    Newsgroups: pl.misc.telefonia.gsm
    Subject: Re: "Znaki Specjalne" w SMS
    From: Piotr Karocki <p...@i...org>
    <lphod7$7i0$1@node1.news.atman.pl> <lpir6r$848$1@node1.news.atman.pl>
    <X...@1...0.0.1>
    <lpk8h4$9ro$1@usenet.news.interia.pl> <lplgdn$l7o$1@node2.news.atman.pl>
    <53be7978$0$2374$65785112@news.neostrada.pl>
    <X...@1...110.121.168>
    <lpodcb$v6d$1@node1.news.atman.pl>
    <53c12fcd$1$2232$65785112@news.neostrada.pl>
    Date: 14 Jul 2014 10:51:10 GMT

    "NetiaAbonent" <n...@a...invalid> wrote:
    > Komorki podobnie jak wiele innych urzadzen od zawsze maja Unikod.
    > Przejawem tego sa SMS'y kodowane w UTF-16 a nie zadnym UTF-7 czy 8.
    > Jak chodzi o pokazywanie roznych znakow to zapewne nie ma pelnego
    > Unikodu tylko wybrane znaki, ale takie mniejsze zbiory znakow Unikodu
    > tez sa znane od dawna np MES.
    Istnieja telefony korzystajace z UTF-8 (poszukaj sobie w bingu starych
    klotni o to, czemu jedna polska literka "zjada 7 znakow").

    Praktycznie nic nie ma zaimplentowanej pelnego zbioru znakow Unicode.

    "NetiaAbonent" <n...@a...invalid> wrote:
    > Problemem nie sa starożytne podstawy SMS tylko słaba dostępnosć taniej
    > oferty przesyłania SMS'ów.
    SMSy przesylane sa w kanale kontrolnym. Bardzo ograniczonym pojemnosciowo
    w porownaniu z kanalem danych. Jak kanal kontrolny bedzie zapchany SMSami,
    to nie uda sie nawiazac polaczenia glosowego - mimo ze kanal danych bedzie
    zupelnie pusty.
    SMS byl pomyslany jako DODATKOWE i UBOCZNE narzedzie, gadzet, a nie jako
    usluga. Gdyby przewidzieli ze SMSy spowoduja tak radykalne zmiany jezyka, i
    beda tak powszechnie uzywane, nie dawaliby tego do kanalu kontrolnego.

    Niestety to, co mialo byc nic nie znaczacym dodatkiem okazalo sie sukcesem
    :) Ale ten sukces musi byc mocno limitowany, by w ogole z sieci dalo sie
    korzystac. A wiec musi byc drogi - regula popytu, podazy i ceny.

    Wiekszosc sieci liczy za 1 SMS (1120 bitow) tyle samo co za 1 MMS (100 Kib
    = 102400 bitow, czyli prawie 91× wiecej informacji). Wlasnie dlatego MMS
    jest taki tani, ze jest przesylany w kanale danych.

    Trybun <I...@j...com> wrote:
    > Nic mnie nie obchodzi technika przesyłu. Mam podobno 160 znaków do
    > wykorzystania,
    Nie, nie masz 160 znakow do wykorzystania. Masz 1120 bitow do
    wykorzystania. Dla ulatwienia w informacjach operatora mozesz znalezc
    informacje ze jest to 160 znakow lacinskich, albo 70 znakow polskich;
    wiekszosci ludzi (ktorych nie interesuje technika przesylu) wiecej zrozumie
    z takiego zapisu niz z podania liczby bitow.