  • Data: 2009-01-23 08:44:45
    Temat: Re: aku litowo-jonowe pytania
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Jan 23, 12:15 am, alan_transceiver <f...@i...x> wrote:

    > 1. Baterii li-on w przeciwieństwie do ni-mh nie trzeba
    > formować.

    Prawda, natomiast uklad kontroli jej pojemnosci wymaga niekiedy
    kalibracji. Jesli po jakims czasie (tygodnie, miesiace) stwierdzisz,
    ze wskaznik naladowania akku pokazuje bzdury, naladuj ja, popracuj na
    niej az do rozladowania i naladuj ponownie nieprzerwanym ciagiem.
    Wskazania o poziomie naladowania baterii pochodza z ukladziku
    wbudowanego w nia, ktory liczy elektrony wplywajace i wyplywajace i
    wie, ile ich do baterii wchodzi. Po kilku miesiacach pracy moze on sie
    nieco przeliczyc i taki cykl pozwala mu na nowo zorientowac sie w
    pojemnosci (zuzywiu) baterii.

    > 2. W przeciwieństwie do ni-mh, całkowite lub niskie rozładowanie dla baterii litowo
    jonowych jest szkodliwe.

    Calkowite (do zera) jest zabojcze, ale na to nie pozwoli Ci uklad
    nadzorujacy baterie. Rozladowywanie bez potrzeby az do wylaczenia
    laptopa tez jest niewskazane, bo zuzywa bardziej baterie, niz jest to
    niezbedne. W praktyce nalezy unikac rozladowania lapa do konca _I_
    pozostawienia go w takim stanie przez dluzszy czas (dni). Bateria
    rozladowuje sie zawsze sama z siebie powolutku, jak jest pelna, to nie
    szkodzi, ale jak jest pusta, to samorozladowania moze ja sprowadzic
    ponizej granicy uszkodzenia ogniw.

    > 3. W li-on w ogóle nie występuje efekt pamięciowy. W związku z tym doładowywanie
    baterii przy każdej okazji, nim
    > się rozładuje do końca, będzie dla niej zdrowsze.

    Nie bedzie, kazdy cykl ladowani auzywa baterie, ale nowoczesne uklady
    kontroli nie zaczynaja jej ladowac, jesli jest w niej jeszcze ponad
    90-95% energii, wiec sie nie przejmuj.

    > 4. Li-on nie lubią przebywania w wysokiej temperaturze.

    PRawda

    > 5. Panuje ogólne przekonanie że trzymanie baterii w lapku > podczas pracy na AC
    jest dla niej szkodliwe.

    Z punktu 4. Laptop sie grzeje, grzeje tez baterie. Poza tym akku
    starzeja sie wolniej naladowane tak do 60-80%, niz do 90-100%, wiec
    jak laptop ma przez pol roku pracowac na biurku, to baterie nieco
    rozladowana mozesz wrzucic do szuflady...

    --
    Marek Lewandowski
    ICQ#/GG#: ask per mail. mail: locust[X]poczta/onet/pl