  • Data: 2010-09-21 12:19:17
    Temat: Re: Zginęli jadąc pod prąd
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Tue, 21 Sep 2010 08:07:21 +0200, Artur 'futrzak' Maśląg napisał(a):

    > (...)

    > Skoro jego zacytowałeś to jednego na pewno - próbuje mnie sprowokować
    > swoimi wypowiedziami, z których ma wynikać, że jestem debilem, a on
    > ma pojęcie o wszystkim. Standardowe zachowanie Adasia - teraz tylko
    > lepiej się maskuje, ale treść taka sama. Nie jest ważne, czy postawione
    > tezy są sensowne i mają cokolwiek wspólnego z logiką, statystyką
    > i matematyką.

    Tak, tak, futrzasty trollu :D

    Odpowiadając i na Twoje i przedpiścy uwagi - po takim dzieleniu wyjdzie
    informacja o tym, co ile kilometrów kierowca z danej grupy wiekowej ma
    wypadek. To dość wartościowa informacja. Dlaczego? Zademonstruję
    upraszczając sytuację do dwóch grup.
    Wyobraźmy sobie zatem, że mamy tylko dwie grupy kierowców A i B.
    Wedle statystyk, kierowcy grupy A powodują rocznie 1000 wypadków, a
    kierowcy grupy B - 5000.
    Z którym kierowcą bezpieczniej jest przejechać trasę długości 300km?
    Wyglądałoby, że takim z grupy A, prawda?
    A teraz dodajmy informację o przejechanych kilometrach.
    Przeciętny kierowca z grupy A pokonuje rocznie 5000km.
    Przeciętny kierowca z grupy B - 50 000km.
    Dodajmy jeszcze dane o liczebności grup.
    Niech grupa A to 10 000 osób, a grupa B - 1 000 000.

    Co to znaczy? Otóż w grupie A wypadek zdarza się średnio co:
    10 000 * 10 000/ 1000 = 100 000
    (ilość osób razy średni przebieg przez ilość wypadków).

    W grupie B mamy:
    1 000 000 * 50 000 / 5000 = 10 000 000

    Czyli szansa, że na danym dystansie kierowca z grupy A spowoduje wypadek
    jest 'tylko' 100 razy większa.

    I właśnie dlatego suche dane o ilości wypadków sa o d... stłuc.

    > Zgadza się - i o tym mówi właśnie statystyka. Podejrzewam, że nawet
    > gdyby wziąć na siłę przebieg, to wyniki statystyczne będą podobne.

    Jak widać - niezbyt. Weź te dane i podaj.

    --