  • 51. Data: 2014-04-13 13:58:48
    Temat: Re: aero2 - co za bezsens
    Od: Bydlę <p...@g...com>

    On 2014-04-13 13:11:16 +0200, Trybun <I...@j...com> said:

    > Złamali postanowienia regulaminu który sami ustanowili, W ordynarny
    > sposób sporo Polaków zostało oszukanych, wiec chyba jednak rzecz warta
    > polemiki i oceny takiego postępowania.

    Technicznie to wygląda tak:
    - gdyby AERO2 zmieniło regulamin, niezainteresowani mogliby zrezygnować
    z usługi, oddać kartę i odebrac 20 zł,
    - AERO2 wprowadziło weryfikację, co wg niektórych łamie regulamin, a to
    daje prawo do zerwania umowy, oddania karty i odebrania 20 zł.

    :-)

    --
    Bydlę

  • 52. Data: 2014-04-13 14:13:19
    Od: Trybun <I...@j...com>

    W dniu 2014-04-13 13:58, Bydlę pisze:

> [...]
    > - AERO2 wprowadziło weryfikację, co wg niektórych łamie regulamin, a
    > to daje prawo do zerwania umowy, oddania karty i odebrania 20 zł.

    A kto zwróci za inwestycję w sprzęt, który raczej sie do niczego nie
    przyda po odejściu z Aero2? Weźmy mnie - antena zewnętrzna, zakup
    odpowiedniego modemu mimo że innych mam w domu chyba z 10 sztuk, także
    należałoby dodać do tego wydatek poniesiony na zakup routera.
    Tak panie kolego - uczciwi ludzie tak nie postępują w interesach, a
    prawo nie powinno pozwalać na zmianę reguł przez jedna stronę w trakcie
    "trwania meczu"...

  • 53. Data: 2014-04-13 14:18:22
    Od: the_foe <t...@w...pl>

    W dniu 2014-04-13 13:41, Maciej Bebenek pisze:

    > oczywiście, że zmienia - cena pasma zalezy, oprócz jego wielkości, od
    > możliwości jego wykorzystania. Pasmo 2600 jest jednym z mniej
    > atrakcyjnych, podobnie jak np. 3500 czy 4600.Dlatego za pasmo 30 MHz na
    > 3500 płaci się kilkanaście milionów, a za 800 MHz pewnie ceny pójdą w
    > miliardy.

    T-mobile i Play zaplacily 950 mln za czestotliwosci w pasmie 1,7-1,8
    GHz. Parametry są podbnie do 2,6. To, ze operatorzy rzucają się na
    nizsze czestotliwosci jest oczywiste bo im jest mniejsza tym rzadsza
    infrastruktura potrzebna i mniej energii na jednostke transmisji sie
    zuzywa. Jednak im wyzsza czestotliwosc tym wieksza przepustowość i
    graniczna predkosc. Jednak na cene koncesji głownie wpływaja dwa
    czynniki: wielkość wycinka pasma i przeznaczenie. Dlatego UMTS w 900 Hz
    jest relatywnie tani. To schyłkowa technologia. LTE to LTE i nie mozna
    mówić, ze na 2,6 GHz kosztuje znacznie mniej niz na 1,7. A na 3500 to
    sprzedaja czestotliwosci na WiMax, którego obecnie nikt poza
    organizacjami publicznymi nie chce.

    --
    @foe_pl

  • 54. Data: 2014-04-13 14:21:34
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 13 Apr 2014 13:17:16 +0200, the_foe napisał(a):

    > nic nie zmienia faktu, ze konkurencja zaplaciła za 2,5 razy mniejsze
    > pasmo o 930 mln wiecej

    Przetarg byl otwarty i udostepnianie BDI zaledwie opcjonalne.
    http://www.uke.gov.pl/uke/index.jsp?place=Lead01&new
    s_cat_id=269&news_id=4176&layout=3&page=text

    Za cene mozna bylo dostac 450 pkt, za konkurencyjnosc 100 pkt, za
    zadeklarowane tempo budowy sieci 100pkt, za BDI 300pkt, itd, razem
    1000 pkt.

    Czyli z jednej strony mozna by rzec ze UKE zdecydowalo sie na
    udzielenie ~30% rabatu dla nowej firmy, choc moglo sie skonczyc na
    znacznie mniejszym.

    Z drugiej - efektywny rabat za BDI mogl siegnac 70% ... ale przeciez
    starzy operatorzy tez mogli zadeklarowac BD, zmniejszajac dodatkowo
    wplyw innych czynnikow.
    Ile to nas naprawde kosztowalo to sie juz nie dowiemy, bo reszta
    zrezygnowala i ofert nie zlozyla.

    A tak nawiasem mowiac - 5 mln klientow po 10zl za internet miesiecznie
    daje 600mln rocznie. 1.8 mld przez trzy lata. Moze wiec lepiej bylo
    zaplacic 900mln za koncesje bez BDI :-) Ale pewnie nie wszyscy by sie
    rzucili na darmowy internet, dodatkowo mozna bylo zarobic na sprzedazy
    kart, modemow i duali.

    Ale przeciez nie bylo obowiazku placic 900mln, mozna bylo konkurowac z
    Aero2.

    J.

  • 55. Data: 2014-04-13 14:39:09
    Od: the_foe <t...@w...pl>

    W dniu 2014-04-13 14:21, J.F. pisze:
    > A tak nawiasem mowiac - 5 mln klientow po 10zl za internet miesiecznie
    > daje 600mln rocznie. 1.8 mld przez trzy lata. Moze wiec lepiej bylo
    > zaplacic 900mln za koncesje bez BDI

    wydano ponad 600 tys SIMów z tego ponoc (wg jdtech) mniej niz polowa
    jest aktywna, peak nie przekracz 70tys uzytkowników jednoczesnie.

    --
    @foe_pl

  • 56. Data: 2014-04-13 15:23:15
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Sun, 13 Apr 2014 14:18:22 +0200, the_foe napisał(a):

    > T-mobile i Play zaplacily 950 mln za czestotliwosci w pasmie 1,7-1,8
    > GHz. Parametry są podbnie do 2,6.

    ech.. i cały czar dyskusji prysnął..

    --
    Pozdrowienia, Waldek Godel
    Zapytaj, czy mógłby tego nie robić.

  • 57. Data: 2014-04-13 15:34:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 13 Apr 2014 14:21:34 +0200, J.F. napisał(a):

> [...]
    >
    > Za cene mozna bylo dostac 450 pkt, za konkurencyjnosc 100 pkt, za
    > zadeklarowane tempo budowy sieci 100pkt, za BDI 300pkt, itd, razem

    No i przepraszam, swiadczenie BDI w nowym pasmie bylo obowiazkowe,
    300pkt mozna bylo zdobyc za udostepnienie BDI w pasmie 900 MHz, o ile
    sie takowe posiadalo.

    Nie moge znalezc oficjalnych danych - na ile w koncu Aero2 zlozylo
    oferte ?

    J.

  • 58. Data: 2014-04-13 15:43:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > infrastruktura potrzebna i mniej energii na jednostke transmisji sie
    > zuzywa. Jednak im wyzsza czestotliwosc tym wieksza przepustowość i

    Nie, to od szerokosci pasma zalezy.
    Owszem, uzywac np 100MHz miedzy 50 a 150MHz troche niewygodnie, ale w
    wyzszych pasmach to juz bez znaczenia.

    Tylko ze przy obecnych rezerwacjach trudno znalezc tyle pustego w
    nizszych pasmach, za to wyzsze leza odlogiem ... no prawie.
    Gdzies tam wyzej elektronika wprowadza pewne ograniczenia, czy moze
    raczej koszty.

    > Jednak na cene koncesji głownie wpływaja dwa
    > czynniki: wielkość wycinka pasma i przeznaczenie.

    Rynek, rynek decyduje. Szczegolnie ze przeznaczenia czesto juz nie
    uzywaja.

    > Dlatego UMTS w 900 Hz
    > jest relatywnie tani. To schyłkowa technologia. LTE to LTE i nie mozna
    > mówić, ze na 2,6 GHz kosztuje znacznie mniej niz na 1,7.

    Niemcy maja LTE w pasmie 900.

    > A na 3500 to sprzedaja czestotliwosci na WiMax, którego obecnie nikt poza
    > organizacjami publicznymi nie chce.

    Tak wstepnie to mi sie wydaje ze producenci beda w stanie i to pasmo w
    telefonach wykorzystac. O ile oczywiscie bedzie zbyt, bo rynek
    telefonow sie chyba nasycil. Zbytu trzeba szukac w internecie i video
    :-)

    J.

  • 59. Data: 2014-04-13 16:49:26
    Od: AL <a...@s...tam.pl>

    On 2014-04-13 14:13, Trybun wrote:

> [...]
    > Tak panie kolego - uczciwi ludzie tak nie postępują w interesach, a
    > prawo nie powinno pozwalać na zmianę reguł przez jedna stronę w trakcie

    dokładnie o to mi chodzi.

    Stacjonarny internet mam w domu, pakiet danych w telefonie z abo
    równiez, ale z racji istnienie Aero2 i znanej daty jego trwania (jeszcze
    2 lata) zdecydowalem sie na zakup dodatkowych sprzetow i teraz co mam z
    nimi zrobic? Moglem kupic tansze (niekompatybilne z aero) lub nie
    kupowac ich wcale rezygnujac z jakies tam dod. funkcjonalnosci - ale
    skoro aero2 ma z definicji oferowac BDI bez zadnych ograniczen
    protokołów to dlaczego mialbym nie skorzystac? Wszak po to jest to cale BDI.

  • 60. Data: 2014-04-13 17:17:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 13 Apr 2014 14:39:09 +0200, the_foe napisał(a):

    > wydano ponad 600 tys SIMów z tego ponoc (wg jdtech) mniej niz polowa
    > jest aktywna, peak nie przekracz 70tys uzytkowników jednoczesnie.

    Przy wiekszym operatorze mogloby to wygladac inaczej.

    Ale nie sadze zeby az tylu klientow zrezygnowalo z telefonow za
    zlotowke i kupilo sobie sprzet do BDI. Tym niemniej mogloby to troche
    obnizyc zyski ...

    J.