    From: Michoo <m...@v...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: Żył ze stłuczek
    Date: Sat, 16 Jun 2012 14:56:34 +0200

    On 16.06.2012 05:17, marcin wrote:

    > zeznaja ze wymusili pierwszenstwo jak zjezdzali z ronda doprowadzajac do
    > kolizji. i pozamiatane.

    Z tego co ja widzę, to mamy 2 możliwe interpretacje:
    - "wpuszczając" kogoś ustępujesz mu pierwszeństwa przejazdu. to jest
    przechodnie - skoro ty ustąpiłeś to teraz on ma pierwszeństwo przed
    tobą, wjeżdża na skrzyżowanie, musisz mu pozwolić je opuścić.
    - "wpuszczając" kogoś "zatrzymujesz się" w myśl art 46 popełniasz
    wykroczenie, w myśl art 17 masz ustąpić pierwszeństwa.

    ustąpienie pierwszeństwa - powstrzymanie się od ruchu, jeżeli ruch
    mógłby zmusić innego kierującego do zmiany kierunku lub pasa ruchu albo
    istotnej zmiany prędkości, a pieszego - do zatrzymania się, zwolnienia
    lub przyspieszenia kroku;

    zatrzymanie pojazdu - unieruchomienie pojazdu niewynikające z warunków
    lub przepisów ruchu drogowego, trwające nie dłużej niż 1 minutę, oraz
    każde unieruchomienie pojazdu wynikające z tych warunków lub przepisów;

    Art. 17. 1. Włączanie się do ruchu następuje przy rozpoczynaniu jazdy po
    postoju lub zatrzymaniu się niewynikającym z warunków lub przepisów
    ruchu drogowego oraz przy wjeżdżaniu:[...]
    2. Kierujący pojazdem, włączając się do ruchu, jest obowiązany zachować
    szczególną ostrożność oraz ustąpić pierwszeństwa innemu pojazdowi lub
    uczestnikowi ruchu.

    Art. 46. 1. Zatrzymanie i postój pojazdu są dozwolone tylko w miejscu i
    w warunkach, w których jest on z dostatecznej odległości widoczny dla
    innych kierujących i nie powoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu
    drogowego lub jego utrudnienia.

    2. Kierujący pojazdem, zatrzymując pojazd na jezdni, jest obowiązany
    ustawić go jak najbliżej jej krawędzi oraz równolegle do niej.

    Art. 49. 1. Zabrania się zatrzymania pojazdu:
    na przejeździe kolejowym, na przejeździe tramwajowym, na
    skrzyżowaniu oraz w odległości mniejszej niż 10 m od przejazdu lub
    skrzyżowania;

    A abstrahując od powyższych rozważań - jeżeli miałeś 60 kolizji w 5 lat
    to albo pojawiły się przeciwwskazania i prawka nie powinieneś mieć, albo
    notorycznie naruszasz art 3 i prawka nie powinieneś mieć.

    Art. 3. 1. Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są
    obowiązani zachować ostrożność albo gdy ustawa tego wymaga - szczególną
    ostrożność, unikać wszelkiego działania, które mogłoby spowodować
    zagrożenie bezpieczeństwa lub porządku ruchu drogowego, ruch ten
    utrudnić albo w związku z ruchem zakłócić spokój lub porządek publiczny
    oraz narazić kogokolwiek na szkodę. Przez działanie rozumie się również
    zaniechanie.

    Michoo