-
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!newsfeed2.atman.pl!newsfeed.atman.pl!.P
OSTED!not-for-mail
From: Marek S <p...@s...com>
Newsgroups: pl.misc.samochody
Subject: Re: Zmiana sposobu jazdy?
Date: Sun, 25 Mar 2018 18:11:43 +0200
Organization: ATMAN - ATM S.A.
Lines: 67
Message-ID: <p98ho0$kmm$1@node2.news.atman.pl>
References: <d...@g...com>
<p8empg$6ut$1@node2.news.atman.pl>
<9npzj4lupglk$.ihwnq5nkl59x$.dlg@40tude.net>
<p8fper$4lq$1@node2.news.atman.pl>
<1...@4...net>
<p8g2v8$4lq$5@node2.news.atman.pl> <p8k4ba$nha$1@node1.news.atman.pl>
<p8kvb3$ql8$3@node2.news.atman.pl> <p8lmu8$9d4$1@node1.news.atman.pl>
<p8lngh$sr6$7@node1.news.atman.pl> <p8o92c$q6k$2@node1.news.atman.pl>
<p8ocj0$t7e$2@node2.news.atman.pl> <p8p1vl$hkk$1@node2.news.atman.pl>
<p8p4jj$lh3$1@node1.news.atman.pl> <p91b1p$nk6$1@node1.news.atman.pl>
<6eswrd4kpeqz$.1ojcv79w33zlv$.dlg@40tude.net>
<p95u3f$870$4@node2.news.atman.pl>
<7n0pq8odp2zh$.rp44k6pg449f$.dlg@40tude.net>
<p96615$clk$1@node1.news.atman.pl> <p966fi$vmk$10@node1.news.atman.pl>
<p969e0$fu6$1@node1.news.atman.pl>
<2ood72a76k41.lamzhl7xmzg6$.dlg@40tude.net>
NNTP-Posting-Host: 89-69-207-111.dynamic.chello.pl
Mime-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; charset=iso-8859-2; format=flowed
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Trace: node2.news.atman.pl 1521994304 21206 89.69.207.111 (25 Mar 2018 16:11:44
GMT)
X-Complaints-To: u...@a...pl
NNTP-Posting-Date: Sun, 25 Mar 2018 16:11:44 +0000 (UTC)
User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; WOW64; rv:52.0) Gecko/20100101
Thunderbird/52.6.0
In-Reply-To: <2ood72a76k41.lamzhl7xmzg6$.dlg@40tude.net>
Content-Language: pl
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2627311
[ ukryj nagłówki ]W dniu 2018-03-24 o 21:22, J.F. pisze:
>> Jasne, teorię znam. Zwróć uwagę, że "niutki" na kołach to na logikę
>> "niutki" na silniku. Skrzynia biegów to tylko zwykła przekładnia więc
>> można ją pominąć.
>
> Ale ma zmienne przelozenie.
Na jednym biegu? Bo na jednym charakterystyka była zdejmowana.
> Syntetycznym owszem, ale czy pozbawionym ... przyspieszenie dwoch ton
> wymaga konkretnej energii - im wieksza moc silnika, tym szybciej te
> energie dostarczy.
> Moc, a nie jakis tam moment.
Zwróć uwagę, że moc maksymalną mam przy ok 4k obrotów. Przyspieszenie
maksymalne od 2200, gdzie moc w KM jest o 30% niższa. Jako to zatem
wyjaśnić?
> Wbrew pozorom, to w wezszym. Dieselek przy 2000 rpm ladnie ciagnie,
> ale przy 4000 zdycha. Benzyniak zdycha przy 6k, a przy 3000 tez ladnie
> ciagnie. Po co niby te 7-biegowe skrzynie w dieselkach ?
Miałem kiedyś Mazdę 323 GTI 4WD turbo benzynową. Ładnie ciągnęła 4-7k
obrotów. Poniżej 4k szmata. Zakres użytecznych obrotów to 3k zatem. No
dobrze, to jakiś silnik sportowy był. Potem/przedtem miałem parę
lepszych i gorszych benzynowych lecz nie zauważyłem aby zakres
użytecznych obrotów (w sensie przyspieszania) był specjalnie odmienny
Jedynie przesunięty ku górze i bardzo stromo zaczynał się i kończył. W
dieslu charakterystyki wydają się być dużo bardziej równomierne. Zwróć
uwagę pod tym kątem na przytoczony przeze mnie wykres.
A po co wielobiegowe skrzynie w dieslach? Hmm... wyłącznie dla trzymania
silnika na niskich obrotach w celu zapewnienia komfortu (hałas do 4dB
mniej w przypadku 9-cio biegowej skrzyni Merca vs 7 biegowa) i obniżenia
zużycia paliwa? Do tego daje to szansę na optymalizację. Np. uniknięcie
stosowania biturbo jeśli chce się mieć charakterystykę jak niemalże w
elektryku. Robi się wtedy tak, że max moment ustawia się bardzo nisko
np. 1300 obr. i trzyma się niewiele zmienne obroty aż do najwyższych
prędkości. Po prostu inna koncepcja napędu.
>> Drugie pytanie: dlaczego niby mimo prawie płaskiej charakterystyki Nm
>> jaką mam w aucie, lepiej przyspiesza ono na nisko-średnich obrotach?
>> Tego za diabła nie potrafię wyjaśnić.
>
> Tak calkiem plaskiej to nie masz, przy tych 2500 jednak maksimum.
> Pytanie to raczej czemu skrzynia nie ciagnie wyzej przy rozpedzaniu.
Relatywnie do benzynowego. W typowym benzyniaku masz charakterystykę KM
niemal jak odwrócona hiperbola.
Tu masz dla Skody 2.0
https://www.motofakty.pl/artykul/galeria/moment-obro
towy/1.html
U mnie w dieslu spadek mocy o 30% od maksymalnego to 4000obr -> 2100
czyli obroty zmieniają się o 1.9x. W powyższej Skodzie 5400->3500 1.5x.
Patrząc więc na oba typy silników z perspektywy faworyzowanych przez
Ciebie KM to diesle są znacznie bardziej dynamiczne (szerszy zakres
zmiany obrotów). Teraz dorzuć turbinę do benzynowego - wtedy okaże się,
że charakterystyka mocy w sensie KM zamieni się w szpilkę :-D Oczywiście
koloryzuję.
--
Pozdrawiam,
Marek
Następne wpisy z tego wątku
- 25.03.18 18:17 Marek S
- 25.03.18 19:25 Cavallino
- 26.03.18 21:17 Marek S
- 27.03.18 08:08 p...@g...com
- 27.03.18 08:15 Shrek
- 27.03.18 09:04 p...@g...com
- 27.03.18 18:53 Cavallino
- 27.03.18 20:35 Marek S
- 27.03.18 21:50 Shrek
- 28.03.18 18:48 Cavallino
- 28.03.18 20:31 Marek S
- 28.03.18 20:44 Cavallino
- 28.03.18 21:53 Marek S
- 28.03.18 22:38 Cavallino
- 29.03.18 23:07 Marek S
Najnowsze wątki z tej grupy
- 300km/h
- Jaka nawigacja z asystentem zmiany pasa ruchu?
- Zapierdalać
- Oszczędzanie nie jest łatwe
- Jeździ, skręca, hamuje
- Do IO i innych elektrooszolomow, tu macie prawdziwe smrody
- śnieg
- Jazda z Warszawy do Krakowa teslą
- Beztłumikowcy
- promile wspierają Ukrainę
- Chińczyki są LEPSZE ;-)
- Już nie płoną
- 8%
- Nowy Outlander PHEV w PL
- Śmiechu KOOOOOOPA ;-)
Najnowsze wątki
- 2025-01-13 Szczecin => Senior Field Sales (system ERP) <=
- 2025-01-13 Rzeszów => International Freight Forwarder <=
- 2025-01-13 Bydgoszcz => Specjalista ds. Sprzedaży (transport drogowy) <=
- 2025-01-13 Poznań => Konsultant wdrożeniowy Comarch XL/Optima (Księgowość i
- 2025-01-13 Warszawa => Staż w dziale Sprzedaży B2B <=
- 2025-01-13 Wydajność klimy w obecnych temperaturach
- 2025-01-13 Błonie => Analityk Systemów Informatycznych (TMS SPEED) <=
- 2025-01-13 Kraków => UX Designer <=
- 2025-01-13 Katowice => Key Account Manager (ERP) <=
- 2025-01-13 Mińsk Mazowiecki => Spedytor Międzynarodowy <=
- 2025-01-12 USB3.x->HDMI/DP ze sterownikami w win11
- 2025-01-12 Jak na naszych oczach odradza się cenzura :-)
- 2025-01-11 Koszty prowadzenia firmy za granicą
- 2025-01-11 19 migrantów
- 2025-01-11 300km/h