  • 1. Data: 2009-01-22 23:15:40
    Temat: aku litowo-jonowe pytania
    Od: alan_transceiver <f...@i...x>

    Zdrastwuj!
    Mam kilka pytań na temat akumulatorów litowo jonowych. Chcę rozwiać
    kilka wątpliwości, gdyż kupiłem sobie niedawno nową baterię do laptoka i
    chciałbym ją dobrze traktować.

    Prawda czy fałsz?
    1. Baterii li-on w przeciwieństwie do ni-mh nie trzeba formować.
    2. W przeciwieństwie do ni-mh, całkowite lub niskie rozładowanie dla
    baterii litowo jonowych jest szkodliwe.
    3. W li-on w ogóle nie występuje efekt pamięciowy. W związku z tym
    doładowywanie baterii przy każdej okazji, nim się rozładuje do końca,
    będzie dla niej zdrowsze.
    4. Li-on nie lubią przebywania w wysokiej temperaturze.
    5. Panuje ogólne przekonanie że trzymanie baterii w lapku podczas pracy
    na AC jest dla niej szkodliwe. Z czego to wynika? Przecież komputer wie,
    że bateria jest pełna, nie ładuje jej dalej. Wynika to z pkt 4? Według
    dokumentacji Della można spokojnie trzymać baterię w laptopie.

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2009-01-23 06:34:41
    Temat: Re: aku litowo-jonowe pytania
    Od: "Desoft" <d...@i...pl>

    > Prawda czy fałsz?
    > 1. Baterii li-on w przeciwieństwie do ni-mh nie trzeba formować.

    Prawda.

    > 2. W przeciwieństwie do ni-mh, całkowite lub niskie rozładowanie dla
    > baterii litowo jonowych jest szkodliwe.

    Nieścisłe pytanie. Rozładowanie do 0V jest szkodliwe dla NIMH a zabójcze dla
    litowo-jonowych.

    > 3. W li-on w ogóle nie występuje efekt pamięciowy. W związku z tym
    > doładowywanie baterii przy każdej okazji, nim się rozładuje do końca,
    > będzie dla niej zdrowsze.

    Nie będzie szkodliwe. Zdrowsze też nie. Producent podaje że akumulator
    (kazdy: NiCd, NiMh, Li-xx) ma ileś cykli ładowanie-rozładowanie.

> [...]

    > bateria jest pełna, nie ładuje jej dalej. Wynika to z pkt 4? Według
    > dokumentacji Della można spokojnie trzymać baterię w laptopie.

    Można.
    Proponuję nie przejmować się baterią. Po prostu kiedyś padnie, a przy takiej
    zaawanowanej kontroli bedzie to mniej więcej ta sama data, niezależnie od
    "cudów" wyprawianych nad nią.

    --
    Desoft

  • 3. Data: 2009-01-23 08:44:45
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Jan 23, 12:15 am, alan_transceiver <f...@i...x> wrote:

    > 1. Baterii li-on w przeciwieństwie do ni-mh nie trzeba
    > formować.

    Prawda, natomiast uklad kontroli jej pojemnosci wymaga niekiedy
    kalibracji. Jesli po jakims czasie (tygodnie, miesiace) stwierdzisz,
    ze wskaznik naladowania akku pokazuje bzdury, naladuj ja, popracuj na
    niej az do rozladowania i naladuj ponownie nieprzerwanym ciagiem.
    Wskazania o poziomie naladowania baterii pochodza z ukladziku
    wbudowanego w nia, ktory liczy elektrony wplywajace i wyplywajace i
    wie, ile ich do baterii wchodzi. Po kilku miesiacach pracy moze on sie
    nieco przeliczyc i taki cykl pozwala mu na nowo zorientowac sie w
    pojemnosci (zuzywiu) baterii.

    > 2. W przeciwieństwie do ni-mh, całkowite lub niskie rozładowanie dla baterii litowo
    jonowych jest szkodliwe.

    Calkowite (do zera) jest zabojcze, ale na to nie pozwoli Ci uklad
    nadzorujacy baterie. Rozladowywanie bez potrzeby az do wylaczenia
    laptopa tez jest niewskazane, bo zuzywa bardziej baterie, niz jest to
    niezbedne. W praktyce nalezy unikac rozladowania lapa do konca _I_
    pozostawienia go w takim stanie przez dluzszy czas (dni). Bateria
    rozladowuje sie zawsze sama z siebie powolutku, jak jest pelna, to nie
    szkodzi, ale jak jest pusta, to samorozladowania moze ja sprowadzic
    ponizej granicy uszkodzenia ogniw.

    > 3. W li-on w ogóle nie występuje efekt pamięciowy. W związku z tym doładowywanie
    baterii przy każdej okazji, nim
    > się rozładuje do końca, będzie dla niej zdrowsze.

    Nie bedzie, kazdy cykl ladowani auzywa baterie, ale nowoczesne uklady
    kontroli nie zaczynaja jej ladowac, jesli jest w niej jeszcze ponad
    90-95% energii, wiec sie nie przejmuj.

    > 4. Li-on nie lubią przebywania w wysokiej temperaturze.

    PRawda

    > 5. Panuje ogólne przekonanie że trzymanie baterii w lapku > podczas pracy na AC
    jest dla niej szkodliwe.

    Z punktu 4. Laptop sie grzeje, grzeje tez baterie. Poza tym akku
    starzeja sie wolniej naladowane tak do 60-80%, niz do 90-100%, wiec
    jak laptop ma przez pol roku pracowac na biurku, to baterie nieco
    rozladowana mozesz wrzucic do szuflady...

    --
    Marek Lewandowski
    ICQ#/GG#: ask per mail. mail: locust[X]poczta/onet/pl

  • 4. Data: 2009-01-23 08:46:37
    Od: "Robert_J" <r...@w...pl>

    > Nie będzie szkodliwe. Zdrowsze też nie....

    Nie do końca prawda. Akurat aku Li-ion wskazane jest ładować często i raczej
    nie dopuścić do spadku napięcia poniżej bodajże 2,8 V na ogniwo.

    Laptopy też ;-). Ale to prawda, aku Li-ion zbytnio nagrzany może nawet
    wybuchnąć. Dlatego, m.in. z tego powodu, w każdej baterii jest elektronika
    kontrolująca parametry ładowania i rozładowania.

    > Można.
    > Proponuję nie przejmować się baterią. Po prostu kiedyś padnie, a przy
    > takiej zaawanowanej kontroli bedzie to mniej więcej ta sama data,
    > niezależnie od "cudów" wyprawianych nad nią.

    Dokładnie :-). Zresztą padnięcie akumulatora często jest zbieżne w czasie z
    moralnym zużyciem samego laptopa i czas już na nowszy ;-)))). A nawet jak
    nie to bateria kosztyje 200-300 zł, więc raz na parę lat można sobie
    pozwolić...

  • 5. Data: 2009-01-23 13:23:42
    Od: "Piotr \"Pitlab\" Laskowski" <p...@p...wp.pl>

    > jak laptop ma przez pol roku pracowac na biurku, to baterie nieco
    > rozladowana mozesz wrzucic do szuflady...

    Bateria pełni też rolę UPS, więc jeżeli wyłączą prąd, to mając baterię masz
    kilka brzydkich słów mniej na koncie. :-)

    --
    Piotrek.
    http://www.pitlab.pl

  • 6. Data: 2009-01-23 17:55:00
    Od: Czarek <c...@n...fm>

    W dniu 2009-01-23 00:15, alan_transceiver napisał:

> [...]
    > że bateria jest pełna, nie ładuje jej dalej. Wynika to z pkt 4? Według
    > dokumentacji Della można spokojnie trzymać baterię w laptopie.

    Ciekawy artykuł na temat akumulatorów w laptopach:
    http://pclab.pl/art26289.html

    --
    Cz.

  • 7. Data: 2009-01-23 18:18:34
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Witam

    Piotr "Pitlab" Laskowski napisał(a) :

    > Bateria pełni też rolę UPS, więc jeżeli wyłączą prąd, to mając baterię masz
    > kilka brzydkich słów mniej na koncie. :-)

    W pełni popieram :-)
    Wprawdzie zasilanie wyłączają niezbyt często, ale doliczmy
    sąsiada, który wywali bezpieczniki w bloku podczas wiercenia w
    ścianie.
    Prawdą jest, że nieużywany akumulator warto przechowywać w
    lodówce, ale funkcja UPS-a jest przydatna. Przy obecnej
    technologii nie ma większego znaczenia, czy akumulator przeżyje 3
    lata spełniając swoje zadanie w lapku, czy 6 lat w lodówce
    narażająac nas na pady zasilania i wszelkie niedogodności
    związane z przeniesieniem lapka. Albo komfort pracy albo drobne,
    pozorne oszczędności.

    Zbyszek
    PGP key: 0x39E452FE

  • 8. Data: 2009-01-23 18:35:58
    Od: Dykus <d...@s...wp.pl>

    Witam,

    Dnia 23.01.09 (piątek), 'Marek Lewandowski' napisał(a):

    > Prawda, (...)

    Ano właśnie, czy aby na pewno? W mniej lub bardziej wiarygodnych źródłach
    piszą, że nie trzeba formować, ale jednak znam "kumate" osoby które
    zauważyły, że po kilku cyklach nowe akumulatory w telefonach wystarczają na
    dłużej. Producent mojego telefonu wyraźnie napisał w instrukcji, że:
    "Nową baterię należy ładować co najmniej 4 godziny. Bateria uzyskuje
    optymalną pojemność po kilku cyklach ładowania i rozładowania".

    W przypadku badziewnych akumulatorków przypuszczałem, że może wynikać to z
    braku wystarczającej technologii jaką dysponuje producent (np. ogniwa są
    zanieczyszczone, czy coś w ten deseń). Ale chyba Ci najwięksi też
    wspominają o formowaniu...

    Może brak potrzeby formowania to taka urban legend? Może ludzie zbyt
    zafascynowani są ogniwami Li-Ion. ;) Myślę, że wiele osób pisząc artykuły
    opiera się na innych materiałach, sami zaś nie wykonują długotrwałych badań
    statystycznych. Należałoby więc dotrzeć do wiarygodnego źródła, które
    rzetelnie podaje wyniki pomiarów. Czy zjawisko występuje we wszystkich
    typach ogniw Li-Ion?

    Jakie Wasze zdanie? :)

    --
    Pozdrawiam,
    Dykus.

  • 9. Data: 2009-01-23 19:11:55
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Witam

    Dykus napisał(a) :
    > Witam,

    > Ano właśnie, czy aby na pewno?

    Na pewno.

    > W mniej lub bardziej wiarygodnych źródłach

    To są właśnie te mniej wiarygodne :-P

    > piszą, że nie trzeba formować, ale jednak znam "kumate" osoby które
    > zauważyły, że po kilku cyklach nowe akumulatory w telefonach wystarczają na
    > dłużej.

    Zmierzyli pojemność? Czy też komórka chodziła 3 dni, a po
    "uformowaniu" 4 dni?

    > Producent mojego telefonu wyraźnie napisał w instrukcji, że:
    > "Nową baterię należy ładować co najmniej 4 godziny. Bateria uzyskuje
    > optymalną pojemność po kilku cyklach ładowania i rozładowania".

    Kłamał :-P

    > Może brak potrzeby formowania to taka urban legend?

    Potrzeba formowania to urban legend.

> [...]
    > statystycznych. Należałoby więc dotrzeć do wiarygodnego źródła, które
    > rzetelnie podaje wyniki pomiarów. Czy zjawisko występuje we wszystkich

    Tak

    > Jakie Wasze zdanie? :)

    Przeciwne :-P
    I nie jest to zdanie, tylko fakt.

    Zbyszek
    PGP key: 0x39E452FE

  • 10. Data: 2009-01-23 19:24:37
    Od: Dykus <d...@s...wp.pl>

    Witam,

    Dnia 23.01.09 (piątek), 'Zbynek Ltd.' napisał(a):

    > Na pewno.

    No dobra, to napisz proszę skąd masz takie informacje.
    Zapewne spodziewałeś się powyższego... :)

    > Zmierzyli pojemność? Czy też komórka chodziła 3 dni, a po
    > "uformowaniu" 4 dni?

    Nie mierzyli. O ile dobrze pamiętam, to różnica była większa - rzędu trzech
    dni. Z resztą - znów, o ile dobrze pamiętam :) - chyba J.F. o czymś takim
    kiedyś też wspominał...

    > Kłamał :-P

    I w jakim celu miałby to robić? Chyba tylko gorzej dla niego. Zauważ, że
    nie napisał, że trzeba trzy razy ładować po 8h, a tylko tyle, że bateria
    uzyskuje optymalną pojemność...

    > Potrzeba formowania to urban legend.

    Niech mi ktoś prześle jakieś dobre i nowe aku Li-Ion to z chęcią potestuje
    i opublikuje wyniki. ;)

    --
    Pozdrawiam,
    Dykus.