepalać w prostowniku bezpiecznik
>> skoro ma dużą oporność wewnętrzną i ona nie pozwala żeby popłynął
>> duży prąd?
>
> widac sa na swiecie rzeczy, ktore sie Kogutkom nie snily ..
Idealnie rozładowany (ściślej: nigdy nie ładowany) akumulator, to dwie
płyty z ołowiu zanurzone w roztworze kwachu siarkowego. Różnice w ich
składzie chemicznym pojawiają się dopiero przy pierwszym ładowaniu.
Na początku nie jest nawet określone, która jest dodatnia, która ujemna.
To, że w realnym akumulatorze elektrody mają inną budowę, to szczegół,
bo w pierwowzorze były to po prostu dwie blachy ołowiane. No i owszem,
SEM ma toto zerowy, a prądy przy formowaniu elektrod mogą popłynąć spore.
Coś takiego, czyli wannę elektrolityczną z dwiema elektrodami z tego
samego metalu, drobiasty gdzie indziej zdaje się proponował włączyć
w obwód prądu, jak amperomierz. Więc owszm, śniło mu się, ale w czasie
gdy akurat kimał na sąsieniej grzędzie.
Jarek
--
Leci ptaszek leci
Skrzydła ma z ołowiu
W jednej ręce trzyma
Nożyce do drobiu
-
25. Data: 2014-02-04 15:02:08
Temat: Re: akumulator rozładowany do zera
Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>
Hello Jarosław,
Tuesday, February 4, 2014, 2:28:15 PM, you wrote:
>>>> Udalo mi sie niedawno akumulator do zera rozladowac. Naprawde do 0V.
>>>> Prostownik przez zarowke potrzebowal dobe, zeby mu bezpiecznik
>>>> przestal wywalac.
>>> Jak rozładowany akumulator może przepalać w prostowniku bezpiecznik
>>> skoro ma dużą oporność wewnętrzną i ona nie pozwala żeby popłynął
>>> duży prąd?
>> widac sa na swiecie rzeczy, ktore sie Kogutkom nie snily ..
> Idealnie rozładowany (ściślej: nigdy nie ładowany) akumulator, to dwie
> płyty z ołowiu zanurzone w roztworze kwachu siarkowego.
Takich się nie robi już od bardzo dawna. Od bardzo dawna akumulatory
mają jedną elektrodę z Pb a drugą z PbO2 już na etapie produkcji.
> Różnice w ich składzie chemicznym pojawiają się dopiero przy
> pierwszym ładowaniu.
Nie w rzeczywistej produkcji.
[...]
> bo w pierwowzorze były to po prostu dwie blachy ołowiane.
Ale tego nawet najstarsze indyki nie pamiętają. To było 155 lat temu.
[...]
--
Best regards,
RoMan
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)
-
26. Data: 2014-02-04 16:24:00
Temat: Re: akumulator rozładowany do zera
Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>
Użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:
> Hello Jarosław,
>
> Tuesday, February 4, 2014, 2:28:15 PM, you wrote:
>
>>>>> Udalo mi sie niedawno akumulator do zera rozladowac. Naprawde do 0V.
>>>>> Prostownik przez zarowke potrzebowal dobe, zeby mu bezpiecznik
>>>>> przestal wywalac.
>>>> Jak rozładowany akumulator może przepalać w prostowniku bezpiecznik
>>>> skoro ma dużą oporność wewnętrzną i ona nie pozwala żeby popłynął
>>>> duży prąd?
>>> widac sa na swiecie rzeczy, ktore sie Kogutkom nie snily ..
>> Idealnie rozładowany (ściślej: nigdy nie ładowany) akumulator, to dwie
>> płyty z ołowiu zanurzone w roztworze kwachu siarkowego.
>
> Takich się nie robi już od bardzo dawna. Od bardzo dawna akumulatory
> mają jedną elektrodę z Pb a drugą z PbO2 już na etapie produkcji.
Ale w zajechanym na maksa na obu jest głównie siarczan z domieszką
siarczku ołowiu - specjalnie się już nie różnią. A powierzchnia ołowiu w
kwasie pozostaje...
W zdychającym akumulatorze najdłużej utrzymuje się SEM w stanie pełnego
naładowania, najbardziej zdycha pojemność, opór wewnętrzny rośnie
znacznie wolniej.
--
Darek
-
27. Data: 2014-02-04 17:21:57
Temat: Re: akumulator rozładowany do zera
Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
Pan Dariusz K. Ładziak napisał:
> W zdychającym akumulatorze najdłużej utrzymuje się SEM w stanie pełnego
> naładowania, najbardziej zdycha pojemność, opór wewnętrzny rośnie
> znacznie wolniej.
We współczesnych akumulatorach opór wewnętrzny potrafi wzrosnąć skokowo
do nieskończoności. Miałem kiedyś taki, co zawsze kręcił żwawo, nawet na
tęgim mrozie. A było to w samochodzie, który zawsze zapalał przy pierwszym
zakręceniu. Nawet nie byłem świadom tego, że mu spadła pojemność, aż nie
zostwaiłem samochodu na dwa dni -- nie zakręcił wcale. Dał się rzecz jasna
przy swojej pojemności naładować w pół godziny -- z początku biorąc jakiś
potworny prąd, że aż prawie wskazówkę amperomierza wyrwało, ale szybko
prąd ładowania spadł do wartości minimalnych. No i dalej świetnie działał
przy codziennych jazdach. Zdechł tak, że ciepły silnik w kilka minut po
zgaszeniu już nie odpalił. Pyknęło i napięcie spadło do zera. Ołów tam
jest tak zoptymalizowany w swoim kształcie, że zużyte elektrody mogą się
po prostu urwać. I to się właśnie zdarzyło.
--
Jarek
-
28. Data: 2014-02-04 17:25:25
Temat: Re: akumulator rozładowany do zera
Od: "kk" <...@...pl>
Użytkownik <k...@g...com> napisał w wiadomości
news:b7f3faa5-6614-4e68-b825-aa15f06c2928@googlegrou
ps.com...
> Według Ciebie powinie rosnąć a z prawa Ohma wynika że będzie spadał.
Taaa ?
Ładujemy napięciem większym od SEM.
Różnica napięć jest stała i odkłada się na RW - która w miarę ładowania
maleje.
Co na to prawo Ohma ?
Gdzie jest haczyk ?
PS.
Akulumator rozałdowany do ZERA - jak sama nazwa wskazuje, ma SEM = 0 V.
-
29. Data: 2014-02-04 17:26:38
Temat: Re: akumulator rozładowany do zera
Od: k...@g...com
W dniu wtorek, 4 lutego 2014 11:09:25 UTC+1 użytkownik yabba napisał:
> Użytkownik <k...@g...com> napisał w wiadomości
>
> news:503deb5f-2edc-49f3-9559-2368f8454382@googlegrou
ps.com...
>
> W dniu poniedziałek, 3 lutego 2014 23:58:01 UTC+1 użytkownik yabba napisał:
>
> > Użytkownik <k...@g...com> napisał w wiadomości
>
> >
>
> > news:3a2bfd38-fc19-472a-bff9-69596973d133@googlegrou
ps.com...
>
> >
>
> > W dniu poniedziałek, 3 lutego 2014 16:15:37 UTC+1 użytkownik yabba
>
> > napisał:
>
> >
>
> > > Użytkownik <k...@g...com> napisał w wiadomości
>
> >
>
> > >
>
> >
>
> > > news:490f0cac-094b-4b7e-96fd-3e73f0f45558@googlegrou
ps.com...
>
> >
>
> > >
>
> >
>
> > > W dniu niedziela, 2 lutego 2014 11:07:53 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
>
> >
>
> > >
>
> >
>
> > > > Dnia Sun, 02 Feb 2014 10:04:17 +0100, PiteR napisał(a):
>
> >
>
> > >
>
> >
>
> > > >
>
> >
>
> > >
>
> >
>
> > > >
>
> >
>
> > >
>
> >
>
> > > > Udalo mi sie niedawno akumulator do zera rozladowac. Naprawde do 0V.
>
> >
>
> > >
>
> >
>
> > > >
>
> >
>
> > >
>
> >
>
> > > > Prostownik przez zarowke potrzebowal dobe, zeby mu bezpiecznik
>
> >
>
> > >
>
> >
>
> > > >
>
> >
>
> > >
>
> >
>
> > > > przestal wywalac.
>
> >
>
> > >
>
> >
>
> > > >
>
> >
>
> > >
>
> >
>
> > > >
>
> >
>
> > >
>
> >
>
> > > > Jak rozładowany akumulator może przepalać w prostowniku bezpiecznik
>
> >
>
> > > > skoro
>
> >
>
> > >
>
> >
>
> > > > ma dużą oporność wewnętrzną i ona nie pozwala żeby popłynął duży prąd?
>
> >
>
> > >
>
> >
>
> > > >
>
> >
>
> > >
>
> >
>
> > >
>
> >
>
> > >
>
> >
>
> > > Dużą czyli ile?
>
> >
>
> > >
>
> >
>
> > >
>
> >
>
> > >
>
> >
>
> > > Ładowałem chyba z 3 lub 4 akumulatory wyładowane do 0 i zawsze na
>
> > > początku
>
> >
>
> > >
>
> >
>
> > > zachowywały się prawie jak zwarcie i ciągnęły duży prąd.
>
> >
>
> > >
>
> >
>
> > >
>
> >
>
> > >
>
> >
>
> > > Potrafisz to w jakiś sposób wytłumaczyć? Najlepiej oprzyj się na tym że
>
> >
>
> > > akumulator to SEM + szeregowo umowny rezystor określający rezystancję
>
> >
>
> > > wewnętrzną. SEM jest stałe w dużym zakresie w sprawnym
>
> >
>
> > > akumulatorze i wynosi ok 2V na celę bez względu na stopień rozładowania.
>
> >
>
> > > Zmienia się jedynie Rw. Im bardziej rozładowany akumulator tym Rw
>
> > > większe.
>
> >
>
> > > Jak całkowicie rozładowany to SEM ma dalej w
>
> >
>
> > > okolicach 2V ale tak duże Rw że jak podłączyć żarówkę od małej latarki
>
> > > to
>
> >
>
> > > całe SEM odłoży się na Rw i na zaciskach akumulatora napięcie spadnie do
>
> >
>
> > > bliskiego zeru. Przy skrajnym rozładowaniu podlączenie
>
> >
>
> > > miernika o Rwmiernika =1Mom powoduje spadek napiecia na zaciskach do
>
> >
>
> > > zera.działa w obie strony. Przy rozładowaniu nie pozwala pociągnąć zbyt
>
> >
>
> > > dużego prądu ( bateria AAA jak by miała Rw=0 to przy
>
> >
>
> > > zwarciu dała by prąd nieskończenie wielki, krotko ale by dala). Przy
>
> >
>
> > > ładowaniu nie pozwala na ładowanie prądem większym niż (Uład-Uaku)/Rw.
>
> >
>
> > > Rezystancji wewnętrznej ładowarki można nie brać pod uwagę. To > jak
>
> >
>
> > > całkowicie rozładowany akumulator o rezystancji wewnętrznej liczonej w
>
> >
>
> > > giga omach może wywalić przy kilkunastu woltach bezpiecznik 1A albo 5A?
>
> >
>
> >
>
> >
>
> > Tego stałego SEM w funkcji rozładowania nie byłbym taki pewny. Mogę się
>
> >
>
> > mylić, ale coś mi się kołacze, że SEM spada mocno po przekroczeniu
>
> >
>
> > dopuszczalnego poziomu rozładowania. Rw zaś zmienia się z okolic 0,1-0,3
>
> >
>
> > omów na 1-2 omy.
>
> >
>
> > Zresztą doświadczenia potwierdzają tę teorię.
>
> >
>
> >
>
> >
>
> > --
>
> >
>
> > Pozdrawiam,
>
> >
>
> >
>
> >
>
> > yabba
>
> Zadanie.
>
> Jaką rezystancję wewnętrzną będzie posiadał akumulator ołowiowy rozruchowy o
>
> SEM 12V jeśli po dołączeniu do niego silnika elektrycznego pobierającego 1kW
>
> napięcie na zaciskach akumulatora spadnie do 10,5V.
>
> Jaką rezystancję wewnętrzną będzie miał taki sam akumulator jak z
>
> poprzedniego zadania jeśli po podłączeniu do niego żarówki 5W napięcie na
>
> zaciskach spadnie do 9V.
>
>
>
>
>
>
>
>
>
> W pierwszym przypadku 0,018 oma, w drugim 7,2 oma.
>
>
>
> Czy akumulatory były naładowane do pełna?
>
> Dlaczego zakładasz, że SEM jest stałe? Moim zdaniem SEM zależy od stopnia
>
> naładowania.
>
>
>
> --
>
> Pozdrawiam,
>
>
>
> yabba
Sam widzisz jak się można pomylić. Pomyliłeś się w szacunkach prawie 10 razy. SEM
jest stałe i wynika tylko z jakiś szeregów elektrochemicznych.
-
30. Data: 2014-02-04 17:38:15
Temat: Re: akumulator rozładowany do zera
Od: Marek <f...@f...com>
On Tue, 4 Feb 2014 11:09:25 +0100, "yabba"
<g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net> wrote:
> W pierwszym przypadku 0,018 oma, w drugim 7,2 oma.
Ohmów! 1 Ohm, 7 Ohmów (Amperów, Woltów itp.) za moich czasów na
kolokwium była jedna ocena niżej za użycie l.p. dla wartości >1
--
Marek