  • 21. Data: 2015-12-21 12:01:44
    Temat: Re: Zestawy "Sekrety elektroniki"
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2015-12-21 00:07, Piotrne wrote:
    > Szukałem konkurencyjnych zestawów, ale nie znalazłem.

    http://allegro.pl/mez-elektronik-02-kompletny-dziala
    -unikat-i5874171942.html

    :D

  • 22. Data: 2015-12-22 14:10:44
    Od: "Marek" <t...@f...kuku.pl>

    > http://allegro.pl/mez-elektronik-02-kompletny-dziala
    -unikat-i5874171942.html

    A kto pamięta zestawy "Młody elektronik"?

    http://archiwumallegro.pl/mlody_elektronik_4_zrob_to
    _sam_unitra_telpod_bcm-590859741.html

    Sam miałem zestaw 2, 3 i 4. Najbardziej zapadł mi w pamięci układ "Miauczący kot" z
    zestawu zdaje się 3-ciego.
    Jak się go dobrze wyregulowało, to jak na tak prosty układ, całkiem nieźle symulował
    miauczenie kota.

    --
    Pzdr.
    Marek

  • 23. Data: 2015-12-22 19:51:53
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2015-12-21 o 00:07, Piotrne pisze:

    > Kupiłem kiedyś taki zestaw. Jest raczej mało edukacyjny,
    > bo składa się "coś" na podstawie obrazków bez wyjaśnień.
    > Tzn. dlaczego tak to ma wyglądać i co jest w gotowych
    > klockach, które się łączy.
    >
    > Użycie zatrzasków do ubrań jako łączników nie było dobrym
    > pomysłem. Zatrzaski nadają się do elastycznych materiałów,
    > a nie sztywnych płytek i długich łączników. Lekkie potrącenie
    > albo wygięcie elementów względem siebie powoduje rozpadanie się
    > zmontowanego układu. W dodatku łączniki z zatrzaskami
    > są bardzo grube, co utrudnia łączenie w jednym węźle
    Są też inne,
    http://i1.wp.com/cdn.makezine.com/uploads/2011/11/sn
    ap-circuits-light-theremin.jpg

    tam są łączniki elastyczne :)

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 24. Data: 2015-12-22 20:29:13
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2015-12-22 14:10, Marek wrote:
    > A kto pamięta zestawy "Młody elektronik"?

    Ciągle trafiają się na allegro.

    Gdzieś widzialem skany wszystkich książeczek.

    Zestawy były znakomite tylko dlatego że były ... jedyne ...

    Prawdę mówiąc to szlag mnie trafił przy zestawie nr 5 (cyfrówka) w
    której jakiś madry człowiek założył że:
    a) aluminiowe kołki się świetnie lutują
    b) kołek fi 1 wchodzi bez problemu w otwór fi 0.8
    c) nikomu nie jest potrzebne więcej jak jedno połaczenie na pin
    d) układy scalone mogą nie działać i tak sie nie dało nic zrobić z tym
    zestawem

    etc. Frustrujące. I te zamienniki z normalnych tranzystorów z nogami z
    drutu na stojące na 3 nogach z aboslutnie nielutowalnego stopu i nie
    pasujace w żadną dziurę.

    Już nawet rosjanie robili to troche lepiej:

    http://img02.allegroimg.pl/photos/oryginal/58/58/55/
    64/5858556478

    Ale tylko trochę.

  • 25. Data: 2015-12-22 22:23:23
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    Użytkownik "Marek" <t...@f...kuku.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > "Miauczący kot" z zestawu zdaje się 3-ciego.
    > Jak się go dobrze wyregulowało, to jak na tak prosty układ, całkiem nieźle

    Ja mam 1, 2 i 3. :)
    Czekają aż dzieci się tym zainteresują.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 26. Data: 2015-12-23 11:41:47
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Już nawet rosjanie robili to troche lepiej:
    >
    > http://img02.allegroimg.pl/photos/oryginal/58/58/55/
    64/5858556478

    Kilkanaście lat temu naszło mnie aby domowym sposobem zrobić dobry,
    skalowalny taki zestaw edukacyjny i się zawziąłem i zrobiłem.
    Moje rozwiązanie (nie pokażę zdjęcia bo nie mam, a zestaw kilka lat temu
    został pożyczony):
    Gruba płytka tekstolitowa (chyba 4mm) rzędu 16x16cm (taka jaką miałem).
    Na tym 4 szyny zrobione z płytek w taki sposób: na dole pasek o szerokości
    1cm, na tym pasek 6 mm na tym pasek 1cm.
    Powstają 3 przestrzenie w które można wsuwać klocki (płytki o wymiarach
    dopasowanych do odległości tych szyn - chyba płytki miały 3cm, a drugą
    wielokrotność jakiejś szerokości podstawowej). Na końcach szyn poprzeczne
    paski blokujące klocki przed wypadaniem.
    Rozebrałem stado złącz DSub - kołki na klocki a z żeńskich zrobiłem kabelki
    (pin-pin, pin-pin-pin, pin-pin-pin-pin, pin-pin-pin-pin-pin).
    Górny pasek na szynach miedzią do góry i w tym co kawałek (może 1, może 2
    cm) wlutowany kołek.
    Na klockach: pojedyncze elementy, złącze do podłączenia zasilacza, złącze
    Jack - wyjście sygnału z generatora do jakiegoś wzmacniacza, miałem kilka
    klocków z NE555. Dwie szyny wewnętrzne były podzielone na kawałki, co
    pozwalało wyjąć kawałek (szyny przykręcane do płyty śrubkami) i wstawiać
    szersze klocki (np. miniaturowy głośniczek). Dalej tego nie rozwinąłem bo
    moi synowie są z innego świata :(.
    P.G.