  • Data: 2010-09-28 03:06:52
    Temat: Re: ZginÄ?li jadÄ?c pod prÄ?d
    Od: "Massai" <t...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Jurand wrote:

    > Użytkownik "Massai" <t...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Tak. Wywal tylko z tego porównania słowo ROCZNIE.

    > Przeczytaj to zdanie jeszcze raz i przestanie Cię dziwić mój punkt
    > widzenia. Większy dystans + niższa średnia szkodowość = lepszy
    > kierowca. Chyba trudniej o bardziej oczywisty wniosek, prawda?

    > Dlaczego wprowadzasz dodatkowe parametry "większa prędkość" i
    > "średnia prędkość"? ;) Żeby dodatkowo zagmatwać proste zagadnienie?

    Zagmatwać? Nie, chcę Ci pokazać że można sobie najróżniejsze rzeczy
    podstawiać do liczenia tych wypadek/coś-tam. Dystans, średnią prędkość,
    umiejętność jazdy z zamkniętymi oczami, umiejętność przejeżdżania placu
    manewrowego itd.

    Dla każdego coś miłego.

    > A dlaczego wprowadzasz tutaj rozróżnienie na kategorię kierowców?

    Jaką kategorię? Podałem przykład dwóch kierowców, intuicyjnie znacznie
    różniących się umiejętnościami, bo każdy uzna że ten rajdowiec jest
    lepszym kierowcą.

    I być może wg pewnych kryteriów będzie lepszym kierowcą (choć ta ocena
    będzie wynikała z porównania bezpieczna jazda vs prędkość, bo o tę
    prędkość chodzi gdy wybieramy rajdowca), to na drodze może sie okazać
    że ten kapelusznik jeżdżący ostrożnie - spowoduje mniej wypadków na
    kilometr.

    w efekcie, wg Twojego wyliczenia wypadki na dystans wyjdzie że
    kapelusznik jest "lepszym kierowcą".

    Ten przykład ma na celu pokazanie że NIE MA SENSU wskazywanie lepszego
    gorszego kierowcy. Zawsze można dobrac parametry oceny tak że na
    przemian będą wychodzili jak "lepszy".

    Z punktu widzenia innych uzytkowników drogi liczy się efekt - liczba
    wypadków - w określonym czasie.
    W ciagu roku po prostu trafi do szpitala określona liczba osób.

    Jeśli chcemy tę liczbę zmniejszyć - musimy po prostu zmniejszyć liczbę
    wypadków które się przydarzają rocznie.
    Jak mamy populację tirowców co latają rocznie np. milion kilometrów, i
    średnio powodują po 10 wypadków rocznie - to po prostu trzeba podjąć
    działania które zminimalizują liczbę tirów na drogach. Tiry na tory, i
    tym podobne.

    Abstrahując już od tego że te tiry to stosunkowo rzadko powodują
    wypadki.

    > Co z tego? Uczepiłeś się tego "rocznie", jakby nie dało się wg innych
    > parametrów rozpatrywać zagadnienia.

    Bo życie nie polega na pokonywaniu dystansu. Jakbyśmy byli ludem
    koczowniczym, ciągle w drodze, to owszem, byłby to cenny wskaźnik.

    Ale ludzie żyją określoną liczbę lat, i chodzi o to żeby zmniejszyć
    ryzyko że ktos ich na drodze rozjedzie.

    I nie jest tak że jest jakaś stała liczba kilometrów które w sumie
    wszystkie samochody co roku muszą pokonać.
    Wystarczą duże inwestycje w infrastrukturę choćby kolejową, żeby
    zmniejszyć tę sumaryczną liczbę kilometrów.

    Gdybym np. mógł pojechać do rodziny pociągiem i dojechać te 170 km w
    czasie szybszym bądź choćby porównywalnym z jazdą samochodem - na pewno
    bym w większości wyjazdów wybrał pociąg. Mimo utrudnień na miejscu.

    Po mieście jak nie leje to jeżdżę na rowerze bo odcinki te które
    pokonuję - zajmują mi mniej więcej tyle samo czasu, a w szczycie to
    znacznie szybciej. Jakby była sieć ścieżek rowerowych, to też bym
    więcej jeździł rowerem.

> [...]
    > Braci Grimm. Miałeś na początku 2 parametry: ILOŚĆ WYPADKÓW /
    > JEDNOSTKA CZASU (przyjąłeś sobie rok). Koniec kropka. Nie ma więcej
    > parametrów w zadaniu. Nie ma rezerw, prędkości średnich i innych,
    > mydlących oczu pierdoł. Możesz sobie tymi dwoma parametrami żonglować
    > do woli, ale nie możesz na potrzeby udowodnienia swojej racji
    > wprowadzić trzeciego parametru. Bo to jest zupełnie inne zadanie
    > wtedy. Ja Ci podaję zadanie takie samo - masz dwa parametry - ILOŚĆ
    > ODPADÓW / JEDNOSTKA CZASU. I nagle Ty mi z jakąś rezerwą zapierdalasz

    Rezerwa w budżecie to inaczej - ILOŚĆ ODPADÓW.
    Tyle że widziana jako pozycja w budżecie.

    Wracając do tych Twoich fachowców. Załóżmy że zysk z produkcji tych 180
    tysięcy sztuk jest taki sam jak zysk z produkcji tych 5 tysięcy. Różne
    produkty wytwarzają, albo - ten sam ale w różnych klasach jakości. Ten
    drugi ma ostrzejsze normy i sprzedaje jako klasa luks, 20 razy drożej.
    Nieważne.
    I tak zysk do Twojej kieszeni nie trafia, bo ktoś inny go zgarnia, za
    to tak dziwnie tylko Ty masz pokryć koszty tych odpadów.
    I który jest dla Ciebie "lepszy"?

    I uprzedzając, bo zaraz powiesz że to jakieś od czapy porównania - jaki
    TY masz zysk z tego, że kierowca tira przejeżdża rocznie 180 tysięcy
    km? A dziadek 5 tysięcy km?
    Taki sam, czyli żaden.
    Dla Ciebie liczy się tylko ten wypadek. Z dziadkiem masz 1 rocznie, z
    kierowcą tira - 2.

    Popatrz na to prosto - możesz magicznie wyeliminowac z dróg 1000 tirów
    (200 tysięcy rocznie i 2 wypadki) albo 1000 dziadków (5 tysięcy rocznie
    i 1 wypadek). Które działanie zwiększy Twoje własne bezpieczeństwo jako
    użytkownika drogi?

    > A ja np. mam w dupie okres, na jaki się daje uprawnienia. Niech prawo
    > jazdy będzie zatrzymywane po 3 wypadkach. Nie ważne, czy były
    > spodowane w tydzień czy w 3 lata. Po 3 wypadkach - ponowny egzamin.

    Eeee... znaczy ten super kierowca to dwa razy na 3 lata ma mieć
    egzamin, a ten dziadek-łajza tylko raz na 3 lata?

    Strzelasz do własnej bramki.
    No bo jak to tak - ten niby "lepszy" kierowca dwa razy częściej na
    egzamin?

    Hoho, zdaje się że wyszła mi sokratejska metoda dyskusji. I się bardzo
    cieszę, bo to wychodzi tylko z myślącymi ludźmi.

    > Walą mnie koszty w budżecie - bo się okaże, że ten kierowca, który
    > jeździ 5x więcej, przynosi 5x więcej dochodu budżetówce... I co - i
    > możesz sobie swoją teorię o "wyższych kosztach w budżecie" wsadzić
    > głęboko w d...

    Mówimy o bezpośrednich kosztach.
    Pośrednich kosztów/zysków to i tak nie ocenisz, bo zaraz wejdzie że ten
    dziadek mając tylko jeden wypadek to jest szkodnikiem, bo może by się
    zabił wczesniej odciążając budżet i ZUS. I tak dalej.

    Mówimy o tych kosztach które widać. W postaci choćby zajętych łóżek na
    oiomach.

    --
    Pozdro
    Massai