  • Data: 2010-11-19 19:47:45
    Temat: Re: Zwyżka za wiek w Allianz ;-)
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2010-11-19 12:30, Bydlę pisze:

    > Chyba nie. Masz na myśli pewnie liczbę szkód, a nie styl jazdy.
    > :-)

    Ale ubezpieczyciela nie interesuje jak (i czy w ogóle) ktoś jeździ, a
    jedynie to czy powoduje szkody czy nie.
    To nie jest konkurs o złotą kierownicę, a wyliczanie składek
    ubezpieczeniowych które to ubezpieczenia zawsze oparte są o statystykę,
    a nie to co mogłoby się wydawać.

    > Ale tylko wtedy, gdyby założyć, że adres powoduje szkody.

    Ale po co chcesz cokolwiek zakładać?
    Korelacja nie mówi o związku przyczynowo skutkowym, a jedynie pokazuje
    że jedna losowa zmienna jest związana z inną losową zmienną.
    I jakbyś tego nie negował, to kod pocztowy właściciela jest skorelowany
    ze szkodowością.

    Ciąg przyczynowo skutkowy który stoi za tą korelacją można oczywiście
    nadal badać, natomiast z punktu widzenia ubezpieczyciela jest to już bez
    znaczenia. Ubezpieczyciel ma już swoje, bardzo dobre (bo wysoko zależne)
    kryterium i wg. niego liczy składkę.

    > Więc cale rozumowanie jest błędne, bo błędnie zakłada, że auto jeździ
    > tam, gdzie zameldowany jest właściciel auta.

    Nie ma potrzeby robić żadnych takich założeń i nikt takiego założenia
    robić nie musi.

    > Ależ nie generują tego adresy

    Ale dlaczego tak się uczepiłeś tego że wypadki mają powodować jakieś adresy?
    Jest jedynie korelacja między tym adresem a szkodowością.
    To są dwie różne rzeczy.

    Ubezpieczyciela interesuje jedynie korelacja między tymi parametrami.
    To gdzie zdarzają się wypadki może interesować np. kogoś kto zajmuje się
    bezpieczeństwem ruchu drogowego i kieruje przeznaczonymi na to funduszami.

    Ale to są dwie różne rzeczy które mam wrażenie że mylisz.

    > (hint: absolutnie nie kłócę się z poglądem, że w dużym mieście jest
    > więcej kolizji - kłócę się z teorią, że kolizje powoduje adres
    > właściciela pojazdu...)

    Ale kłócisz się chyba sam ze sobą, bo tylko Ty piszesz cokolwiek o
    kolizjach powodowanych przez adres.

    > Nie. Ma tabelki, z których wynika, że w danym miejscu łatwiej o kolizję,
    > niż w innym.

    Z całą pewnością nikt nie robi takich statystyk o jakich piszesz, bo
    byłyby ubezpieczycielowi kompletnie nieprzydatne do wyliczania składek.

    Ubezpieczyciel liczy historyczny stosunek składek do szkód w każdej
    grupie i na tej podstawie wylicza składkę.
    Im kryterium bardziej skorelowane (a więc dające większe różnice w
    różnych grupach) tym lepsze.
    I nie chodzi o to czy zachodzi bezpośrednia zależność między tym
    kryterium a szkodą - to jest dla korelacji nieistotne.