-
11. Data: 2013-07-15 08:17:25
Temat: Re: Zdjęcia robione "unplug"
Od: Waldek Godel <n...@o...info>
Dnia Sun, 14 Jul 2013 23:57:30 +0200, Uncle Pete napisał(a):
> ZTCW o ochronę przed przeładowaniem dba przede wszystkim elektronika w
> akumulatorze. Koleżanka kupiła podobnie wyglądające uirządzenie w
> amarykańskim Radio Shack i u niej ładuje jak należy.
W akumulatorach nie ma elektroniki, elektronika jest w systemie ładujacym
w urządzeniu. W akumulatorach są tylko czujniki, w LiION głównie czujniki
temperatury (i czasem tylko układ z pamięcią ilości cykli). Jak czujnik
temperatury głupieje, wtedy elektronika w urządzeniu nie wie kiedy
zmniejszyć prąd i jest piękne BUM
--
Pozdrowienia, Waldek Godel
Nie pytaj, co rząd może zrobić dla ciebie.
Zapytaj, czy mógłby tego nie robić.
-
12. Data: 2013-07-15 12:28:15
Temat: Re: Zdjęcia robione "unplug"
Od: Uncle Pete <p...@a...waw.pl>
> W akumulatorach nie ma elektroniki, elektronika jest w systemie ładujacym
> w urządzeniu. W akumulatorach są tylko czujniki, w LiION głównie czujniki
> temperatury (i czasem tylko układ z pamięcią ilości cykli). Jak czujnik
> temperatury głupieje, wtedy elektronika w urządzeniu nie wie kiedy
> zmniejszyć prąd i jest piękne BUM
>
Ale i tak wychodzi, że od tej elektroniki w ładowarce mało co zależy i
ma tylko sprawnie reagować na sygnały z akumulatora. Przy okazji - jak
wygląda przkazywanie danych z akumulatora do ładowarki, kiedy
wykorzysuje się tylko 2 styki? Zmianą pobieranego prądu?
Piotr
-
13. Data: 2013-07-15 14:47:19
Temat: Re: Zdjęcia robione "unplug"
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Mariusz [mr.]" napisał
> Jakiś miesiąc temu Lidl sprzedawał takie uniwersalne ładowarki
> m.in. samochodowo-litowo-ionowe:
>http://img.najdislevu.cz/letaky/lidl/letak6757/stra
na11.jpg
> Ma ktoś coś podobnego? Dba to o li-iony przed przeładowaniem?
Jesli to do li-ion, to niemal na pewno dba.
Inaczej szybko i kosztownie by sie to skonczylo.
>Ładowane z zapalniczki? I w ogóle - sprawdza się?
A czemu nie ?
Tylko uwaga - sporo samochodow odcina zapalniczke jak silnik nie
dziala.
A 80st C w samochodzie na sloneczku akumulatorom nie sluzy.
J.
-
14. Data: 2013-07-15 14:48:58
Temat: Re: Zdjęcia robione "unplug"
Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>
Użytkownik "Waldek Godel" napisał w wiadomości
Dnia Sun, 14 Jul 2013 23:57:30 +0200, Uncle Pete napisał(a):
>> ZTCW o ochronę przed przeładowaniem dba przede wszystkim
>> elektronika w
>> akumulatorze. Koleżanka kupiła podobnie wyglądające uirządzenie w
>> amarykańskim Radio Shack i u niej ładuje jak należy.
>W akumulatorach nie ma elektroniki, elektronika jest w systemie
>ładujacym
>w urządzeniu. W akumulatorach są tylko czujniki, w LiION głównie
>czujniki
>temperatury (i czasem tylko układ z pamięcią ilości cykli).
I czujnik napiecia i tranzystory odcinajace.
Tylko drobiazg - ustawione np na 4.4V, bo maja zabezpieczac, a
ladowarka ma ograniczac do 4.2V.
J.
-
15. Data: 2013-07-16 00:22:25
Temat: Re: Zdjęcia robione "unplug"
Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>
"J.F" <j...@p...onet.pl> wrote:
>> Jakiś miesiąc temu Lidl sprzedawał takie uniwersalne ładowarki
>> m.in. samochodowo-litowo-ionowe:
>>http://img.najdislevu.cz/letaky/lidl/letak6757/str
ana11.jpg
>> Ma ktoś coś podobnego? Dba to o li-iony przed przeładowaniem?
>
> Jesli to do li-ion, to niemal na pewno dba.
> Inaczej szybko i kosztownie by sie to skonczylo.
>
>>Ładowane z zapalniczki? I w ogóle - sprawdza się?
>
> A czemu nie ?
O, to fajnie. :)
Odpowiedź na pewno była dostępna w czeluściach Internetu, ale trzeba
ją stamtąd aktywnie wyłuskiwać, więc warto było zapytać, skoro temat sam
już wyskoczył...
> Tylko uwaga - sporo samochodow odcina zapalniczke jak silnik nie
> dziala.
A nawet gdyby tego nie robił, to i tak nie warto - przez ładowanie
zimą np. nie móc potem odpalić... :->
> A 80st C w samochodzie na sloneczku akumulatorom nie sluzy.
I to jest słuszne przypomnienie - za szybką na słońcu w trakcie
upałów + ładowanie...
pozdrawiam
Mariusz [mr.]
-
16. Data: 2013-07-16 00:32:26
Temat: Re: Zdjęcia robione "unplug"
Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>
"Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl> wrote:
[...]
>>> imho to coś jest nie tak z aparatem... skoro zgłasza brak zasilania
>>> to nie powinien zrobić żadnych zdjęć.
>>
>>
>> Skoro zgłasza brak zasilania, to znaczy, że aku żyje! :))
>
> jak by był całkiem martwy to by nic nie pokazał, tylko ze komputer
> powinien mieć świadomość ile zostało prądu i że już sie nie uda nic
> zrobić.
>
> zarówno nikony w pewnym momenice blokowały robienie zdjęć jak i olek
> tak robi...
A faktycznie, taki scenariusz też jest możliwy. :)
Ale w sumie nie wiem co gorsze, co bardziej frustrujące - mieć
trochę prądu w aku i nie móc zrobić zdjęcia, BO APARAT JEST "MĄDRZEJSZY"
i nie pozwala? A o glebę z nim! ;-)
To ja już wolę ostrzeżenie na 100. stronie instrukcji, że firma nie
gwarantuje zapisu zdjęcia, jeśli aparat "zdechł" w trakcie jego
wykonywania.
[mr.]
-
17. Data: 2013-07-16 01:03:47
Temat: Re: Zdjęcia robione "unplug"
Od: Waldek Godel <n...@o...info>
Dnia Mon, 15 Jul 2013 12:28:15 +0200, Uncle Pete napisał(a):
> Ale i tak wychodzi, że od tej elektroniki w ładowarce mało co zależy i
> ma tylko sprawnie reagować na sygnały z akumulatora. Przy okazji - jak
> wygląda przkazywanie danych z akumulatora do ładowarki, kiedy
> wykorzysuje się tylko 2 styki? Zmianą pobieranego prądu?
tak jak każda ładowarka - mierząc napięcie na aku.
Oraz temperaturę, czasem wewnątrz, czasem zewnątrz, czasem po tych samych
stykach cyfrowo (rzadkość)
Temperatura jest krytyczna w zasadzie tylko dla LiION, NiCD i NiMH da się
spokojnie ładować mierząc tylko napięcie
--
Pozdrowienia, Waldek Godel
Nie pytaj, co rząd może zrobić dla ciebie.
Zapytaj, czy mógłby tego nie robić.
-
18. Data: 2013-07-16 15:59:30
Temat: Re: Zdjęcia robione "unplug"
Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
On Mon, 15 Jul 2013, Waldek Godel wrote:
> W akumulatorach nie ma elektroniki,
Mówisz, że mam szukać tego filmiku na yotubie, na którym gość
demonstruje wyłuskiwanie ogranicznika z Li-Iona?
Nie chce mi się... za dużo filmików!
:D
Przypuszczam, że ogranicznika nie ma w akumulatorach przewidzianych
do zastosowań skrajnie wysokoprądowych (w porównaniu do pojemności),
w rodzaju 30C w modelach latających, może w elektronarzędziach
też, ale przecież w fotoaparacie nie ma potrzeby żeby aż *tak*
żyłować prąd, za to przeciwdziałanie wybuchom ma sens.
pzdr, Gotfryd
-
19. Data: 2013-07-16 18:27:40
Temat: Re: Zdjęcia robione "unplug"
Od: "Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl>
"Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> wrote:
[...]
> Przypuszczam, że ogranicznika nie ma w akumulatorach przewidzianych
> do zastosowań skrajnie wysokoprądowych (w porównaniu do pojemności), w
> rodzaju 30C w modelach latających, może w elektronarzędziach też, ale
> przecież w fotoaparacie nie ma potrzeby żeby aż *tak* żyłować prąd, za
> to przeciwdziałanie wybuchom ma sens.
A tak z ciekawości - czy ładując aparatowego li-iona w zimnie*
(lodówka/zimą w samochodzie) możnaby go ładować bez większego
ograniczania się (czasowego)?
(*przy dobrze odprowadzanym cieple, typu metalowy radiator).
THX i pozdrawiam
/-/
Mariusz [mr.]
-
20. Data: 2013-07-17 23:28:33
Temat: Re: Zdjęcia robione "unplug"
Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
"Mariusz [mr.]" <l...@i...wp.pl> writes:
> O ciekawostka! Tydzień temu testowo właśnie ładowałem aku li-ion
> niemal bezpośrednio z zapalniczki samochodowej (tzn. z pośrednictwem
> takiego kupnego najprostszego reduktora napięcia [oporniki???] z 12V
> na 9V, bo w sumie nie wiem, jakim napięciem są ładowane li-iony.
Mniej-więcej do 4.2 V/ogniwo. Tzn. ładuję się je głównie stałym prądem
(nie napięciem, pomijając końcową fazę ładowania). Dokładniejsze dane
powinny być w datasheecie.
> No i jeszcze uprzedzę, że taki system ładowania na ślepo grozi
> przeładowaniem, o co normalnie dba ładowarka.
Zwykle dba o to bateria. W środku typowo znajduje się mały scalak, który
m.in. potrafi odłączyć ogniwa.
> Najlepiej właśnie gdyby
> aku był rozładowany "do zera" - ja swój ładowałem ledwie pół godziny,
> więc żadnych problemów nie było.
Nie, ogniwa Li-Ion wcale nie lubią głębokiego rozładowania, skraca to im
życie.
> I znowu - jeśli ktoś ma bardziej fachową wiedzę: jak to wygląda z
> tym przeładowywaniem, gdzie są granice niszczenia aku?
Zwykle problem jest termiczny. Normalnie ogniwa są odcinane przy
napięciach typu 3 V (od dołu), 4.3 V (od góry), temperatura rzędu 80-90
st.C. Jeśli sterownik baterii nie odetnie na czas ogniw, to może być
problem.
--
Krzysztof Hałasa