  • 21. Data: 2013-07-17 23:30:08
    Temat: Re: Zdjęcia robione "unplug"
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> writes:

    > dla mnie opisane wyżej zachowanie jest błednym zachowaniem, być może
    > akumulator jest zwalony i ma mniejszą pojemność niż nominalna

    To akurat byłoby normalne. Natomiast może mieć zbyt duży opór
    wewnętrzny, i wtedy napięcie spada przy dużym obciążeniu.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 22. Data: 2013-07-17 23:56:11
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Waldek Godel <n...@o...info> writes:

    > tak jak każda ładowarka - mierząc napięcie na aku.

    W Li-Ion? No nie wiem. Obejrzyj sobie datasheet do np. takiego scalaka
    BQ28Z560-R1 albo innego BQ78PL116 itp. Także np. specyfikacja SBS itd.

    > Oraz temperaturę, czasem wewnątrz, czasem zewnątrz, czasem po tych samych
    > stykach cyfrowo (rzadkość)

    Nie spotkałem się, ale to oczywiście o niczym nie świadczy.
    Znane mi akumulatory z dwoma pinami miały po prostu całą ładowarkę (bez
    zasilacza) w środku. Wbrew pozorom to nie jest takie skomplikowane
    i może się sprowadzać do jednego scalaka oraz np. 2-3 MOSFETów.

    > Temperatura jest krytyczna w zasadzie tylko dla LiION, NiCD i NiMH da się
    > spokojnie ładować mierząc tylko napięcie

    Owszem, ale tylko przy względnie małym prądzie ładowania.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 23. Data: 2013-07-18 00:01:25
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl> writes:

    > A tak z ciekawości - czy ładując aparatowego li-iona w zimnie*
    > (lodówka/zimą w samochodzie) możnaby go ładować bez większego
    > ograniczania się (czasowego)?

    Tak czy owak scalak odetnie ładowanie.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 24. Data: 2013-07-18 00:33:31
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Krzysztof Halasa" <k...@p...waw.pl> wrote:

    [...]
    > Nie, ogniwa Li-Ion wcale nie lubią głębokiego rozładowania, skraca to
    > im życie.

    Mimo luźnej formy staram się jednak być precyzyjny :) - stąd "do
    zera" jest w cudzysłowie, co oznacza nie zerowe napięcie, a normalne
    zakończenie (zerowe możliwości) współpracy ze sprzętem (aparatem).

    > Zwykle problem jest termiczny. Normalnie ogniwa są odcinane przy
    > napięciach typu 3 V (od dołu), 4.3 V (od góry), temperatura rzędu
    > 80-90 st.C. Jeśli sterownik baterii nie odetnie na czas ogniw, to może
    > być problem.

    To by się nawet zgadzało z moimi obserwacjami (8,35V-6,85V
    [zapewne na podwójne ogniwo]), dzięki.

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 25. Data: 2013-07-18 01:06:55
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl> writes:

    > Mimo luźnej formy staram się jednak być precyzyjny :) - stąd "do
    > zera" jest w cudzysłowie, co oznacza nie zerowe napięcie, a normalne
    > zakończenie (zerowe możliwości) współpracy ze sprzętem (aparatem).

    Tak to zrozumiałem, bo normalnie nie można rozładować ogniwa do 0 V.
    W każdym razie Li-Iony nie lubią rozładowania, przy którym sprzęt
    przestaje działać. Można to też często ustawić w scalaku sterującym
    baterią (np. wyższy próg odcięcia = mniejsze rozładowanie).
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 26. Data: 2013-07-18 02:02:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 16 Jul 2013 00:22:25 +0200, Mariusz [mr.] napisał(a):
> [...]
    rana11.jpg
    > [....]
    > A nawet gdyby tego nie robił, to i tak nie warto - przez ładowanie
    > zimą np. nie móc potem odpalić... :->

    Normalnie nie ma problemu - bateryjka ma powiedzmy 1.5Ah, a akumulator
    40. Jesli nie 80.
    A jeszcze przetwornica, ktora robiac 4V z 12 od razu zmniejsza prad.

    J.