  • 11. Data: 2013-07-15 08:17:25
    Temat: Re: Zdjęcia robione "unplug"
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Sun, 14 Jul 2013 23:57:30 +0200, Uncle Pete napisał(a):

    > ZTCW o ochronę przed przeładowaniem dba przede wszystkim elektronika w
    > akumulatorze. Koleżanka kupiła podobnie wyglądające uirządzenie w
    > amarykańskim Radio Shack i u niej ładuje jak należy.

    W akumulatorach nie ma elektroniki, elektronika jest w systemie ładujacym
    w urządzeniu. W akumulatorach są tylko czujniki, w LiION głównie czujniki
    temperatury (i czasem tylko układ z pamięcią ilości cykli). Jak czujnik
    temperatury głupieje, wtedy elektronika w urządzeniu nie wie kiedy
    zmniejszyć prąd i jest piękne BUM

    --
    Pozdrowienia, Waldek Godel
    Zapytaj, czy mógłby tego nie robić.

  • 12. Data: 2013-07-15 12:28:15
    Od: Uncle Pete <p...@a...waw.pl>

> [...]
    > temperatury (i czasem tylko układ z pamięcią ilości cykli). Jak czujnik
    > temperatury głupieje, wtedy elektronika w urządzeniu nie wie kiedy

    Ale i tak wychodzi, że od tej elektroniki w ładowarce mało co zależy i
    ma tylko sprawnie reagować na sygnały z akumulatora. Przy okazji - jak
    wygląda przkazywanie danych z akumulatora do ładowarki, kiedy
    wykorzysuje się tylko 2 styki? Zmianą pobieranego prądu?

    Piotr

  • 13. Data: 2013-07-15 14:47:19
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mariusz [mr.]" napisał
    > Jakiś miesiąc temu Lidl sprzedawał takie uniwersalne ładowarki
    > m.in. samochodowo-litowo-ionowe:
    >http://img.najdislevu.cz/letaky/lidl/letak6757/stra
    na11.jpg
    > Ma ktoś coś podobnego? Dba to o li-iony przed przeładowaniem?

    Jesli to do li-ion, to niemal na pewno dba.
    Inaczej szybko i kosztownie by sie to skonczylo.

    >Ładowane z zapalniczki? I w ogóle - sprawdza się?

    A czemu nie ?
    Tylko uwaga - sporo samochodow odcina zapalniczke jak silnik nie
    dziala.
    A 80st C w samochodzie na sloneczku akumulatorom nie sluzy.

    J.

  • 14. Data: 2013-07-15 14:48:58
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Waldek Godel" napisał w wiadomości

> [...]
    >czujniki
    >temperatury (i czasem tylko układ z pamięcią ilości cykli).

    I czujnik napiecia i tranzystory odcinajace.

    Tylko drobiazg - ustawione np na 4.4V, bo maja zabezpieczac, a
    ladowarka ma ograniczac do 4.2V.

    J.

  • 15. Data: 2013-07-16 00:22:25
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "J.F" <j...@p...onet.pl> wrote:

    ana11.jpg

    > Jesli to do li-ion, to niemal na pewno dba.
    > Inaczej szybko i kosztownie by sie to skonczylo.

    > A czemu nie ?

    O, to fajnie. :)

    Odpowiedź na pewno była dostępna w czeluściach Internetu, ale trzeba
    ją stamtąd aktywnie wyłuskiwać, więc warto było zapytać, skoro temat sam
    już wyskoczył...

    > Tylko uwaga - sporo samochodow odcina zapalniczke jak silnik nie
    > dziala.

    A nawet gdyby tego nie robił, to i tak nie warto - przez ładowanie
    zimą np. nie móc potem odpalić... :->

    > A 80st C w samochodzie na sloneczku akumulatorom nie sluzy.

    I to jest słuszne przypomnienie - za szybką na słońcu w trakcie
    upałów + ładowanie...

    pozdrawiam

    Mariusz [mr.]

  • 16. Data: 2013-07-16 00:32:26
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> wrote:

    [...]
    > jak by był całkiem martwy to by nic nie pokazał, tylko ze komputer
    > powinien mieć świadomość ile zostało prądu i że już sie nie uda nic
    > zrobić.
    >
    > zarówno nikony w pewnym momenice blokowały robienie zdjęć jak i olek
    > tak robi...

    A faktycznie, taki scenariusz też jest możliwy. :)

    Ale w sumie nie wiem co gorsze, co bardziej frustrujące - mieć
    trochę prądu w aku i nie móc zrobić zdjęcia, BO APARAT JEST "MĄDRZEJSZY"
    i nie pozwala? A o glebę z nim! ;-)

    To ja już wolę ostrzeżenie na 100. stronie instrukcji, że firma nie
    gwarantuje zapisu zdjęcia, jeśli aparat "zdechł" w trakcie jego
    wykonywania.

    [mr.]

  • 17. Data: 2013-07-16 01:03:47
    Od: Waldek Godel <n...@o...info>

    Dnia Mon, 15 Jul 2013 12:28:15 +0200, Uncle Pete napisał(a):

> [...]
    > wygląda przkazywanie danych z akumulatora do ładowarki, kiedy
    > wykorzysuje się tylko 2 styki? Zmianą pobieranego prądu?

    tak jak każda ładowarka - mierząc napięcie na aku.
    Oraz temperaturę, czasem wewnątrz, czasem zewnątrz, czasem po tych samych
    stykach cyfrowo (rzadkość)
    Temperatura jest krytyczna w zasadzie tylko dla LiION, NiCD i NiMH da się
    spokojnie ładować mierząc tylko napięcie

  • 18. Data: 2013-07-16 15:59:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 15 Jul 2013, Waldek Godel wrote:

    > W akumulatorach nie ma elektroniki,

    Mówisz, że mam szukać tego filmiku na yotubie, na którym gość
    demonstruje wyłuskiwanie ogranicznika z Li-Iona?
    Nie chce mi się... za dużo filmików!

    :D

    Przypuszczam, że ogranicznika nie ma w akumulatorach przewidzianych
    do zastosowań skrajnie wysokoprądowych (w porównaniu do pojemności),
    w rodzaju 30C w modelach latających, może w elektronarzędziach
    też, ale przecież w fotoaparacie nie ma potrzeby żeby aż *tak*
    żyłować prąd, za to przeciwdziałanie wybuchom ma sens.

    pzdr, Gotfryd

  • 19. Data: 2013-07-16 18:27:40
    Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>

    "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> wrote:

    [...]
> [...]
    > rodzaju 30C w modelach latających, może w elektronarzędziach też, ale
    > przecież w fotoaparacie nie ma potrzeby żeby aż *tak* żyłować prąd, za

    A tak z ciekawości - czy ładując aparatowego li-iona w zimnie*
    (lodówka/zimą w samochodzie) możnaby go ładować bez większego
    ograniczania się (czasowego)?

    (*przy dobrze odprowadzanym cieple, typu metalowy radiator).

    THX i pozdrawiam

    /-/

    Mariusz [mr.]

  • 20. Data: 2013-07-17 23:28:33
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl> writes:

    > O ciekawostka! Tydzień temu testowo właśnie ładowałem aku li-ion
    > niemal bezpośrednio z zapalniczki samochodowej (tzn. z pośrednictwem
    > takiego kupnego najprostszego reduktora napięcia [oporniki???] z 12V
    > na 9V, bo w sumie nie wiem, jakim napięciem są ładowane li-iony.

    Mniej-więcej do 4.2 V/ogniwo. Tzn. ładuję się je głównie stałym prądem
    (nie napięciem, pomijając końcową fazę ładowania). Dokładniejsze dane
    powinny być w datasheecie.

    > No i jeszcze uprzedzę, że taki system ładowania na ślepo grozi
    > przeładowaniem, o co normalnie dba ładowarka.

    Zwykle dba o to bateria. W środku typowo znajduje się mały scalak, który
    m.in. potrafi odłączyć ogniwa.

    > Najlepiej właśnie gdyby
    > aku był rozładowany "do zera" - ja swój ładowałem ledwie pół godziny,
    > więc żadnych problemów nie było.

    Nie, ogniwa Li-Ion wcale nie lubią głębokiego rozładowania, skraca to im
    życie.

    > I znowu - jeśli ktoś ma bardziej fachową wiedzę: jak to wygląda z
    > tym przeładowywaniem, gdzie są granice niszczenia aku?

    Zwykle problem jest termiczny. Normalnie ogniwa są odcinane przy
    napięciach typu 3 V (od dołu), 4.3 V (od góry), temperatura rzędu 80-90
    st.C. Jeśli sterownik baterii nie odetnie na czas ogniw, to może być
    problem.
    --
    Krzysztof Hałasa