  • 41. Data: 2024-09-17 16:47:24
    Temat: Re: Żyrandol w wersji ze ściemnianiem.
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 17 Sep 2024 15:52:06 +0200, Paweł Pawłowicz wrote:

    > Widmo jest dziurawe jak diabli. Nawet w tych lampach o wysokim CRI.

    Hm,
    https://youtu.be/MOXryggwr_Q?t=683
    dziurawe? Dobry LED, czy kiepski spectrometr?

    https://youtu.be/MOXryggwr_Q?t=780
    https://youtu.be/MOXryggwr_Q?t=920

    To jakies specjalne LED, ale moje przypadkowe w płycie CD tez dają
    sporo kolorków

    Tu jakis przypadkowy biały LED
    https://youtu.be/LxQmaJYMOAk?t=683

    A nawet jeśli to widmo dziurawe ... bardzo szkodliwe?

    > Cały Reykjavik ma ciepło w kaloryferach i ciepłą wodę ze źródeł
    > geotermalnych. Jeszcze kilka lat temu w hotelach były dwie instalacje, z
    > pyszną zimną wodą z lodowców i bezpośrednio ze źródeł termalnych. Po
    > kąpieli wszyscy pięknie śmierdzieli ;-) Teraz są wymienniki ciepła i
    > ciepła woda już nie śmierdzi.

    No ale grzanie żarówką, to wtedy marnotrawstwo :-P

    J.

  • 42. Data: 2024-09-17 17:41:05
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...edu.pl>

    W dniu 17.09.2024 o 16:47, J.F pisze:

> [...]
    >
    > https://youtu.be/MOXryggwr_Q?t=780
    > https://youtu.be/MOXryggwr_Q?t=920
    >
    > To jakies specjalne LED, ale moje przypadkowe w płycie CD tez dają

    Nie mam wiedzy na temat tego spektrometru. Ale sam widzisz, że nawet
    jeśli nie jest dziurawe to zupełnie nie przypomina widma termicznego.

    P.P.

  • 43. Data: 2024-09-17 18:03:19
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marek napisał:

    > No przyznam, że pierwszy raz spotkałem się z takim racjonalizowaniem
    > spisku żarówkowego. Jest gdzieś szersze źródło przedstawiające (czyt.
    > tłumaczące) od tej strony spisek żarówkowy?

    Od cholery tego. Kiedyś byłem bliżej sprawy, więc czytałem opracowania
    na ten temat. One nie jakieś bardzo błyskotliwe, bo mając przebieg
    efektywności włókna w funkcji napięcia (to się mierzy szybko i łatwo)
    i przebieg żywotności w każdym punkcie pomiaru (to wymaga trochę czasu
    obróbki statystycznej), od razu wszystko można zobaczyć. Jeszcze trzeba
    znać cenę żarówki i cenę prądu, ale wszystkie rachunki są na poziomie
    licealnym. Z tekstami (naukowymi) przedstawiającymi to inaczej nigdy
    się nie spotkałem.

    > Przyznam, że głównie ów spisek przedstawia się właśnie jako zamach
    > na konsumenta

    Kiedyś widziałem film o tym "zamachu". Pełnometrażowy! Właściwie nie
    wiem, czy bardziej mnie rozśmieszył, czy przygnębił głupotą. Niczego
    nie tłumaczył, powtarzał tylko: spiseg, spiseg, spiseg. Chyba wszystkie
    filmy o "zamachach" wyglądają podobnie i robione są przez ludzi podobnego
    pokroju psychicznego (dlatego "Smoleńska" już nie musiałem oglądać).

    --
    Jarek

  • 44. Data: 2024-09-17 18:05:27
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Natomiast obu można skusić reklamą "nasze żarówki wytrzymują
    > 2 razy dłużej" :-)

    "Spiskowcy" się umówili, że właśnie takich tekstów w reklamach
    nie będą dawać. Bo akurat to klient może łatwo zweryfikować,
    a kosztu prądu dla tej żarówki ani jej wydajności raczej nie.
    Zresztą oryginalna treść porozumienia też chyba jest dostępna,
    ale to akurat mniej mnie interesowało od zagadnień technicznych.

    --
    Jarek

  • 45. Data: 2024-09-17 18:06:23
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 17 Sep 2024 17:41:05 +0200, Paweł Pawłowicz wrote:

    > Nie mam wiedzy na temat tego spektrometru. Ale sam widzisz, że nawet
    > jeśli nie jest dziurawe to zupełnie nie przypomina widma termicznego.

    Nie przypomina, ale też "dziur" nie ma. Tzn takich głębokich.

    Ale, nawet jakby były, to w czym to szkodzi?

    Artystą malarzem nie jestem, kolory nie muszą być świetne.

    J.

  • 46. Data: 2024-09-17 18:48:40
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 17 Sep 2024 18:05:27 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:

    > "Spiskowcy" się umówili, że właśnie takich tekstów w reklamach
    > nie będą dawać. Bo akurat to klient może łatwo zweryfikować,
    > a kosztu prądu dla tej żarówki ani jej wydajności raczej nie.

    Tak łatwo, to żywotnosci nie zweryfikuje, natomiast prąd i wydajność
    ... jak ma dostęp do mierników, to da radę, a jak nie ma, to nie :-)

    Spisek miał miejsce dawno temu, mierników były mniej i droższe :-)

  • 47. Data: 2024-09-17 18:56:14
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    https://www.youtube.com/watch?v=BWJC5ieUAe4

    > Chyba wszystkie
    > filmy o "zamachach" wyglądają podobnie i robione są przez ludzi podobnego
    > pokroju psychicznego (dlatego "Smoleńska" już nie musiałem oglądać).

    Ogolnie jakoś tak, choc niektóre nie powtarzaja tak namiętnie.

    Francuzi chyba przodują w takich produkcjach ... Planete?

    Ale ... "Money as debt" trafiło na oficjalną stronę Banku Anglii,
    tzn nie film, ale koncepcja.
    I nie wiem - taki teraz poziom, czy u nich przepisy inne?
    A może w banku centralnym to akurat bardzo słuszny punkt widzenia ?
    Tzn konkretnie mi chodzi o "jak bank dostanie funta, to zaraz może
    udzielic kredytu na 30 funtów", czy jaka tam stopa rezerw
    obowiązkowych w Anglii.

    J.

  • 48. Data: 2024-09-17 18:56:27
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 17.09.2024 16:47, J.F wrote:
    > On Tue, 17 Sep 2024 15:52:06 +0200, Paweł Pawłowicz wrote:
    [...]
    > Hm,
    > https://youtu.be/MOXryggwr_Q?t=683
    > dziurawe? Dobry LED, czy kiepski spectrometr?
    LED pewnie ,,normalny", spektrometr pewnie do dupy, ale sama metoda
    pomiaru kompletnie do dupy. Przecież badane źródło i spektrometr trzeba
    odciąć od zakłóceń w postaci oświetlenia zewnętrznego. Za pomocą kuli
    (tzw. całkującej AFAIR).

    W każdym razie IMO widma tych LED-ów nie są dziurawe. Dziurawe są widma
    świetlówek.

  • 49. Data: 2024-09-17 19:08:35
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 17 Sep 2024 18:56:27 +0200, JDX wrote:
> [...]
    > pomiaru kompletnie do dupy. Przecież badane źródło i spektrometr trzeba
    > odciąć od zakłóceń w postaci oświetlenia zewnętrznego. Za pomocą kuli

    "Całkująca" kula jest potrzebna tylko do pomiaru sumarycznego
    strumienia swietlnego.

    Tu owszem, przydałoby się odciąć od innego oświetlenia, ale przy tej
    odległości, może badane jest dominujące.

    Zresztą są tam inne źródła, i potrafią miec głebsze dziury.

    > W każdym razie IMO widma tych LED-ów nie są dziurawe. Dziurawe są widma
    > świetlówek.

    Nie wszystkich. Ale istotnie wielu.
    Ciekawe o co chodzi, ze luminofory do LED maja prawie ciągle, a do
    świetlówek nie.

    J.

  • 50. Data: 2024-09-17 19:17:06
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > Tak łatwo, to żywotnosci nie zweryfikuje

    A kto tu niedawno pisał, że "żarówki palą się częściej niż dawniej",
    czy coś podobnego? Ludzie mniej więcej wiedzą, jak często wymieniają
    żarówki, nie muszą w kajeciku notować dat. Gdyby jakaś firma wyłamała
    się z tej "zmowy", łatwo byłoby zauważone, że jej wyroby świecą
    dłużej. I być może utrwaliłby się model oświetlenia jak w tej remizie
    -- coś tam się ledwie żarzy w bańce, prąd żłopie bez opamiętania.
    Za to świeci sto lat.

    --
    Jarek